کد خبر: ۳۳۰۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 09
کشیدن دندان عقل یکی از رایج‌ترین جراحی‌های دهان است. دندان پزشکان ممکن است این درمان را برای حفظ سلامت دهان و دندان و محافظت از دیگر دندان‌ها در برابر مشکلات احتمالی آینده توصیه کنند.

شفا آنلاین>سلامت>دندان عقل که به آن دندان آسیاب سوم هم می‌گویند، در عقب دهان قرار دارد و معمولا در سنین 17 تا 25 سالگی رشد می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:کشیدن دندان عقل یکی از رایج‌ترین جراحی‌ های دهان است. دندان پزشکان ممکن است این درمان را برای حفظ سلامت دهان و دندان و محافظت از دیگر دندان‌ها در برابر مشکلات احتمالی آینده توصیه کنند. در این مطلب مروری داریم بر دلایل کشیدن این دندان و مراقبت‌هایی که بعد از آن نیاز است.


دلایل کشیدن دندان عقل


دندان عقل نهفته است (در لثه یا استخوان فک گیر افتاده است)به صورت کج رشد کرده است. درد می‌کند.مواد غذایی در اطراف آن گیر می‌کنند.به بیماری لثه، به ویژه در اطراف دندان‌های آسیاب مبتلا هستید.دندان عقل نیمه‌نهفته‌ای دارید که دچار پوسیدگی شده است.در اطراف آن کیست (کیسه پر از آب) وجود دارد. به دندان‌های مجاور یا استخوان اطراف آسیب وارد کرده است.به‌گزارش «درمانکده» در بسیاری از موارد، دندان پزشکان، کشیدن دندان عقل را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه توصیه می‌کنند. بنابراین، ممکن است حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید، دندان پزشک خارج کردن دندان عقل را به شما پیشنهاد دهد. این کار می‌تواند احتمال ابتلا به مشکلات مختلف از جمله عفونت دندان و پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل


پس از جراحی حدود 30 دقیقه گاز استریل را روی لثه نگه دارید و در صورت لزوم آن را با گاز تمیز عوض کنید. تا جایی که می‌توانید استراحت کنید. برای کمک به کاهش تورم از کیسه یخ استفاده کنید. کیسه یخ را در یک حوله تمیز بپیچید و روی صورت خود قرار دهید. بگذارید 20 دقیقه بماند و پس از 20 دقیقه آن را بردارید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.جراح برای تسکین درد و کاهش خطر عفونت برای شما دارو تجویز می‌کند. تمام داروها را طبق دستور مصرف کنید و استفاده از آن‌ها را تا زمانی که پزشک گفته است، ادامه دهید.

لخته‌های خونی را که در عقب دهان ایجاد می‌شوند ، از بین نبرید یا بخیه‌ها را تحریک نکنید، چرا که لخته خون با محافظت کردن از زخم به بهبود آن کمک می‌کند.در 24 ساعت اول از انجام کارهایی مثل مصرف کافئین و نوشیدنی‌های گرم، جویدن غذا، استفاده کردن از نی، سیگار کشیدن، شست وشوی دهان یا تف کردن و.... خودداری کنید.


پس از سپری شدن 24 ساعت اول، می‌توانید فعالیت‌های روزانه را از سر بگیرید؛ اما از انجام هر کاری که ممکن است بخیه یا لخته خون روی زخم را جدا کند از جمله بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش شدید، سیگار کشیدن، تف کردن و جویدن غذاهای سفت خودداری کنید.

پس از 24 ساعت، دستورالعمل‌های بهداشتی شامل موارد زیر است: دهان خود را با آب نمک یا یک دهان شویه ضدعفونی‌کننده بشویید. این کار را به آرامی انجام دهید و مایع را تف نکنید. بقیه دندان‌هایتان را به آرامی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. گاز استریل را روی محل زخم قرار دهید تا خون اضافی جذب شود.


در صورتی که علایم زیر را تجربه کردید، به دنبال درمان بروید؛مشکل در بلع یا تنفس، تب، بی‌تاثیر بودن داروهای ضددرد، تورم، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی که با گذشت زمان بدتر می‌شود. خارج شدن خون یا چرک از بینی، خونریزی در محل جراحی که با نگه داشتن گاز استریل روی آن و اعمال فشار متوقف نمی‌شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: