کد خبر: ۳۲۹۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - 2023July 24
با توجه به اینکه عوامل اساسی بازار مثل نرخ دلار بازار آزاد ثابت مانده و خریداری در بازار خودرو پیدا نمی‌شود، پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت‌ها تا نزدیکی قیمت کارخانه ادامه‌دار باشد و تا زمانی که عوامل مذکور تغییری نداشته باشند، در همان قیمت‌ها ثابت بمانند.

به گزارش شفا آنلاین:قیمت خودرو روز یکشنبه برخلاف روزهای ماقبل خود، روند کاهشی را طی کرد. به نظر می‌رسد، اخبار مربوط به آزادسازی واردات خودرو های نو و کارکرده بیشتر، بازار خودرو را بیشتر تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه عوامل اساسی بازار مثل نرخ دلار بازار آزاد ثابت مانده و خریداری در بازار خودرو پیدا نمی‌شود، پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت‌ها تا نزدیکی قیمت کارخانه ادامه‌دار باشد و تا زمانی که عوامل مذکور تغییری نداشته باشند، در همان قیمت‌ها ثابت بمانند.

اما در این میان، ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده در حال رایزنی است تا خودروهای نو شماره برای نهایی کردن پروسه پلاک شدن، مجوز لازم را از ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در میان مدارک خود ارایه دهند. تحلیلگران می‌گویند: این اتفاق می‌تواند نمودار نزولی بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. 

   بازار خودرو در مسیر نزولی؟

قیمت خودرو در اولین روز از مرداد ماه، پس از یک روز استراحت از ابتدای هفته دو باره در فاز نزولی قرار گرفت. اغلب محصولات نسبت به هفته گذشته دچار کاهش قیمت شدند و برخی دیگر تصمیم به ثبات قیمتی داشتند. اما نکته جالب اینکه در هیچ خودرویی افزایش قیمت به چشم نمی‌خورد و گویی، رنج زدن قیمت‌ها متوقف شده و بازار سرتا سر نزولی است. اخبار مربوط به آزادسازی واردات خودروهای نو و کارکرده بیشتر، بازار خودرو را بیشتر تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. روز شنبه نیز آخرین خبر مربوطه، ابلاغ قانون واردات خودروهای کارکرده از رییس مجلس به ریاست‌جمهوری بود. قیمت خودروهای داخلی تحت تاثیر اخبار آزادسازی واردات، سرتاسر نزولی بود و تعداد انگشت‌شماری از محصولات توانستند دربرابر کاهش قیمت‎‌ها مقابله کنند. پراید 131 و پراید 111 که از ارزان‌ترین خودروهای ایرانی تلقی می‌شوند، هرکدام به اندازه پنج میلیون تومان نسبت به روز شنبه کاهش قیمت را تجربه کردند. به این ترتیب پراید 131 به 310 میلیون تومان و پراید 111 به نرخ 320 میلیون تومان رسیده است.

به گزارش تجارت نیوز، کوئیک دنده‌ای S نیز نسبت به روز شنبه با 6 میلیون تومان کاهش قیمت همراه است. بنابراین هاچ‌بک اقتصادی سایپا نیز کانال 340 میلیونی را از دست داده و به نرخ 336 میلیون تومان معامله می‌شود. پژو 207i دنده اتوماتیک با مدل 1400 رکورددار کاهش قیمت در دو روز گذشته بود. این خودرو توانست با 28 میلیون تومان کاهش در یک روز، با قیمت 672 میلیون تومان معامله شود. تارا اتوماتیک با مدل 1402 نیز از سدان‌های لوکس ایران خودرو به شمار می‌رود که توانست با 9 میلیون کاهش نسبت به روز ماقبل خود توانست به نرخ 765 میلیون تومان برسد. خودروهای مونتاژی نیز با پیروی از روند بازار در اغلب موارد با کاهش قیمت همراه هستند. حتی می‌توان گفت که شدت کاهش قیمت خودروهای مونتاژی بیشتر از محصولات داخلی است. جک J4 کرمان موتور ارزان‌ترین خودروی مونتاژی کشور محسوب می‌شود که از ابتدای روز گذشته توانست با 45 میلیون تومان کاهش قیمت، با نرخ 725 میلیون تومان معامله شود.

جک S5 نیوفیس جزو محبوب‌ترین کراس‌اوورهای مونتاژی تلقی می‌شود که با 20 میلیون تومان کاهش قیمت، به نرخ یک میلیارد و 280 میلیون تومان رسید. فیدلیتی پرایم 5 نفره گروه بهمن نیز یکی دیگر از کراس‌اوورهای پرطرفدار بازار خودروهای مونتاژی است. این کراس‌اوور چینی با 40 میلیون تومان کاهش در دو روز گذشته با نرخ یک میلیارد و 520 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. لاماری ایما از کراس‌اوورهایی محسوب می‌شود که طی یک هفته گذشته کاهش چشم‌گیری تجربه کرد. این خودرو روز گذشته نیز با 100 میلیون تومان کاهش قیمت، توانست با مبلغ یک میلیارد و 780 میلیون تومان معامله شود. به این ترتیب این خوردو، حدود 200 میلیون کاهش قیمت را تجربه کرده است. 

   قیمت خودرو صعودی می‌شود؟ 

اگرچه قیمت برخی خودروها در بازار با کاهش مواجه شده، اما چالش جدید برای پلاک کردن خودروهای نو شماره می‌تواند بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده و نمودار نزولی قیمت‌ها را صعودی کند. 

رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده از رایزنی با پلیس راهور برای الزامی شدن مجوز این ستاد برای شماره گذاری خودروهای جدید خبر داد. مهران سالاریه گفت بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو یکی از ارکان شماره‌گذاری وسائط نقلیه تولیدی یا وارداتی نوشماره، دریافت مجوز از ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده است. رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ادامه داد بر این اساس تمامی وسائط نقلیه نو شماره اعم از سبک، سنگین و موتورسیکلت برای دریافت مجوز شماره‌گذاری یا مشمول ارایه گواهی اسقاط یا پرداخت وجه به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

سالاریه به تولیدکنندگان یا واردکنندگان انواع خودرو پیشنهاد داد نسبت به ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی NNHK.ir اقدام و فرآیند مشخص شده را مطابق قانون برای دریافت مجوز شماره‌گذاری محصولات خود طی کنند. البته هنوز پلیس راهور فراجا نسبت به مکاتبات ستاد نوسازی درباره الزام دریافت مجوز ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در فرآیند شماره‌گذاری خودروهای نوشماره واکنشی نشان نداده اما به نظر می‌رسد این ایده با استقبال پلیس راهور همراه شود.

پیش‌تر اخباری در ارتباط با شماره گذاری محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی در ازای تحویل گواهی اسقاط منتشر شده بود. به نظر می‌رسد با توجه به چالشی که در مسیر واردات خودرو وجود دارد، سیاست‌گذار کلان برای جبران خروجی فرسوده‌ها از مسیر واردات خودرو به دنبال راه‌های جایگزین است. پرداخت 1.5 درصد از قیمت خودروی فاکتور شده توسط ایران خودرو و سایپا به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت نبودن گواهی اسقاط یکی از مسیرهای پیش بینی شده بود.

الزام ارایه گواهی اسقاط توسط خودروسازان خصوصی برای شماره گذاری محصولات تولیدی راه دیگری بود که به ذهن سیاست‌گذار کلان رسیده است.

البته خودروهای وارداتی نیز همانند گذشته ملزم به ارایه گواهی اسقاط هستند اما هنوز آیین نامه آن تدوین نشده است. به نظر می‌رسد با توجه به آزاد شدن بحث واردات خودروهای دست دوم ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به دنبال این است تا ساز و کار جدیدی را برای این منظور تهیه کند. حال که آیین نامه تدوین نشده، واردکنندگان ملزم شده‌اند به ازای شماره گذاری دو خودروی وارداتی، یک گواهی اسقاط ارایه دهند. 

قیمت‌های بازاری خودرو روند نزولی را در پیش گرفته‌اند اما این احتمال وجود دارد تا با توجه به چالش جدید که در مسیر ورود خودورهای نو به بازار ایجاد شده، قیمت‌ها در بازار خودرو از ناحیه باریک شدن جاده عرضه تاثیر گرفته و شاهد بازگشت قیمت خودرو به مدار صعودی باشیم.

 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: