کد خبر: ۳۲۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۲ - 2023July 19
اسکن‌های رایج تراکم استخوان می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را به‌سرعت تشخیص دهند. با هوش مصنوعی این فرایند بسیار سریع‌تر انجام خواهد شد

شفا آنلاین>سلامت>محققان می‌گویند به‌زودی و به‌لطف فناوری مبتنی برهوش مصنوعی می‌توانیم تنها با فشردن یک دکمه، خطر ابتلا به بیماری‌هایی که سلامت را به‌صورت جدی به خطر می‌اندازند، در سریع‌ترین زمان پیش‌بینی کنیم.

به گزارش شفا آنلاین:اسکن‌های رایج تراکم استخوان می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی-عروقی را به‌سرعت تشخیص دهند. با هوش مصنوعی این فرایند بسیار سریع‌تر انجام خواهد شد و خطراتی که سلامت قلب و عروق را تهدید می‌کنند، به‌سرعت شناسایی می‌شوند. همچنین این فناوری در تشخیص زودهنگام زوال عقل نیر مؤثر است و در کنار شناسایی سریع حملات قلبی و سکته، برای تشخیص بیماری‌ های مغزی در کهنسالی نیز کاربرد دارند. 

هوش مصنوعی فرایند تشخیص بیماری‌ها را سریع‌تر می‌کند

محققان دانشکده علوم پزشکی و بهداشت دانشگاه ادیت کوان (ECU) روی توسعه نرم‌افزاری کار می‌کنند که می‌تواند اسکن‌های مربوط به تراکم استخوان را بسیار سریع‌تر از متخصصان تجزیه‌وتحلیل کند. این نرم‌افزار قدرت اسکن تقریباً ۶۰ هزار تصویر در یک روز را دارد. «جاشوا لوئیس»، مدیر این پروژه، می‌گوید چنین روش‌هایی به جلوگیری از ابتلا به مشکلات سلامتی در آینده کمک می‌کند.

او می‌گوید این رویکردهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به‌سرعت و به روش‌های راحت‌تری در زمان آزمایش تراکم استخوان، به تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنند.

این تحقیق یکی از بزرگ‌ترین مطالعات انجام‌شده در نوع خود در این زمینه بوده و در آن از رایج‌ترین مدل‌های دستگاه تراکم استخوان استفاده شده است. در این مطالعه، محققانی از دانشگاه  ECU، دانشگاه WA، دانشگاه مینه سوتا، ساوت همپتون، دانشگاه مانیتوبا، مؤسسه تحقیقات پیری مارکوس و دانشکده پزشکی هاروارد حضور دارند.

در این مطالعه بیش از ۵۰۰۰ تصویر توسط کارشناسان و نرم‌افزار تیم مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. پس از مقایسه نتایج بررسی کارشناسان و نرم‌افزار، مشخص شد در ۸۰ درصد مواقع، نتیجه یکسانی به‌دست آمده است ولی سرعت عمل نرم‌افزار بالاتر بوده است.

البته مدل نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی هم مسائل خاص خودش را دارد که محققان در تلاش برای برطرف‌کردن آن هستند.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: