کد خبر: ۳۲۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 31
دیروز در حالی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید تضمینی ۸ میلیون و ۸۸ هزار تن گندم به ارزش ۱۲۱هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان از ابتدای سال تا کنون خبر داد، که با گذشت حدود چهار ماه از شروع سال جدید، هنوز جلسات شورای قیمت‌گذاری گندم برگزار نشده است و به گفته برخی منابع خبری قرار است مردادماه امسال جلسه این شورا برگزار شود.
شفا آنلاین>کارشناسان و برخی مسئولان اذعان دارند کشاورزان از قیمت مصوب‌شده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم گله دارند،  این در حالی است که برخی رسانه‌ها افزایش احتمالی قیمت گندم در جلسات آینده شورای قیمت‌گذاری گندم را عامل مهم افزایش قیمت نان عنوان می‌کنند. 

تعیین قیمت بر مبنای هزینه‌های تولید و سود متعارف، خواسته کشاورزان از دولت است
به گزارش شفا آنلاین:رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه افزایش قیمت نان بستگی به تصمیم دولت دارد و هیچ‌گونه ارتباطی به افزایش قیمت گندم ندارد، اظهار می‌کند: علت این است که در این مقوله هر دو طرف معامله دولت است به این معنا که دولت خریدار گندم و فروشنده آرد و نان است و مداخله‌گر سومی وجود ندارد که بازار را دچار نوسان کند. 
عطاالله هاشمی متذکر می‌شود: ما برای واقعی کردن قیمت تلاش می‌کنیم، زیرا برای کشاورز در مراحل تولید گندم هزینه‌هایی ایجاد می‌شود و در این فرایند نیاز به حمایت دارد. او یادآور می‌شود: سال‌های سال است با وجود هشدار کارشناسان مبنی بر اینکه فاصله قیمت گندم، آرد و نان باید کم شود تا کم کم یارانه این محصولات تعدیل و در کنار آن از اقشار آسیب‌پذیر حمایت شود، اما متأسفانه دولت گوش نکرد.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با وجود افزایش قیمت تراکتور، دستمزد کارگران، کود و... به نظر شما قیمت گندم باید چه میزان محاسبه شود، بیان می‌کند: این یکی از خواسته‌های اساسی ماست که در قالب شاخص تعیین قیمت بر مبنای هزینه‌های تولید و سود متعارف مطرح می‌شود، زیرا زمانی که نهاده‌ها، دستمزد کارگران، حمل‌و‌نقل، کود و... افزایش قیمت دارند باید هزینه‌های تولید برای کشاورز پرداخت شود که کشاورز دچار خسارت نشود. 

اعتراض کشاورزان به قیمت سال گذشته گندم
گویا موضوع از این قرار است که اعضای شورای قیمت‌گذاری گندم حتی اگر مرداد امسال قیمت مصوب شده را رسماً اعلام کنند این قیمت برای سال آینده اجرایی می‌شود، این موضوع را عضو شورای قیمت گذاری و سیاست های حمایتی از محصولات اساسی به خبرنگار قدس می‌گوید و ادامه می‌دهد: قیمت گندم سال جاری برای کشاورزان مشخص نیست، البته هنوز قیمت سال آینده گندم مشخص نشده و کشاورزان نسبت به قیمت سال گذشته اعتراض دارند، یعنی سالی که گندم‌ها را تحویل دادند، در سال گذشته دولت قیمت گندم را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در شورای قیمت‌گذاری مصوب کرده بود و در کنار آن به شرط اینکه قیمت‌ها افزایش نیابد، برای کشاورزان گندمکار یارانه غیرنقدی یک هزار و ۵۰۰ تومان را مصوب کرده بود.
مهندس رضازاده یارانه غیرنقدی مذکور را با شرط افزایش نیافتن قیمت‌ها عنوان و بیان می‌کند: با وجود اینکه دولت قول داده بود قیمت‌ها تغییری نکند، اما به خاطر افزایش قیمت دستمزد کارگران، تورم و دلار نمی‌توانست به قول خود پایبند باشد، از سوی دیگر، کشاورزان روی مبالغی که دولت اعلام کرده و قول اصلاح قیمت‌ها را به کشاورزان داده است، حساب کرده‌اند.
او با اشاره به اینکه افزایش قیمت کود پس از نرخ مصوب اعلام شده برای گندم در سال گذشته نخستین کالای گران شده در حوزه کشاورزی بود، یادآور می‌شود: کود کشاورزی ۵۰درصد افزایش قیمت داشت. 
رضازاده به این نکته اشاره می‌کند که با توجه به اینکه گندم محصولی متفاوت از دیگر محصولات کشاورزی است و غذای مردم محسوب می‌شود اعضای این شورا تلاش بسیاری کردند تا قیمت گندم را اصلاح و تعدیل کنند.قیمت تضمینی برای ۳۲ محصول تعیین می شود و گندم یکی از آن‌هاست، ولی نرخ نان را شورای آراد و نان تعیین می کند و ربطی به شورای قیمت گذاری گندم ندارد.او معتقد است در چند سال اخیر دولت با افزایش قیمت نان مخالفت کرد و این قیمت ثابت ماند، در حالی که دستمزد کارگر هر سال افزایش یافت. از سوی دیگر یارانه‌ای که دولت برای نان اختصاص داد به درستی به دست مردم نرسید بنابراین نه تنها دولت سودی در این زمینه نکرد، بلکه مردم ضرر کردند و این مخالفت با افزایش قیمت نان در دولت کارشناسی نبود.
عضو شورای قیمت گذاری و سیاست های حمایتی از محصولات اساسی درخصوص مؤلفه‌ها و شاخص‌های تصمیم‌گیری برای نرخ‌گذاری قیمت در این شورا متذکر می‌شود: تعیین قیمت تضمینی محصولات اساسی کشاورزی با در نظر گرفتن معیارهایی ازجمله هزینه‌های واقعی تولید و سود متعارف، تعیین نحوه خرید توسط بخش دولتی، تعیین نوع و میزان انواع ابزارهای حمایتی ازجمله تسهیلات، کمک‌های بلاعوض، یارانه سود و کارمزد تسهیلات، یارانه انواع نهاده‌ها و عوامل تولید و تعیین سیاست‌های اجرایی صادرات و واردات محصولات اساسی کشاورزی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط است. 
او در خصوص جزئیات مؤلفه تعیین قیمت تضمینی محصولات اساسی کشاورزی با در نظر گرفتن معیارهایی ازجمله هزینه‌های واقعی تولید و سود متعارف بیان می‌کند: این مؤلفه بررسی مواردی ازجمله حفظ رابطه مبادله داخل و خارج بخش کشاورزی، آخرین نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران و هزینه تمام‌شده محصول مشابه وارداتی شامل هزینه خرید در مبدأ، هزینه‌های حمل‌ونقل، تعرفه‌های وارداتی، هزینه‌های حمل داخلی کشور و سایر هزینه‌های مترتب بر واردات محصول مشابه است. او با اشاره به جزئیات مؤلفه دوم مبنی بر تعیین نحوه خرید توسط بخش دولتی ادامه می‌دهد: در این مؤلفه تعیین نحوه خرید توسط بخش غیردولتی از جهت میزان و سهمیه خرید، خرید حداقل به قیمت تضمینی تعیین شده، نحوه حمل‌ونقل و سایر موارد مرتبط که نیاز به هماهنگی بین بخش‌های دولتی و غیردولتی دارد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خرید تضمینی گندم از ۸ میلیون تن عبور کرد
لازم به ذکر است به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی شرکت بازرگانی دولتی ایران (مبدا)، سید سعید راد؛ مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید تضمینی ۸ میلیون و ۸۸ هزار تُن گندم تا ۶ مردادماه خبر داد و گفت: میزان خرید گندم امسال یک میلیون و ۸۷۸ هزار تُن و به عبارتی، بیش از ۳۰درصد افزایش داشته است. وی از استان‌های خوزستان، فارس، کرمانشاه، گلستان و کردستان که ۵۵درصد کل گندم کشور از آن‌ها خریداری شده است به عنوان پنج استان پیشتاز خرید گندم نام برد و افزود: البته در این میان، استان‌های فارس، خوزستان و کرمانشاه، سه استانی هستند که بیشترین رشد تولید را نسبت به سال گذشته داشته‌اند. وی با اعلام اینکه خرید تضمینی گندم در استان بوشهر با حدود ۶ برابر و استان یزد با حدود ۵/۵ برابر، از رشد کم‌سابقه‌ای برخوردار بوده است، تأکید کرد: پس از این دو استان، میزان خرید تضمینی گندم در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲/۵ برابر، استان‌های البرز و فارس بیش از دو برابر و استان اصفهان دو برابر رشد داشته است. معاون وزیر جهاد کشاورزی از واریز ۶۱ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان بابت تحویل گندم به حساب کشاورزان خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۵۱درصد از مطالبات این عزیزان در سراسر کشور پرداخت شده که البته در این میان، ۷۰ تا ۹۸درصد مطالبات گندمکاران ۱۰ استان پرداخت شده است.
منبع:قدس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: