کد خبر: ۳۳۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 13
در سال‌‎های اخیر کارگران ساختمانی برای دریافت مطالبات حداقلی خود پیگیری‌های زیادی انجام داده‌اند ولی هربار که نزدیک به نتیجه گرفتن هستند با نفوذ تیم‌های پرقدرت ساخت‌وساز از اهدافشان دور می‌شوند.

شفا آنلاین>در سال‌‎های اخیر کارگران ساختمانی برای دریافت مطالبات حداقلی خود پیگیری‌های زیادی انجام داده‌اند ولی هربار که نزدیک به نتیجه گرفتن هستند با نفوذ تیم‌های پرقدرت ساخت‌وساز از اهدافشان دور می‌شوند. نه‌تنها از این موضوع ضربه می‌خورند بلکه حالا با دوگانگی از سوی وزارت کار در مورد برگزار مجمع‌های صنفی هم روبه‌رو شده‌اند. در ادامه این گزارش به مهمترین چالش‌های این صنف که محرومیت‌های زیادی رنج می‌برد اشاره‌ای خواهیم کرد.

 

هنوز تا حقوق قانونی فاصله داریم 

به گزارش شفا آنلاین:«چنگیر عمری»، فعال کارگری و نایب رییس هیات رییسه برگزار کننده مجمع کانون کارگران ساختمانی کشور با اشاره به مشکلات و چالش‌های کارگران این صنف به خبرنگار «شبکه شرق» می‌گوید: «باتوجه به قانون کار، بیمه تامین اجتماعی حداقل حقوقی است که بر عهده دولت و کارفرما گذاشته شده است ولی با این وجود از زمانی که مسوولان، بیمه کارگران ساختمانی را در دستور کار قرار دادند تاکنون که با شما مصاحبه می‌کنم، چالش‌های فراوانی برایمان به‌وجود آورده‌اند. مسوولان دولتی همواره با تصمیم‌گیری‌های ماجراجویانه بر مشکلات و چالش‌های ما افزوده‌اند و زندگی را برای‌مان سخت کرده‌اند. لایحه اصلاحیه «ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی» تبدیل به رویایی برای همکاران ما شده است. توجه داشته باشید که این مطالبه کف حقوق ما محسوب می‌شود. باتوجه به اینکه 3 سال از تهیه لایحه اصلاحیه بیمه‌ای کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد ولی همچنان شاهد پاس کاری کردن لایحه هستیم.»

 

تیم‌های پرنفوذ مانع تصویب قانون هستند

او در همین مورد و با اشاره به برخی از کارشکنی‌ها ادامه می‌دهد: «البته به این موضوع هم اشاره کنم که اصلاحیه این لایحه در اسفند ماه سال گذشته به‌تصویب رسید ولی هنوز اجرایی نشده، با کار شکنی «تیم‌هایی پرنفوذ ساخت ساز» با دوفوریت، آن را از دستور کار خارج کردند. این باعث شد تا مجدد  بیش از 600 هزار کارگر ساختمانی وضعیت سرگردانی پیدا کنند. توجه داشته باشید که کار مجلس مقایر با اصل 75 بود که مجدد توسط شورای نگهبان به بهارستان برگشت داده شد. با تشکر از مسوولان شورای نگهبان امیدواریم این طرح مجددا به صحن مجلس باز گردد و بعد از اصلاحات مورد نیاز در دستور کار نمایندگان قرار بگیرد. این اصلاحاتی که در حال انجام است قرار است کمتر از یک درصد هزینه‌های مسکن را شامل شود و باتوجه به وضعیت نجومی بازار مسکن و تورم کمرشکن، مبلغی نیست که کارفرما نتواند پرداختش کند.»

 

به جان ما اهمیت نمی‌دهند

این فعال کارگری با اشاره به دیگر مشکلات صنف کارگران ساختمانی اضافه می‌کند: «موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم بحث «ایمنی و بهداشت کارگران ساختمانی» است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که بیشترین حوادث کار در کل کشور به صنف ما باز می‌گردد. این موضوع تنها به‌دلیل نادیده‌گیری امنیت و ایمنی کارگران در ساختمان‌ها است که همواره از سوی بازرسان و البته کارفرماها بی‌اهمیت جلو داده می‌شود. در همه شاخص‌های ساختمان‌سازی مشاهده می‌کنیم که ابتدا به موضوع ایمنی تاکید شده است ولی از دید دولت‌ها و کارفرماها «جان» ما اهمیتی ندارد. اگر فقط حفاظ کشی‌ها در اطراف ساختمان به درستی انجام شود و بازرسی‌ها هم طبق قانون باشد اطمینان داشته باشید بسیاری از همکاران‌مان شانس زنده ماندن بیشتری پیدا خواهند کرد. باتوجه به طبقه اجتماعی که کارگران ساختمانی در آن زندگی می‌کنند و سبک زندگی که دارند، اگر نان‌آور خانواده جان خود را از دست ‌دهد، باید بگوییم که خانواده در خطر متلاشی شدن قرار خواهد گرفت. هرچه ما می‌گوییم مسوولان عمق فاجعه را درک  نمی‌کنند.»

 

با دوگانگی وزارت کار دست به گریبانیم

عمری با انتقاد از روند ناامید کننده فعالیت، بخش‌هایی از وزارت کار می‌گوید: «یک چالش دیگر ما به وضعیت بلاتکلیف «سامانه رفاهی وزارت کار» باز می‌گردد. بیش از 2 ماه است درخواست کارگرانی که می‌خواهند وارد این سامانه شوند ثبت نمی‌شود و همچنین کارگرانی که باید حق بیمه پرداخت کنند را با چالش جدی روبه‌رو کرده است. تلاش‌های ما تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشت. موضوع نگران کننده اینجا است که بگوییم انجمن‌های ما هیچ دسترسی به این اصلاحیه‌های سامانه‌ها ندارند. متاسفانه باتوجه به اینکه بیشترین پیگیری‌های صنفی کارگران ساختمانی توسط «کانون کشوری» انجام می‌شود ولی بیش از 8 ماه از زمان برگزاری مجمع عمومی آن می‌گذرد، با این وجود هنوز مورد بی‌مهری «معاونت روابط کار» و «مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت کار» قرار دارد و هر روز به بهانه‌هایی سعی در منحل کردنش دارند. انتظار داریم وزارت کار برای جلوگیری از سوتفاهم‌ها رویکردش را با تشکلات صنفی کارگران ساختمانی تغییر دهد تا این برخوردهای دوگانه از سوی مسوولان مشاهده نشود. در غیر این صورت ما برای پاسخ دادن به این رفتارها طبق قانون برنامه‌هایی را ارائه خواهیم داد.»

نایب رییس انجمن کارگران ساختمانی آذربایجان غربی در همین مورد و با درخواست شفاف‌سازی بیشتر از وزارت کار می‌گوید: «این مجمع در حضور نمایندگان وزارت کار برگزار شده است و فرصتی قانونی برای اعتراض وجود دارد. هرکسی که احساس می‌کند حقی از او ضایع شده است طبق قانون اجازه اعتراض دارد. در 5 تا 6 نوبت به این اعتراضات رسیدگی شد ولی اخیرا وزات کار یک سری موضوعاتی را مطرح می‌کند که جزو اعتراضات نمایندگان مجمع نیست و نمی‌دانیم که موضوع‌ها از کجا آمده است. خود وزارت که مجمع را برگزار کرده است چرا باید به مجمع معترض باشد؟ این برای چهره وزارت مورد مناسبی نیست. بارها این اعتراضات را با حضور اعضای مجمع در تهران بررسی کردیم ولی هنوز مجمع برگزار نمی‌شود و در بلاتکلیفی مانده‌ایم.»/شرق

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: