کد خبر: ۳۳۰۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 09
منطقه ۱۹ دروازه بین‌المللی جمهوری اسلامی است که علاوه بر مسافران خارجی، ۲۳ استان نیز راه ورودی‌شان به تهران از این منطقه است و نباید صرفا منطقه ۱۹ را به دلیل آسیب‌ های اجتماعی و موضوعات کالبدی مدنظر قرار داد.
شفا آنلاین>شهردار منطقه ۱۹ گفت: ۱۵۰ سال قبل بخشی از اراضی منطقه ۱۹ به عنوان موقوفه ثبت شد که همه تخلفات ساختمانی و مشاغل نابسامان همچون ضایعاتی‌ها در همین زمین‌های موقوفه رخ می‌دهد. سوداگران ساخت‌وساز افراد قدرتمندی هستند که فضاشناسی آنها بسیار قوی است و افراد ریشه‌داری هستند که به روش‌های مختلف حتی قدرت نفوذ در ارگان‌های مختلف را دارند و حتی باعث عدم انسجام و ناهماهنگی بین سیستم‌ها می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین: اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز به بررسی حادثه تخریب چند ساختمان در محله خلازیر و عروج شهادت‌گونه چند نفر از پرسنل شهرداری و پلیس پرداختند که تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹ با ارائه گزارشی در این خصوص اظهار کرد: منطقه ۱۹ دروازه بین‌المللی جمهوری اسلامی است که علاوه بر مسافران خارجی، ۲۳ استان نیز راه ورودی‌شان به تهران از این منطقه است و نباید صرفا منطقه ۱۹ را به دلیل آسیب‌های اجتماعی و موضوعات کالبدی مدنظر قرار داد.

وی با بیان این‌که ۱۵۰ سال قبل بخشی از اراضی منطقه ۱۹ به عنوان موقوفه ثبت شد که همه تخلفات ساختمانی و مشاغل نابسامان همچون ضایعاتی‌ها در همین زمین‌های موقوفه رخ می‌دهد، تصریح کرد: در طول زمان این زمین‌ های موقوفه دست به دست شد و به دلیل نبود ساختار منسجم ساخت‌وسازهایی در آن انجام شد که حتی با تصویب طرح جامع بخش زیادی از زمین‌ها به داخل محدوده شهری وارد شد.

شهردار منطقه ۱۹ با بیان این‌که در طول سال‌های متمادی این زمین‌ها دست به دست شده و ما حالا با آدم‌هایی مواجه هستیم که اوراق دست‌شان است در حالی که موقوفه آنها را به عنوان مالک یا مستاجر نمی‌شناسد، اظهار کرد: وقتی اغتشاشات شروع شد در همان روزهای اول مردم با در دست داشتن کاغذهایی شروع به دیوارکشی کردند و دقیقا در همان روزها ۱۵۰ هکتار از زمین‌های موجود دیوارکشی شد که ما در یک شب ۸۵ هکتار را آزادسازی کردیم.

متخلفان ساخت و ساز با پرتاب کردن سنگ و نارنجک دستی با عوامل شهرداری برخورد می‌کردند

فرهادی با بیان این‌که وقتی سوداگران متوجه عزم جدی ما شدند به داخل لکه‌های بزرگ بافت‌ها رفته و شروع به ساخت‌وسازهای غیرمجاز کردند، گفت: حتی موقعی که ما برای تخریب ساخت‌وسازها می‌رفتیم به شدت درگیری ایجاد شد و تاکنون ۶۰ نفر از همکارانمان در این عملیات‌ها مجروح شده و اخیرا هم دو نفر شهید شده‌اند و فضا به گونه‌ای است که ما مجبور به استفاده از لباس‌های خاص همچون کلاه و سپر برای همکاران خود شده‌ایم چرا که متخلفان با پرتاب کردن سنگ و نارنجک دستی با عوامل ما برخورد می‌کردند و عملا محل را به میدان جنگ تبدیل می‌کردند.

سوداگران ساخت‌وساز افراد قدرتمندی هستند

وی با بیان این‌که "در رفع این ساخت‌وسازهای غیرمجاز شاهد همکاری پلیس و قوه قضاییه هستیم اما در زمان اغتشاشات اولویت پلیس مساله دیگری بود"، اظهار کرد: سوداگران ساخت‌وساز افراد قدرتمندی هستند که فضاشناسی آنها بسیار قوی است و افراد ریشه‌داری هستند که به روش‌های مختلف حتی قدرت نفوذ در ارگان‌های مختلف را دارند و حتی باعث عدم انسجام و ناهماهنگی بین سیستم‌ها می‌شوند.

شهردار منطقه ۱۹ با بیان این‌که معاون دادستان بازدیدی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز داشت و به ما شفاها اعلام کرد که این ساختمان‌ها را تخریب کنید و بعد اگر گفتند چرا؟ بگویید ترکی گفته اظهار کرد: ما این سخنان را صورت جلسه کردیم و دقت داشته باشید که در ۴۰ روز گذشته عملیات‌های مختلفی داشتیم و ۲۰۰۰ نفر از نیروهای پلیس با ۴۰ دستگاه خودرو به همراه ۱۰۰۰ نفر از پرسنل و عوامل شهربان وارد میدان شدند و حتی در دیدار شهردار تهران و سردار رادان این موضوع مورد تأکید قرار گرفت؛ اما دقت داشته باشید که وقتی ما وارد عملیات شدیم تعدادی از افراد که به صورت اجاره‌ای به سوداگران کمک می‌کنند کفن‌پوش شدند و جالب است بدانید این افراد توسط سودجویان اجاره می‌شوند که در زد و خوردها و تخریب‌ها کفن‌پوشی کنند. در کنار آنها هم برخی مردم ناآگاه از فعالیت سوداگران که از آنها خرید کرده و اموالشان در خطر هستند، همراهی می‌کنند و متأسفانه انشعاب‌هایی که توسط برخی سازمان‌ها داده می‌شود موجب تأمین خاطر آنها شده و آنها می‌گویند که اگر این ساختمان‌ها غیرمجاز است چرا انشعاب داده شده است؟

شهردار منطقه ۱۹ با بیان این‌که در روز اول اجرای عملیات حضور کفن‌پوش‌ها فضا را ملتهب کرد و عملیات متوقف شد، اظهار کرد: بعد از مدتی ۲۰۰۰ نفر از نیروهای پلیس به همراه ۱۰۰۰ نفر از عوامل شهرداری بعد از یکساعت و نیم درگیری فضا را آرام کرده و تخریب‌ها شروع شد و در عملیاتی که ۳۴ ساعت به طول انجامید توانستیم بخش زیادی از ساختمان‌های غیرمجاز را در یک لکه پاک‌سازی کنیم؛ اما از آنجایی که ساعت انجام عملیات طولانی شده بود به این نتیجه رسیده بودیم که از پیمانکاران مختلف در عرصه تخریب ساختمان‌ها استفاده کنیم که برهمین اساس برای اولین بار فراخوان صادر کردیم و در شب عملیات اعلام کردند که مواد لازم هنوز نیامده و عملیات متوقف شد و بار دیگر اعلام کردند که تست‌های ساختمان‌های بتنی انجام نشده و دوباره عملیات متوقف شد.

به گفته وی،  بعد از مدتی که همه چیز آماده شد تعطیلات گرمای تابستانی تهران اعلام شد که بعد از آن در شب عملیات اعلام کردند که شورای تأمین اجازه استفاده از موادی که صدا داشته باشد را نداده است.

فرهادی با بیان این‌که انتشار برخی اخبار مبنی بر این‌که شهرداری از مواد منفجره استفاده کرده صحت ندارد، تصریح کرد: در روز عملیات به دلیل تجمع افراد و سازنده‌ها و همچنین افراد اجاره‌ای به محله کناری رفته و کارشناسان آماده تخریب ساختمان‌های بتنی و فلزی شدند.

وی با بیان این‌که همه این ساختمان‌ها غیراصولی ساخته شده بودند و متروپل‌های آینده تهران بودند، اظهار کرد: تمام این ساختمان‌ها آینده‌ای مشابه مرتضی‌گرد در انتظارشان بود که در بافت‌های ناپایدار جمعیت زیادی ساکن می‌شدند.

فرهادی با بیان این‌که وقتی ساختمان اول تخریب شد به سمت ساختمان کناری‌اش شیب پیدا کرد و چهار ساختمان بعدی را تحت تاثیر قرار داد، تصریح کرد: ساختمان آخر به دلیل این‌که ۹ طبقه بود از حالت عادی خارج شد و کلبس کرد و ستون ساختمان پیچید و فروریخت.

شهردار منطقه ۱۹ با بیان این‌که تعداد زیادی از همکاران ما و پلیس توانستند فرار کنند، گفت: در چند دقیقه اول چند نفر از زیر آوار سالم بیرون آمدند اما متاسفانه تعدادی از همکاران و دو نفر از نیروهای پلیس جان خود را از دست دادند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: