کد خبر: ۳۳۰۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 17
دبیر ستاد حقوق بشر از ۴برابر شدن میزان مرگ و میر در بین بیماران تالاسمی به دلیل تحریم‌ها خبر داد.
شفا آنلاین>سلامت>کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه، گفت: تحریم‌های یک‌جانبه مغایر با حقوق بشر است. 
به گزارش شفا آنلاین:کشورهایی که اکنون واضع و مجری تحریم‌ها هستند، تعهدات مختلفی را نقض می‌کنند. اگر اتفاق کوچکی در یک کشور درحال توسعه می‌افتد، برخی کشورها که واضعان و مجریان تحریم‌ها هستند، فریاد حقوق بشری سر می‌دهند، اما اگر در اثر اقدامات آن‌ها هزاران فرد جان خود را از دست بدهند، اهمیتی برایشان ندارد.  معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: در گزارش خانم دوهان گزارشگر ویژه اقدامات قهری یک‌جانبه سازمان ملل آمده است که چالش‌های عمده‌ای در تهیه دارو و تجهیزات پزشکی نجات‌دهنده تولیدشده توسط شرکت‌های خارجی برای درمان بیماران خاص وجود دارد. وی گفت: بحث معافیت‌های بشردوستانه در گزارش مطرح شده، به بحث پایبندی بیش از حد به تحریم‌ها نیز در حوزه بهداشت و سلامت اشاره شده است.
 غریب‌آبادی گفت: بحث افزایش هزینه‌های سلامت در ایران در گزارش دوهان مطرح شده است؛ بیماران خاص هم رنج بیماری دارند و هم رنج هزینه‌های درمان و با رنج تأمین داروها نیز باید مواجه شوند و جنایتی بالاتر از این در حوزه حقوق بشر نیست.
دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: همچنین در گزارش‌ها به ۴برابر شدن میزان مرگ و میر در بین بیماران تالاسمی به دلیل تحریم‌ها اشاره شده است.معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در بخش دیگری گفت: طرح شکایت در دادگستری تهران در شعبه ۵۵ را نیز توصیه می‌کنیم. دو پرونده درباره بیماران تالاسمی و پروانه‌ای مطرح و رسیدگی شده‌اند. از قربانیان می‌خواهیم علیه واضعان و مجریان تحریم و شرکت‌های مربوط، طرح شکایت کنند. اقدامات حقوقی و قضایی در این زمینه مانند دیوان لاهه و طرح دعوا در محاکم ملی کشورها نیز ضروری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: