کد خبر: ۳۳۰۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 13
پیگیری‌های جواب داده و خبرهای بسیار خوبی در موردآزادسازی منابع ارزی در راه است. مذاکرات به نتیجه رسیده و به‌زودی آثار آن ‌را در بازار مشاهده خواهید کرد.
شفا آنلاین>سلامت>به نظر می‌رسد بالاخره پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد می‌شود. روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد. 
به گزارش شفا آنلاین:به نوشته نیویورک تایمز، در اولین قدم این توافق که پس از ۲ سال «مذاکره پنهانی ایران و آمریکا» حاصل شده است، ایران پنج زندانی ایرانی-آمریکایی را از زندان آزاد و آن‌ها را در هتلی نگه می‌دارد. مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی از جمله زندانیان آزاد شده توسط ایران هستند. نام ۲ زندانی آزاد شده دیگر ذکر نشده است. این روزنامه گزارش داد که سه زندانی نام‌برده و یکی از ۲ زندانی ناشناس در روز پنج‌شنبه از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شده‌اند. آن‌ها قرار است چندین هفته در این هتل بماند تا ایران به آن‌ها اجازه خروج از کشور را بدهد. منابع همچنین اعلام کردند که دولت بایدن ۶ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده از فروش نفت ایران در کره جنوبی را آزاد کرده و آن را به حسابی در قطر منتقل خواهد کرد. 
به ادعای این منابع، دولت قطر اموال ایران را کنترل خواهد کرد و تنها به ایران اجازه خواهد داد تا برای خرید کالاهای بشردوستانه از آن استفاده کند. مجموع منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق حدود ۱۲ میلیاردیورو است. ۶میلیارد یورو از این عدد سهم کره جنوبی بوده که قرار شده طی روزهای آتی به حساب دو بانک قطری واریز شود.
 چندی پیش محمد رضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران درباره‌ی مذاکرات و توافقات صورت گرفته درباره آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران گفت: پیگیری‌های جواب داده و خبرهای بسیار خوبی در موردآزادسازی منابع ارزی درراهاست. مذاکرات به نتیجه رسیده و به‌زودی آثار آن ‌را در بازار مشاهده خواهید کرد. برخی از خبرها حاکی از این است که ایران در هزینه این پول‌های آزاد شده محدودیت دارد اما تعدادی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که بر خلاف برخی شایعات مطرح شده درباره چگونگی آزادسازی این منابع ارزی، طبق توافقات صورت گرفته به محض انتقال منابع مورد اشاره، اختیار آن به صورت کامل با بانک مرکزی ایران است. ایران نیز قرار است از این منابع برای خرید کالاهای اساسی دارو و دیگر اقلام کالایی استفاده کند. آفتاب یزد در این گزارش به سراغ اقتصاددان‌ها رفته و از آن‌ها در خصوص نحوه هزینه کرد این منابع با توجه به مشکلات اقتصادی کشور پرسیده است.
> تمام پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شد
رو گذشته رئیس کل بانک مرکزی در توئیتر خود در شبکه‌های اجتماعی از آزادسازی همه منابع ارزی ایران در کره جنوبی خبر داد. محمدرضا فرزین در این رشته توئیت نوشت: «به تیم دیپلماسی ارزی به دلیل موفقیت در آزادسازی منابع ارزی توقیف شده تبریک می‌گویم. بدون تردید آنچه بدست آمده فراتر از تحلیل‌های موجود است و البته که این فرآیند، ادامه خواهد داشت. لازم به تاکید است که متاسفانه نزدیک به ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ بصورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی در طی این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد. اما با پیگیریهای فنی و دیپلماسی موفق، تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالت پذیرفته شد. بر همین اساس، به زودی تمامی این منابع یورویی به حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر واریز و بصورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود. مابقی این منابع هم در صورت سپرده، مشمول دریافت سود بانکی خواهد شد. لازم به تاکید است منابع ارزی ایران در چند کشور دیگر نیز به زودی در دسترس قرار می‌گیرد که اخبار و آثار آن در بازار و مبادلات تجاری مشاهد خواهد شد.
> پول‌های آزاد شده صرف چه خواهد شد؟
در این باره خبرگزاری فارس نوشت با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد. طبق پیگیری‌ها پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بر اساس واحد پول کره جنوبی (وون) است، طبق قرارداد، این پول پس از آزادسازی به کشور ثالث (سوئیس) رفته و آنجا با تبدیل به یورو، تا چند روز آینده به حساب بانک‌های قطری واریز می‌شودطی هماهنگی‌های انجام شده، چند بانک ایران در بانک‌های قطری حساب باز کرده‌اند که این پول‌ها با تایید ایران در واحدهای مختلف یورویی به حساب این چند بانک ایرانی واریز می‌شود. پس از واریز این پول‌های بلوکه‌شده به حساب‌های بانک‌های ایرانی، بانک مرکزی ایران به‌صورت کامل و مستقیم، امکان تصمیم‌گیری درباره این پول‌ها را به صورت ۱۰۰ درصدی دارد و از طریق این پول‌ها خرید کالای اساسی، دارو و اقلام دیگر توسط ایران انجام می‌شود. همچنین امکان پرداخت ارز به بازرگانان و ارسال حواله برای تامین این اقلام وجود خواهد داشت، بنابراین طرح این ادعا که ایران اختیاری در هزینه کرد پول‌های بلوکه شده ندارد، کاملاً غلط است؛ بنابراین گزارش، همزمان منابع ارزی ایران در بانک تی. بی. آی عراق هم که هم‌اکنون پس از برداشت‌های ماه‌های قبل، مجموع آن بیش ۶ میلیارد دلار است به حساب‌های ایران در دو کشور منطقه منتقل می‌شود.
> حجم بزرگ اقتصاد ایران
هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی در این باره به آفتاب یزد گفت: «نکته مهم این است که اقتصاد ایران و حجم آن بسیار بزرگ‌تر از این عدد‌های ۶ میلیارد دلاری است. واقعیت مطلب این است که اگر اقتصاد ایران با روال طبیعی رو به رو بود ما باید ماهانه ۶میلیارد دلار درآمد ارزی کسب می‌کردیم. اما امروز بعد از پیش از دو سال تازه به ۶میلیارد دلار درآمد چند سال گذشته دست پیدا کرده ایم. بزرگی اقتصاد ایران بیش از این ارقام است. از سوی دیگر طبیعی است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ابتدا بایستی به نیازهای اساسی رسیدگی کرد. به معنای دیگر این پول باید صرف تامین نیازهای اساسی مانند کالاهای اساسی، تجهیزات پزشکی و برخی از اقلام دارویی شود. در ادامه می‌توانیم به سایر نیازها رسیدگی کنیم. اما ارزش کالاهای وارداتی ما به‌خصوص کالاهای اساسی و دارویی در طی یک سال چند برابر ۶میلیارد دلار است. به عبارتی دیگر ما در طول سال هزینه‌ای که برای کالاهای اساسی و دارو می‌پردازیم چند برابر این عدد است. لذا زیاد نباید نگران این بود که ۶میلیارد دلار در چه حوزه‌هایی هزینه می‌شود. گرچه در برخی از اخبار‌ها آمده است که این پول با توجه به انتقالات کره جنوبی به یکی از بانک‌های کشور حاشیه خلیج فارس علی‌الظاهر باید صرف تامین کالاهای اساسی و دارو شود. به نظر می‌رسد بیش از آنکه نیاز باشد ما به این منابع آزاد شده توجه کنیم باید به این مسئله بپردازیم که کشور می‌توانست در این سال‌های گذشته که شرایط احیاء برجام فراهم بود ماهانه به این درآمدهای ارزی دسترسی داشته باشد.»
> مسکن قوی
وی در ادامه گفت: «منابع آزاد شده ایران یک مسکن قوی است و همانطور که اشاره شد ایران باید ماهانه به دنبال درآمد ارزی باشد. عراق سال گذشته بیش از یکصد میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات نفت داشته است اما که درآمد ما در این حوزه تقریبا نصف عراق بوده است. در حالی که ایران در سال‌های نه چندان دور دومین تولید کننده نفت اوپک بود و امروز به چهارمین تولید کننده رسیده است. یعنی ضرر و زیان‌هایی که متوجه کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه است آسیب‌های زیادی ایجاد کرده است. اگر این تحریم‌ها نبود درآمدهای ارزی کشور ما بسیار زیاد بود.»
> هزینه معادل ریالی پول‌های آزاد شده
مجید گودرزی از دیگر کارشناسان اقتصادی نیز در این خصوص به آفتاب یزد گفت: «در طول این سال‌ها واردات دچار مشکل شده است از جمله واردات دارو که اقلام زیادی تحریم هستند و این دارو‌ها باید وارد کشور شوند. از طرف دیگر بسیاری از صنایع نیاز به واردات برخی از قطعات حساس دارند که امکان تولید آن‌ها در کشور نیست. همچنین طبیعتا نیاز است بخشی از این پول‌ها وارد بازار شود زیرا الان قیمت دلار به قدری بالا رفته است که قاچاق صرفه اقتصادی بالایی پیدا کرده است و شرکت‌های صادرات محور متاسفانه از این قضیه افزایش قیمت دلار نهایت استفاده را دارند می‌برند و حامی سرسخت آشفتگی در بازار دلار هستند. زیرا بدون ارزش افزوده بیشتر صادرات آن‌ها بیشتر می‌شود و درآمد ریالی آن‌ها در قیمت‌های ثابت جهانی افزایش پیدا می‌کند. آزادسازی منابع ایران در کشور‌های دیگر تاثیر کمی در معیشت و زندگی مردم دارد. زیرا قبل از اینکه این پول‌ها وارد ایران شود معادل ریالی آن‌ها هزینه شده است و اینگونه نیست که این‌ها درآمد جدید محسوب شوند. اما در شرایط فعلی این پول‌ها مسکن موقتی برای شکل گیری یکسری از تحولات است.»
> افزایش ظرفیت تولید و رفع موانع تولید
در آخر آلبرت بغزیان استاد دانشگاه و اقتصاددان در این باره به آفتاب یزد گفت: «اولویت ما الان در بحث صنایع دارویی بسیار پررنگ است زیرا دولت همیشه اعلام کرده است که در این حوزه نیز ما تحریم هستیم. در بحث بهداشت برخی از تجهیزات پزشکی نیازمند این منابع هستند. در حوزه حمل و نقل بین شهری و قطعات نیز نیاز است که بخشی از منابع هزینه شود. همچنین در صنعت نفت نیز مشکلات تامین قطعات وجود دارد و این اولویت‌ها باید در نظر گرفته شود. به نظر می‌رسد بهتر است این پول‌ها درمسیر افزایش ظرفیت تولید و رفع موانع تولید هزینه شوند. به نظر من عدد ۶ میلیارد دلار قابل توجه است و از جهت باید به مذاکره‌کنندگان تشکر کرد و باید همین رویه ادامه پیدا کند.»/آفتاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: