کد خبر: ۳۳۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 20
بانک مرکزی؛
شرکت‌های تولید کننده، وارد کننده و تأمین کننده حوزه تجهیزات پزشکی برای اینکه بتوانند نیازهای مراکز درمانی را در اسرع وقت تأمین کنند، می‌بایست نقدینگی داشته باشند.

شفا آنلاین>سلامت>مهم ترین چالش در تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی، مشکلاتی است که خارج از مجموعه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ایجاد می شود. مثلا بانک مرکزی که حلقه مفقوده زنجیره تامین اقلام پزشکی است.

به گزارش شفا آنلاین:شرکت‌های تولید کننده، وارد کننده و تأمین کننده حوزه تجهیزات پزشکی برای اینکه بتوانند نیازهای مراکز درمانی را در اسرع وقت تأمین کنند، می‌بایست نقدینگی داشته باشند. در حالی که امروزه خیلی از شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، گرفتار کمبود و بحران نقدینگی شده اند.

پشتوانه مالی برای خرید کالاها از طریق اعتباراتی که دولت هر سال در لایحه بودجه کل کشور پیش بینی می‌کند، فراهم می‌شود. برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی هم، چنین رویه‌ای متداول است و اصولاً اعتبار ارزی و ریالی برای این حوزه استراتژیک پیش بینی می‌شود که اگر به موقع تأمین شود، می‌تواند تا حدود زیادی از بروز کمبود جلوگیری کند.

بنابر گفته سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، کل سهمیه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی ۴ میلیارد دلار است که در سال جاری ۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی و شیرخشک اختصاص می‌یابد.

موضوع حذف ارز ترجیحی، خواسته صنف تجهیزات پزشکی هم هست. اما، حالا کهتخصیص یافته، برای دریافت آن دچار مشکل و مانع هستند. در واقع، توزیع قطره چکانی اعتبارات ارزی، شرکت‌های تجهیزات پزشکی را به شدت خسته و فرسوده ساخته است. زیرا، به جای اینکه به فکر تأمین کالا باشند، باید مدام درگیر تأمین ارز مورد نیاز از سوی بانک مرکزی باشند.

شاید بتوان به جرأت گفت که اغلب کمبودها در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور، ساختگی است. یعنی اینکه، اگر بانک مرکزی بتواند به موقع منابع ارزی را در اختیار فعالان حوزه قرار دهد، بروز کمبودها به حداقل خواهد رسید.

در واقع، می‌توان در این قبیل موارد از واژه "خودتحریمی" استفاده کرد. زیرا، بروز این مشکلات از ناحیه سازمان‌ها و دستگاه‌های داخلی است. هرچند که در تأمین منابع ارزی دچار محدودیت هستیم، اما باید یادمان باشد که تأمین کالاهای سلامت با اولویت دارو و تجهیزات پزشکی؛ از اهمیت زیادی در کشور برخوردار است. زیرا، بروز بحران و کمبود در این عرصه، با تبعات زیادی همراه خواهد شد.

علیرضا چیذری مدیر اجرایی انجمن تأمین کنندگان تجهیزات پزشکی (مرآت)، با عنوان این مطلب که با گذشت ۵ ماه از سال ۱۴۰۲ حتی ۳۰ درصد از منابع ارزی درخواستی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز محقق نشده است، گفت: در این مدت شرکت‌ها بیش از ۵۰۰ میلیون یورو کالا را با حداقل اسناد و بر اساس اعتبار خود ترخیص کرده‌اند اما نتوانسته‌اند ارز آنها را حواله کنند و تخصیص بدهند.

وی افزود: روز به روز منابع ارزی در حال محدود شدن است و منابع ارزی سهل‌الوصول هم به منابع ارزی تقریباً غیر قابل استفاده مانند روبل روسیه، دینار عراق و لیر ترکیه تبدیل شده است. روبل روسیه با هزینه‌های سرسام‌آور تبدیل به یورو می‌شود که تقریباً ممکن است و دینار عراق به هیچ عنوان قابلیت نقل و انتقال ندارد.

چیذری ادامه داد: بحرانی که در حال حاضر هشدار آن را می‌دهیم مستقیماً به بانک مرکزی مربوط است والا تخصیص‌ها به موقع است و سازمان غذا و دارو هر ماه فهرست‌ها را چند مرتبه بابت مواد اولیه و کالاهای "های تک" اعلام می‌کند که ارز آنها تأمین شود اما به دلیل کم لطفی بانک مرکزی، این تخصیص‌ها به موقع تأمین نمی‌شود.

وی افزود: به همین دلیل، این احتمال هست که این وضعیت منجر به آسیب زنجیره درمان شود، و این کم‌کاری متوجه بانک مرکزی است.

در همین راستا، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: در حال حاضر همه لیست‌های ارزی که از طرف تأمین کنندگان ارسال می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر اساس اولویت‌ها به بانک مرکزی ارسال می‌شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: