کد خبر: ۳۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - 2013June 12
شفا آنلاین -  شورای رقابت در تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودرو در حالی خودروسازان را مکلف به تنظیم بازار خودرو با افزایش تولید و عرضه ساخته است که طی چند‌ماه گذشته شرکت‌های خودروسازی نه‌تنها اقدامی برای تنظیم بازار نکرده‌اند بلکه با کاهش شدید تولید و عرضه و فروش اقساطی خودروها با قیمت‌هایی خارج از ضوابط شورای رقابت زمینه کمبود و افزایش مجدد قیمت‌ها در حاشیه بازار را فراهم کرده‌اند.
تازه‌ترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از میزان تولید خودرو در ۲ماه نخست امسال بدون مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از تولید ۶۸هزار خودرو و خروج ۲۰۶ از فهرست خودروهای تولیدی کشور حکایت دارد. براساس این آمار طی ۲ ماه نخست امسال ۶۸ هزارو ۲۹۵ دستگاه انواع خودرو توسط خودروسازان داخلی تولید شده که سهم خودروهای سواری از این میزان تولید بالغ بر۵۸هزار و۶۳۵ دستگاه بوده است. با وجود این، بررسی میزان تولید خودرو در فروردین‌ماه امسال و مقایسه آن با سال‌های ۹۰ و ۹۱ بیانگر کاهش شدید تولید است؛ به‌نحوی که تولید انواع خودرو در فروردین‌ماه امسال باکاهش۵۷.۸درصدی و خودروهای سواری با کاهش ۵۹.۷درصدی نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته همراه بوده است. خودروسازان با تولید ۲۵هزار و ۲۴۶دستگاه خودرو در فروردین امسال نسبت به تولید ۵۹ هزار و ۸۳۶ دستگاه خودرو در مدت مشابه سال گذشته، سیر نزولی تولید را ادامه داده‌اند. در زمینه خودروهای سواری نیز میزان تولید از ۵۵ هزار و ۸۳۱ دستگاه در فروردین ۹۱ به ۲۲ هزار و ۵۱۳ دستگاه در فروردین امسال رسیده است. همچنین تولید انواع خودرو در فروردین‌ماه سال گذشته نسبت به سال ۹۰با کاهش۳۲.۶درصدی مواجه بوده است. کاهش تیراژ تولید خودرو، ناتوانی و موضع‌گیری انفعالی شورای رقابت در اعمال قیمت‌های مصوب موجب شده تا در چند ماه گذشته شرکت‌های خودروسازی بخش عمده افزایش هزینه تمام‌شده تولید را با بازی قیمت و عرضه و اعلام نرخ‌های خارج از ضوابط شورای رقابت به‌ویژه در خودروهای مونتاژی به مشتریان منتقل کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: