کد خبر: ۳۳۰۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 06
ترس از تصمیم‌گیری یا فوبیای تصمیم‌گیری به حالتی گفته می‌شود که فرد خیلی بیشتر از آنچه باید، از عواقب تصمیم خودش بترسد. دقیقاً مثل انواع فوبیا‌های دیگر، فوبیای تصمیم‌گیری هم می‌تواند در حالت شدید باعث شود فرد دچار حالات بدی مثل افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و تعریق شدید شود.
شفا آنلاین>سلامت>ترس از تصمیم‌گیری مدت‌ها به عنوان یک عارضه ناشناخته بین مردم وجود داشت تا اینکه در نهایت «والتر کافمن» در کتاب «بدون گناه و عدالت» نام Decidophobia را بر آن گذاشت. والتر در کتابش می‌نویسد: «فروید ترس‌های دروغین و فوبیا‌های انسان را مطالعه کرده، فیلسوف‌ها سراغ ترس از مرگ طبیعی رفته‌اند و من هم می‌خواهم در مورد ترس از تصمیم‌گیری صحبت کنم. من نام آن را فوبیای تصمیم‌گیری یا Decidophobia می‌گذارم.»

علائم فوبیای تصمیم‌گیری
به گزارش شفا آنلاین:اجتناب از تصمیم گرفتن یکی از رایج‌ترین علائم فوبیای تصمیم‌گیری است. دکتر Vilhauer در مورد این موضوع می‌گوید: «ترس اغلب انسان را وادار به اجتناب می‌کند، بنابراین خیلی مواقع فرد دوست دارد تصمیمی بگیرد، اما به دلیل وجود ترس، از آن اجتناب می‌کند.»
علامت بعدی، وابستگی به دیگران برای تصمیم‌گیری است! در واقع این افراد ترجیح می‌دهند به جای اینکه خودشان تصمیم بگیرند، تصمیم‌گیری را به گردن دیگران بیندازند. کافمن در کتابش می‌نویسد: «افرادی که به Decidophobia دچارند، توانایی یا جرئت تصمیم‌گیری را ندارند و ترجیح می‌دهند حین مشکلات، تصمیم‌گیری را به یک مرجع قدرتمندتر مثل والدین، اطرافیان و همسر بسپارند.»
نشانه دیگر، واگذاری تصمیم نهایی به شانس است! حتماً شما هم در این فیلم‌های امریکایی بار‌ها مشاهده کرده‌اید که افراد برای گرفتن تصمیمات مهم حتی از سکه انداختن کمک می‌گیرند. خب شاید با توجه به جذابیت کاراکتر‌های این فیلم‌ها، ما هم علاقه‌مند به تکرار این رفتار باشیم، اما در زندگی واقعی کمک گرفتن از این‌ها برای تصمیم‌گیری، قطعاً نتایج خوبی ندارد. افراد مبتلا به فوبیای تصمیم‌گیری حاضرند برای رها شدن از شر این ترس و عدم‌تصمیم‌گیری سراغ راهکار‌هایی مثل فال و طالع‌بینی هم بروند.
علامت دیگر Decidophobia، اضطراب حین تصمیم‌گیری است. این اضطراب حتی ممکن است گاهی به نتایجی مثل سرگیجه، سردرد و لرزش بدن ختم شود، البته دقت کنید که رخ ندادن چنین حالت‌هایی به معنی مبتلا نبودن شما به فوبیای تصمیم‌گیری نیست. در واقع این صرفاً یکی از علائم است و چیزی را به شکل قطعی نشان نمی‌دهد.
ریشه فوبیای تصمیم‌گیری
اگر به دنبال ریشه فوبیای تصمیم‌گیری هستید، احتمالاً باید به گذشته و مخصوصاً کودکی خودتان برگردید. اصولاً اغلب مشکلات روان‌شناختی ما انسان‌ها به گذشته برمی‌گردد و ریشه در کودکی‌مان دارد. در مورد Decidophobia هم احتمالاً همینطور است. چرا می‌گویم احتمالاً؟ چون محققان هنوز دلیل اصلی آن را نمی‌دانند، اما حدس می‌زنند که این فوبیا ریشه در یک اتفاق داشته باشد. اتفاق ترسناکی که در گذشته رخ داده و شما را از تصمیم گرفتن و عواقب آن ترسانده است.
اما اگر به دنبال دلایل سطحی‌تر هستید و می‌خواهید ببینید که چه چیزی باعث می‌شود در این مقطع از زندگی، از تصمیم گرفتن بترسید، احتمالاً باید در موارد زیر به دنبالش باشید:
۱. کمبود اطلاعات: خیلی مواقع ذهن ما به این دلیل که اطلاعات کافی در اختیار ندارد، در تصمیم‌گیری ناتوان شده و ترجیح می‌دهد از آن فرار کند.
۲. گیج شدن بین نظرات: در فرهنگ ما همیشه از مشورت کردن به عنوان یک موضوع به شدت پسندیده یاد شده است، اما هیچ کس به ما یاد نداده است واقعاً بعضی‌ها صلاحیت این را ندارند که مورد مشورت قرار بگیرند.
۳. ترس از تغییر
۴. کمبود اعتمادبه‌نفس
۵. کمال‌گرا بودن: کمال‌گرا‌ها افرادی هستند که همیشه برای شروع و انجام یک کار، یکسری استاندارد به شدت ایده‌آل تعیین می‌کنند؛ استاندارد‌هایی که شاید سال‌ها برای رسیدن به آن‌ها زمان نیاز باشد و به این ترتیب از انجام کار باز می‌مانند.
۶. ترس از شکست خوردن
۷. ترس از قضاوت شدن توسط بقیه افراد
۸. ترس ناتوانی مدیریت شرایط
۹. ترس از دست دادن منابع، پول و زمان
۱۰. ترس از مسئولیت‌پذیری
به یاد داشته باشید که در این دنیا، تنها قطعیت ممکن، عدم‌قطعیت است! یعنی چه؟ یک بار دیگر: ما در دنیایی هستیم که فقط یک چیز در آن به طور ۱۰۰درصد مشخص است و آن هم عدم‌قطعیت است، یعنی هیچ چیز قطعی نیست! اگر به دنبال این هستید که همیشه بهترین تصمیم ممکن در جهان را بگیرید که هیچ عواقبی ندارد، در حال کمال‌گرایی هستید! در واقع ما با هر تصمیم و رفتاری که داریم، سعی می‌کنیم تا جای ممکن به سمت عواقب مثبت قدم برداریم نه اینکه احتمال شکست را صفر کنیم./جوان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: