کد خبر: ۳۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 02
شفاآنلاین-در ادامه این نشست علی اکبر ولایتی، رئیس انجمن پیوند عضو ایران نیز در این رابطه گفت: ایران و فقه شیعه در بین تمام ادیان بیشترین همراهی با اهدای عضو را دارد و هیچ کشور اسلامی دیگری را نمی‌شناسم که تا به این حد با اهدای عضو همکاری کرده باشد
به گزارش شفا آنلاین،جان باختن روزانه ۷ تا 10 نفر از پشت نوبتی‌های پیوند عضو و ممنوعیت مطلق پیوند عضو برای خارجی ها در کشور در نشست خبری جشن نفس اعلام شد.

به گزارش فارس، امید قبادی گفت: افراد نیازمند بسیار بیشتر از افرادی هستند که در لیست‌های انتظار ثبت‌نام کردند با این حال تعداد افراد ثبت‌نام شده 25 هزار نفر است که از این بین روزانه 7 تا 10 نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وی درباره رضایت خانواده جان‌باختگان به دلیل مرگ مغزی گفت:‌ در دنیا دو نوع رضایتمندی وجود دارد که در نوع اول برای پیوند اعضا یا اهدای عضو از فرد مرگ مغزی شده رضایت نمی‌گیرند و پیوند را انجام می‌دهند مگر اینکه خود فرد در دوران زندگی تأکید کرده باشد که عضو خود را اهدا نکند و نوع دوم نوعی است که پس از مرگ نیز از خانواده فرد مرگ مغزی شده رضایت می‌گیرند.

وی تصریح کرد: انگلیس در یک دوره چهار ساله روش اول را اجرا کرد اما پژوهش‌ها نشان داد که نارضایتی شدیدی در بین خانواده‌های جان‌باختگان به وجود آمده است بنابراین روش دوم را انتخاب کرد.

در ادامه این نشست علی اکبر ولایتی، رئیس انجمن پیوند عضو ایران نیز در این رابطه گفت: ایران و فقه شیعه در بین تمام ادیان بیشترین همراهی با اهدای عضو را دارد و هیچ کشور اسلامی دیگری را نمی‌شناسم که تا به این حد با اهدای عضو همکاری کرده باشد چنانکه مجوز این اقدام در مجلس تصویب و توسط شورای نگهبان تأیید شد اما نباید فراموش کرد که در این میان مسائل عاطفی نیز به اندازه مسائل قانونی اهمیت دارد.

وی درباره هزینه‌های سنگین پس از عمل جراحی نیز، گفت: داروهای لازم برای مراقبت از فرد پس از اهدای عضو بسیار گرانقیمت هستند. برای مثال یک آمپول ضدقارچ قیمتی در حدود 700 هزار تومان دارد که بیمار باید این دارو را به مدت 14 روز مصرف کند. بنابراین می‌بینیم که هزینه بسیار سنگینی به فرد پیوند عضو تحمیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خیریه‌ای در مسجد اکباتان تشکیل شد که بخشی از هزینه‌های درمانی گیرندگان عضو را تأمین می‌کرد و به نظر می‌رسد نقش خیرین در این زمینه بسیار پررنگ است.

ولایتی افزود: پیوند ریه هزینه‌ای در حدود 60 میلیون تومان دارد که در این میان 25 میلیون تومان را وزارت بهداشت متقبل می‌شود و باقی را خیرین برعهده می‌گیرند و تاکنون حتی یک مورد نیز نشده است که هزینه عمل پیوند را از خانواده‌های عزیزان دریافت کنیم مگر تأمین تجهیزات اتاق عمل.

وی در ادامه علل استقبال نکردن مراکز از پیوند عضو را سه عامل دانست شامل هزینه‌های سنگین، مقدمات رضایت گرفتن از خانواده متوفی و سوم اتصال همیشگی با فرد گیرنده عضو. یعنی فرد گیرنده عضو هر گاه مشکلی در عضو مورد نظرش به وجود آید به مرکز پیونددهنده مراجعه خواهد کرد و این به معنی مسئولیت روزافزون آن مرکز با افزایش تعداد پیوند است.

نجفی‌زاده نیز در این باره گفت: با همکاری وزیر بهداشت و آقای دیناروند بسیاری از داروها پس از عمل پیوند در لیست بیمه‌ها قرار گرفته و به صورت رایگان توزیع می‌شود ولی هنوز در برخی از داروها فرانشیز بالاست و خانواده‌ها توانایی پرداختش را ندارند.

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره نامناسب بودن ساختمان‌های مراکز فراهم آوری اعضای پیوند، گفت:‌ این مشکل در تمام مراکز و بیمارستان ها وجود دارد حال آنکه این نوع مراکز باید ایزوله و از نظر بهداشتی دارای بالاترین استانداردها باشند تا فرد گیرنده عضو از محیط عفونتی دریافت نکند اما متأسفانه شاهد این موضوع نیستیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون طبقه سوم بخش جراحی بیمارستان مسیح دانشوری با 3 هزار متر مربع را احداث کردیم تا مرکز فراهم‌آوری پیوند اعضا در آن مستقر شوند.

ولایتی تأکید کرد: بیمارستان مسیح دانشوری از ابتدا برای چنین کاری احداث نشده بود چرا که با هدف خدمت‌رسانی به مسلولین ایجاد شده بود که بعدها در فرایند اهدای عضو نیز به کار گرفته شد.

وی گفت:‌ بیمارستان مسیح دانشوری اکنون به مرکز ریه تبدیل شده است که سرطان‌ها، برونشیت‌ها و تمام بیماری‌های قلبی را درمان می‌کند و نظیر چنین بیمارستانی را که تمام بیماری‌های مربوط به ریه را تحت پوشش قرار دهد در منطقه نداریم چنانکه این مرکز از طرف سازمان بهداشت جهانی به عنوان مرکز مرجع شناخته شده است.

کتایون نجفی‌زاده، رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت نیز در رابطه با اهدای عضو از یک فرد ایرانی به خارجی در کشور گفت: بر اساس قانون پیوند اتباع مصوب سال 1387 اتباع کشورهای دیگر می‌توانند از هموطن خود در ایران عضو دریافت کنند اما این قانون هم‌اکنون لغو شده است و در ایران به هیچ وجه عمل پیوندی بر روی اتباع خارجی انجام نمی‌شود.

وی درباره علت این اقدام گفت: متأسفانه بعد از این قانون باندهای قاچاق اعضا در ایران شکل گرفتند و سعی کردند اعضای بدن ایرانیان را به اتباع خارجی بدهند و در این میان سود سرشاری به دست آورند که حدود 12 باند شناخته شدند.

نجفی زاده افزود: به دنبال این اتفاق شوای عالی پیوند وارد عمل شد و بعد از برگزاری 5 جلسه پیوند اتباع بیگانه را در ایران ممنوع اعلام کردند تا بتوانند کنترل مناسبی در پیوند اعضا در کشور انجام دهند اما پزشکان اعلام آمادگی کردند که در کشورهای دیگر پیوند عضو برای اتباع کشورهای دیگر را انجام دهند.
ایسنا
برچسب ها: پیوند ، عضو ، شیعه ، کلیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: