کد خبر: ۳۳۰۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 15
دکتر علیرضا شمس طالقانی
پیامکی تبلیغاتی با متن، پزشکی و دندانپزشکی بدون کنکور، با سرشماره اپراتور مخابرات که به موبایل ها می رسد، نکته‌ای را یادآوری می کند که مغفول مانده است. و آن افزایش صندلی دانشگاه علوم پزشکی به صورت غیر رسمی توسط دور زنندگان کنکور رشته علوم تجربی کشور است.
شفا آنلاین>متاسفانه این روزها شاهد این هستیم که رسانه‌هایی که بودجه خود را از بیت المال می‌گیرند پیوسته تیتر می‌زنند که چرا سقف ۲۰٪افزایش ظرفیت آموزش پزشکی در سال محقق نشده است. پیامکی تبلیغاتی با متن، پزشکی و دندانپزشکی بدون کنکور، با سرشماره اپراتور مخابرات که به موبایل من رسید، نکته‌ای را به من یادآوری کرد که مغفول مانده است. و آن افزایش صندلی دانشگاه علوم پزشکی به صورت غیر رسمی توسط دور زنندگان کنکور رشته علوم تجربی کشور است. که نمایندگان مجلس وقتی وزارت بهداشت را مکلف به افزایش ظرفیت ۲۰٪در ورودی‌های هر سال تا سال ۱۴۰۴ کردند از این افزایش ورودی‌های غیررسمی اطلاعی نداشتند و الان هم اطلاع ندارند. 
مجلس وزارت بهداشت را مکلف کرده تا ۱۴۰۴ ظرفیت ورودی دانشکده‌های پزشکی را از ۸۰۰۰نفر به ۱۶۰۰۰تا ۱۷۰۰۰نفر برساند. اما در این روزها شرکتهایی توسط اپراتور همراه اول به موبایل‌ها پیامک تبلیغاتی ارسال می‌کنند که بدون کنکور، دکتر پزشک و داروساز و دندانپزشک از فلان کشور شوید. متاسفانه راست میگویند شگرد کار اینها به این صورت است که داوطلبین از خانواده‌های پولدار و با نفوذ را انتخاب می‌کنند به کشورهای همسایه مثل ترکیه و سوریه و مجارستان منتقل می‌کنند با مبلغی دلار در دانشکده پزشکی خارج از کشور که مورد تایید وزارت بهداشت است ثبت نام میکنند و به عنوان دانشجوی مهمان با پرداخت مبلغی ریالی به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور منتقل می‌شوند و در ظرفیت آموزش پزشکی دانشجویان داخلی شریک میشوند. تعداد این دورزنندگان کنکور تجربی رقم قابل ملاحظه‌ای در هر سال است که من به دلیل نداشتن سند از ذکر تعداد دقیق پرهیز میکنم. دردناک این است که این تعداد دانشجویان پزشکی مهمان از خارج در مقطع عمومی و تخصصی، چون پول به دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور پرداخت می‌کنند تعهد خدمت در مناطق محروم هم ندارند. پس ما قطعا بیشتر از ۲۰٪ مصوب مجلس در سال ورودی دانشکده پزشکی داریم و قطعا باعدم محاسبه این تعداد و الزام مجلس به افزایش ظرفیت، کیفیت آموزش پزشکی و سواد پزشکان آینده را کاهش میدهیم. کمیسیون بهداشت مجلس با مقامات وزارت بهداشت باید جلسه‌ای فوری تشکیل دهند و آمار این دانشجویان مهمان از خارج کشور را جزو ۲۰٪ افزایش سالانه محاسبه کنند. این دانشجویان مهمان اگر در کشورهای همسایه هم مدرک بگیرند قبلا از وزارت بهداشت تاییدیه اعتبار مدرک آن دانشگاه را گرفته اند و در نهایت به بازار کار درمان داخل کشور اضافه خواهند شد. رسانه‌هایی هم که اکثرا بودجه از بیت المال دارند و بر طبل افزایش ظرفیت میکوبند بدانند ورودی غیررسمی دانشگاه‌های علوم پزشکی از چیزی که شما تصور می‌کنید بیشتر است و شما از واقعیت آگاهی ندارید./آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: