کد خبر: ۳۲۹۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۸ تير ۱۴۰۲ - 2023July 19
روند تغییرپذیری و اصلاح یک نظام ملی اجتماعی یا یک اردوگاه بزرگ سیاسی، درنهایت به‌نحوی خواهد بود که این نظام یا اردوگاه سیاسی، حتی با تغییرات بنیادی در بینش‌ها و سیاست‌ها هم کماکان در مسیر خود پیش خواهد رفت، به‌خصوص اگر هدف صرفا منافع ملک و ملت باشد
شفا آنلاین>سلامت>چرخش یا دست‌کم تلطیف و اصلاح مشی و مرام سیاسی در جهان سیاست و در مقام کنشِ سیاسی، ضرورتی انکارناپذیر برای سیاست‌ورزان و کنشگران است و نه‌تنها این کنشگران و جریان‌های سیاسی، بلکه حاکمان و رهبران سیاسی، لازم است  هراز‌گاهی، چرخشی در کردار و بینش و پندارشان داشته باشند و با بازنگری در رفتار، گفتار و پندارشان در ایام پیشین و روزگاری که پشت سر گذاشته‌اند، زمینه حرکت به‌سوی آینده‌ای روشن‌تر را فراهم آورند.


روند تغییرپذیری و اصلاح یک نظام ملی اجتماعی یا یک اردوگاه بزرگ سیاسی، درنهایت به‌نحوی خواهد بود که این نظام یا اردوگاه سیاسی، حتی با تغییرات بنیادی در بینش‌ها و سیاست‌ها هم کماکان در مسیر خود پیش خواهد رفت، به‌خصوص اگر هدف صرفا منافع ملک و ملت باشد. حال آنکه بی‌تردید بی‌اعتنایی نسبت به این چرخش‌های فکری از سوی سران جریان‌های سیاسی، می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که ادامه مسیر آن جریان سیاسی، یا ناممکن باشد یا دست‌کم چنان با دشواری و چالشی جدی روبه‌رو شود که پیمودن آن را بسیار پیچیده کند. 

بنابراین آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، نخست این است که هرگونه بازسازی، چرخش و تغییر و تحول در سیاست‌ها، تنها زمانی مشروعیت خواهد داشت که این اقدامات اصلاحی در راستای تحقق منافع عمومی باشد و با هدف بهبود شرایط زیست مادی و معنوی عموم شهروندان سامان یابد و از سوی دیگر، روحیه انتقادپذیری به‌نحوی حاکم شود که احدی در قبال حقیقت از خود سرسختی نشان ندهد.

به هر روی، پذیرفته نیست که با خودحق‌پنداری و رفتار سلیقه‌ای‌، حال و آینده ملتی صاحب‌فضیلت که از توان و استعداد فراوانی برخوردار است را به مخاطره بکشیم بلکه لازم است زمینه را برای نقش‌آفرینی آحاد ملت مهیا کنیم و با اتکا به منابع انسانی کشور و بهره‌گیری از سلایق گوناگون، مسیر را برای تعالی و ترقی جامعه هموار کنیم.

پرواضح است که هرگونه اصلاح و تغییر و تحول در بینش‌ها و روش‌ها، هرگز نباید موجب تفرقه و تعمیق شکاف‌های طبقاتی شود و با تضعیف سرمایه‌های اجتماعی و اعتمادسوزی، منجر به گسترش ناامیدی و یاس عمومی شود، همان‌طور که این اصلاحات و چرخش‌ها، نباید به‌نحوی باشد که سرمایه‌های انسانی را تضعیف کند.

بدین ترتیب در حالی که اصلاح‌پذیری و استقبال از تغییر و تحول در بینش‌ها و منش‌ها، از الزامات کنشگری سیاسی است و حیات و آینده هرگونه کنشگری سیاسی به پذیرش این دست اصلاحات وابسته است، آنچه در این مسیر باید مدنظر قرار گیرد نیز بسیار حیاتی است.
 کمال‌الدین پیرموذن / نماینده پیشین مجلس/ جهان صنعت
برچسب ها: سیاست ، نظام ملی ، مشروعیت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: