کد خبر: ۳۳۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 10
بابک قرائی مقدم-جراح مغز و اعصاب
علی رغم اینکه بیش از ۳۰ سال است که در کشور پزشک تربیت می‌شود ما می‌بینیم که همیشه کمبود وجود دارد.
شفا آنلاین>سلامت>بابک قرائی مقدم: بر اساس مصوبه‌ای که چند سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و رئیس جمهور نیز در سال ۱۴۰۰ آن را ابلاغ کرد، مصوب شد که هرساله ۲۰ درصد به ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی اضافه شود. این مصوبه با توجه به کمبود پزشک در کشور در نظر گرفته شد.

 متاسفانه معلوم نیست به چه دلیل مسئولین کشور از حدود ۳۵ سال تجربه در مورد این موضوع از اشتباهات پند نمی‌گیرند. در سال ۶۴ و ۶۵ اصلا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وزارت آموزش عالی جدا شد و اولین هدف آن نیز همین بود که ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی افزایش پیدا کند.


با این اهداف بود که آموزش پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت قرار گرفت. جای بسی تاسف دارد که درک درستی از این کمبود در کشور ما وجود ندارد. علی رغم اینکه بیش از ۳۰ سال است که در کشور پزشک تربیت می‌شود ما می‌بینیم که همیشه کمبود وجود دارد. آیا علت کمبود پذیرش دانشجوی پزشکی است یا وزارت بهداشت هیچ برنامه‌ای برای جذب پزشکان ندارد؟ این موضوع سال‌ها است که تکرار می‌شود و مسئولان اشتباه خود را هرساله تکرار می‌کنند. 

دراین شرایط با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی تنها سرمایه کشور بیشتر هدر می‌رود. مسئله کم بودن تربیت دانشجوی پزشکی نیست بلکه مسئله این است که مسئولان توانایی کافی جذب پزشکان را ندارند. آمار وحشتناک مهاجرت پزشکان گواه همین موضوع است و با چنین اقداماتی مسئله کمبود پزشک در کشور رفع نمی‌شود.

 به جای اینکه پول کشور صرف افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی شودچرا مسئولان دنبال جذب پزشکان فارغ التحصیل نیستند؟ کارشناسان ۳۵ سال است که از این راهکار صحبت می‌کنند اما متاسفانه مسئولین کشور اصلا به هشدارها توجه نمی‌کنند زیرا درک درستی از مشکلات ندارند. مسئله کمبود پزشک کشور به دلیل ظرفیت پایین رشته‌های پزشکی نیست بلکه مسئله درعدم توانایی دولت در جذب پزشکان است. الان با این اقدامات شرایط بدتر می‌شود و الان ظرفیت پذیرش چندین برابر شده است. چگونه همچنان با کمبود پزشک در کشور رو به رو هستیم؟ مسئولان توضیح دهند که برای جذب پزشکان به بازار کار چه کاری انجام داده اند؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: