کد خبر: ۳۲۸۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۹ تير ۱۴۰۲ - 2023July 20
فرآیند خود نوسازی سلول های کلیه که کاملا با نحوه بازسازی سایر بافت‌ های بدن متفاوت است، به درک این موضوع کمک می کند که چگونه، کلیه ها می توانند برای تمام عمر سالم بمانند.

شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه تگزاس، فرآیند جدیدی را در سلول های کلیه کشف کرده اند که منجر به حذف محتوای ناخواسته و جوان سازی سلول ها می شود. در نتیجه سلول های کلیه، عملکرد صحیح خود را حفظ کرده و سالم می مانند.

به گزارش شفا آنلاین:فرآیند خود نوسازی سلول های کلیه که کاملا با نحوه بازسازی سایر بافت‌ های بدن متفاوت است، به درک این موضوع کمک می کند که چگونه، کلیه ها می توانند برای تمام عمر سالم بمانند.

برخلاف سلول های کبد و پوست، که برای ایجاد سلول‌ های جدید و بازسازی اندام، تقسیم می ‌شوند، سلول‌ های کلیه از نظر میتوزی ساکن هستند، به عبارت دیگر، این سلول ها برای تولید سلول ‌های جدید تقسیم نمی‌ شود. پژوهشگران توضیح دادند: سلول ‌های بنیادی در کلیه، توانایی محدودی برای تشکیل سلول ‌های جدید دارند.

محققان افزوند: در اکثر مواردی که سلول های کلیه به شدت آسیب می بینند، از بین می روند و نمی توانند بازسازی شوند. در نتیجه کلیه، دیر یا زود از کار می افتد و این، یک چالش بزرگ در مدیریت بیماری های کلیوی به شمار می رود. در حال حاضر، تنها راه حل موجود، این است که با کاهش سیر پیشرفت بیماری از نارسایی کلیه جلوگیری کنیم. به همین دلیل، کشف این مکانیسم خود نوسازی جدید، احتمالاً یکی از مهم ترین یافته هایی است که تاکنون به دست آورده ایم.

دانشمندان اظهار داشتند: نتایج تحقیقاتی، ممکن است منجر به تشخیص زودهنگام بیماری های کلیوی شوند. همچنین، اگر بتوانیم نحوه تنظیم یا نظارت بر این فرآیند خود نوسازی را کاملا درک کنیم، ممکن است راهی برای سالم نگه داشتن کلیه ها در بیماران مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت بیابیم. / بهداشت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: