کد خبر: ۳۲۹۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 31
جالب اس که از مجموع ذخایر پولی جهان، ۲۴ میلیارد دلار آن در اختیار کشورهای صادرکننده نفت است. این مبلغ بیشتر به‌صورت دلار و کمی هم به صورت ارزهای دیگر است.

شفا آنلاین>سلامت>در تاریخ ششم مرداد ۱۳۵۳ مجله اکونومیست چاپ لندن نوشت: ایران به صف بزرگ‌ترین دارندگان پشتوانه و ذخایر پولی جهان پیوسته و اکنون از نظر میزان ذخایر پولی مقام دهم را در جهان دارد، البته این مقام پس از کسر وام‌ها و اعتباراتی است که تا خرداد گذشته ایران اعطا کرده است.

به گزارش شفا آنلاین:طبق آخرین ارقام رسمی، ذخایر پولی و پشتوانه پولی کشورهای جهان که در پایان ماه گذشته انتشار یافت، بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر پولی جهان عبارتند از آمریکا، آلمان فدرال، ژاپن، عربستان سعودی، انگلستان، استرالیا، کانادا، فرانسه، سوئیس و ایران. جالب اس که از مجموع ذخایر پولی جهان، ۲۴ میلیارد دلار آن در اختیار کشورهای صادرکننده نفت است. این مبلغ بیشتر به‌صورت دلار و کمی هم به صورت ارزهای دیگر است.

این رقم بیش از مجموع ذخایر پولی کشورهای بازار مشترک (به غیر از آلمان باختری) است که روی هم فقط ۲۰ میلیارد دلار ذخیره پولی دارند.

ایران و عربستان سعودی در مقایسه با ذخایر و پشتوانه طلای قدرت‌ های بزرگ اقتصادی جهان پشتوانه کمی از طلا دارند که ۱.۶ میلیارد دلار نمی‌گذرد. این امر به نظر اقتصاددانان شگفت‌آور است که این کشورهای طلا گرد نیاورده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده ذخایر ارزی کشورهای صادرکننده نفت به ۶۰ میلیارد دلار برسد که از مجموع ذخایر کشورهای دیگر جهان بیشتر خواهد بود.

آخرین گزارش بانک مرکزی اندوخته ارزی ایران را در پایان خردادماه متجاوز از ۳۲ میلیارد تومان اعلام کرده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: