کد خبر: ۳۲۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 31
دلاربازان در حالی میان دو راهی خرید و فروش دلار‌های خود قرار گرفته اند که تحلیلگران معتقدند دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی حبس شده است.
شفا آنلاین>سلامت>دلار ارزانِ محرم در حالی این روز‌ها بازار را به تب و تاب انداخته و مسیر صعودی طی می‌کند که سهراب دل انگیزان، اقتصاددان معتقد است دلار با وجود اینکه در تله ارزی گرفتار شده؛ اما تا پایان تابستان در کانال ۴۳ تا زیر ۵۰ هزار تومان نوسان خواهد کرد.

به گزارش شفا آنلاین:دلاربازان در حالی میان دو راهی خرید و فروش دلار‌های خود قرار گرفته اند که تحلیلگران معتقدند دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی حبس شده است.

با وجود اینکه انتظار می‌رفت بعد از تاسوعا و عاشورا قیمت دلار آرام گیرد؛ اما با خبر شکایت ایران از کره جنوبی بابت پول‌های بلوکه‌شده، بازار ارز شاهد افزایش قیمت دلار بود و معامله‌گرانی که منتظر کاهش بودند، غافلگیر شدند.

اما آیا با این شکایت و گرفتن حکم قاضی، می‌توان دلار‌های بلوکه شده را به کشور برگرداند؟

اتفاق غافلگیرکننده در بازار دلار؟

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: در شرایط کنونی بازار، پیش بینی قیمت دلار محدود می‌شود به دامنه ۴۳ تا زیر ۵۰ هزار تومان.

وی ادامه داد: البته نکته مهم در مورد قیمت دلار این است که همیشه این بازار ممکن است ما را غافلگیر کند. اگر اتفاق غافلگیرکننده (به هر سمت؛ چه پایین و چه به سمت بالا) بیفتد یعنی دلار بیش از هزار تومان یا دو درصد در یک روز نوسان کند؛ آن زمان می‌توان گفت آن اتفاق موثر بوده است.

دامنه‌های نوسان طبیعی دلار

این اقتصاددان با بیان اینکه نوسان‌های کنونی قیمت دلار در بازار طبیعی است، گفت: در شرایط کنونی بازار ارز، قیمت دلار هر روز بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان نوسان می‌کند که یک اتفاق معمول است.

به گفته دل انگیزان، احتمالا دلار در همین بازه کنونی یعنی ۴۳ هزار تومان تا زیر ۵۰ هزار تومان در نوسان خواهد بود، ولی از ابتدای پاییز بسته به شرایط ممکن است دلار در کانال‌های دیگری قرار بگیرد.

از ورود دلار به ایران تا تهاتر نفت در برابر غذا و دارو

دل انگیزان در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا شکایت ایران از کره جنوبی درباره استرداد مطالبات از بانک‌های این کشور قانونی است و استرداد این پول‌ها با توجه به تحریم ایران عملی است؟ گفت: شرایط کنونی ایران مثل شرایط عراق در زمان صدام برای جهان شده است؛ یعنی تنها می‌توانیم بگوییم نفت در برابر غذا و دارو.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، تنها غذا و داروست که می‌تواند به صورت تهاتری وارد کشور شود. البته این موضوع نتیجه مدیریت اقتصادی کشور در طول تمام دوران پس از انقلاب بوده است.

تنها راه بازگرداندن دلار‌های ایران از کره

مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی کرمانشاه با تاکید بر اینکه امکان مبادله بین المللی بانک‌ها و موسسات بین المللی با کشور ما وجود ندارد، گفت: به دلیل تحریم‌های بین المللی و قرار داشتن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف امکان مبادله بانک‌های بین المللی با کشور ما وجود ندارد و به همین دلیل، عملا شکایت ایران از کشور‌های دیگر برای استرداد دلار‌های بلوکه شده در حد حرف است.

به گفته دل انگیزان، کره جنوبی نیز اعلام کرده که این دلارها، پول ایران است و ایران می‌بایست از تحریم خارج شود تا بتواند آن را وارد کشور خود کند؛ بنابراین باید سعی کنیم برنامه بین المللی کشور را به سمت و سویی ببریم که تحریم‌ها برداشته بشود، زیرا این تنها راه است.

از چاه عراق درآمدیم و به چاله عمان افتادیم!

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه به اقتصاد ۲۴ گفت: ما با هند، پاکستان، افغانستان و حتی عراق به مرحله تهاتر رسیده ایم. این در حالی است که عراق تنها کشوری بود که می‌توانستیم با آن کار کنیم، ولی عراق نیز اعلام کرده که عمان واسطه مبادله کالا‌های ما خواهد شد. ما کی با عمان پول یا کالا رد و بدل می‌کردیم که الان بتوانیم این کار را کنیم؟

دل انگیزان در پایان خاطرنشان کرد: نشانه‌ها حاکی است وارد یک تله یا قفل ارزی شده ایم که این تله و قفل می‌تواند خسارت‌های بسیار بزرگی بزند و در سال ۱۴۰۲ نشانه‌های این تله و قفل کاملا قابل رویت است. همین که عراق می‌گوید من دلارهایتان را به عمان می‌دهم که به شما برگرداند نشانه این است که در تله ارزی گرفتار شده ایم، زیرا اگر ما با عراق بده بستانی داشتیم، با عمان بده بستان محدودی داشتیم. این است که مساله در حال پیچیده‌تر شدن و پاسکاری است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: