کد خبر: ۳۲۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۱ تير ۱۴۰۲ - 2023July 12
واكنش «رجا» به خودكشي مهماندار قطار و تكذيب اخراج متوفي:
اين مهماندار قطار كه روز يكشنبه در مراسم ختم همكار متوفاي خود شركت كرده بود مي‌گويد كه مرحوم صديق هم از همين تضييع حقوق ناراضي بود و خود را کشت.
شفا آنلاین>سلامت>همكار متوفي : بعد از شنيدن خبر اخراج خودش کشت. به دنبال انتشار خبر خودكشي مرحوم «قدرت صديق» كه مهماندار قطار و از كارگران پيمانكاري اركان ثالث طرف قرارداد شركت قطارهاي مسافربري رجا بوده و طبق گفته منابع آگاه، به دليل اخراج از محل كار، خود را جلوي قطار در حال حركت پرت كرده، روابط عمومي «رجا» در واكنش به اين خبر، اخراج متوفي را تكذيب كرد.

به گزارش شفا آنلاین: ظهر دوشنبه، خبرگزاري ايلنا به نقل از منابع كارگري از خودكشي يك كارگر قطار كه مرد 58 ساله‌اي با نام فاميل «صديق» بوده خبر داد و اعلام كرد كه مرحوم «صديق» با بيش از دو دهه سابقه كار، توسط شركت پيمانكاري طرف قرارداد با شركت «رجا» و به دليل مازاد نيرو، تعديل و اخراج شده است.  اين منبع كارگري به خبرگزاري ايلنا گفته بود كه اين كارگر بعد از مخالفت مديران شركت پيمانكاري با احتساب حق بيمه مشاغل سخت و زيان‌آور براي كارگران اين شركت دست به خودكشي زده است.  اولين واكنش شركت قطارهاي مسافربري رجا، تاييد فوت اين كارگر پيماني بود اما نسبت به جزييات اين خبر و علت اين رويداد اظهار بي‌اطلاعي كرد.

روز سه‌شنبه و با گذشت يك روز از انتشار خبر اين حادثه تلخ، شركت رجا خودكشي اين كارگر به دليل اخراج از محل كار را تكذيب كرد و در جوابيه‌اي كه براي خبرگزاري ايلنا فرستاد، اعلام كرد: «مرحوم قدرت صديق از كاركنان خدوم، زحمتكش و با سابقه شركت‌هاي راهبري خدمات مسافري بوده كه سوابق مندرج در پرونده پرسنلي ايشان، گواه اين مطالب است و از سال ۱۳۸۱، صنعت ريلي در حوزه مسافري از تلاش‌ها و زحمات ايشان در راستاي ارايه خدمت به مسافران بهره برده است. شامگاه روز حادثه نيز طبق برنامه از پيش تعيين‌شده، مقرر شده بود كه متوفي با قطار شماره ۳۸۰ ساعت 23:59 در مسير تهران- مشهد به عنوان مامور خدمات سير انجام وظيفه كند؛ بنابراين موضوع مطرح شده با مضمون اخراج ايشان، صحت نداشته و قابل پيگيري قانوني است.» به دنبال اين اخبار، يكي از همكاران مهماندار مرحوم كه با هم در يك قطار مشغول به كار بودند، ديروز درباره اخراج متوفي اظهار بي‌اطلاعي اما تاكيد كرد كه حجم بالاي كار تناسبي با حقوق و مزاياي پرداختي به مهمانداران قطارهاي مسافربري ندارد و افزود: «تمام مهمانداران قطار، نيروهاي پيمانكاري هستند كه با پيمانكاران اركان ثالث (رده دوم پيمانكاران) طرف قرارداد با شركت رجا كار مي‌كنند و مرحوم آقاي صديق هم از نيروهاي پيمانكاري بود كه بيش از 20 سال سابقه كار داشت. مشكل اصلي تمام نيروهاي پيمانكاري شاغل در شركت‌هاي طرف قرارداد رجا، فقدان امنيت شغلي است و براي ما محرز شده كه نيروي انساني كوچك‌ترين ارزشي براي شركت‌هاي پيمانكاري ندارد. امروز اگر من را اخراج كنند يك نفر ديگر به جاي من جايگزين مي‌كنند. مرحوم صديق 21 سال در اين مجموعه زحمت كشيد و جواني و عمرش در قطارهاي مسافربري گذشت اما رفتار مجموعه با ايشان اين‌گونه بود كه تا جوان بود و توان كار كردن داشت از او كار كشيدند و وقتي درخواست بازنشستگي با بيمه سخت و زيان‌آور داد، از مجموعه حذف شد.» اين مهماندار قطار در ادامه صحبت‌هايش  گفت كه شركت‌هاي پيمانكاري اين اختيار را براي خود قائل هستند كه حتي تاريخ شروع و پايان همكاري با نيروي پيمانكاري را ناديده بگيرند و حتي زودتر از اتمام قرارداد او را با بهانه‌هاي واهي اخراج كنند. اين مهماندار قطار افزود: «ما در زمان گزينش و جذب، براي مصاحبه شغلي به شركت رجا مي‌رويم و سپس به پيمانكار ثالث سپرده مي‌شويم و شركت رجا فقط بر روند فعاليت شركت‌هاي پيمانكاري نظارت دارد. تخلفات شركت‌هاي پيمانكاري هم كم نيست چنانكه چندي قبل تعدادي از مهمانداران قطار را به يك شركت پيمانكاري سپردند كه هر ماه به بهانه‌هاي مختلف حدود 700هزار تا يك ميليون تومان كسورات براي نيروها منظور مي‌كرد و بعد از شكايات متعدد از اين تخلف شركت پيمانكاري، شركت رجا مجبور شد همكاري با اين شركت متخلف را قطع كرده و نيروها را به شركت ديگري بسپارد. متاسفانه در اين نقل‌وانتقال‌ها، حقوق و مزاياي نيروهاي پيمانكاري ضايع مي‌شود چون قرارداد مهمانداران، موقت است و بعد از انقضاي قرارداد، شركت پيمانكاري سنوات نيروهاي تحت پوشش خود را با ارقام ناچيز تسويه مي‌كند در حالي كه تداوم همكاري طي سال‌هاي متعدد مي‌تواند به رقم بالاتري از مزاياي بازنشستگي براي نيروها منجر شود اما متاسفانه با قراردادهاي موقت و يكساله و حتي سفيد امضا، حق و حقوق ما پايمال مي‌شود.»

 اين مهماندار قطار كه روز يكشنبه در مراسم ختم همكار متوفاي خود شركت كرده بود  مي‌گويد كه مرحوم صديق هم از همين تضييع حقوق ناراضي بود و  خود را کشت.  اين مهماندار قطار كه پدر يك فرزند است در توضيح فقدان تناسب حقوق دريافتي با حجم كاري كه شركت‌هاي پيمانكاري بر دوش نيروهاي تحت مسووليت خود تحميل مي‌كنند، مي‌گويد: «من مهماندار قطار اتوبوسي مشهد-تهران هستم و آخرين نوبت اعزام من 12 نيمه شب دوشنبه 19 تيرماه بود كه عازم مشهد شديم و 12 ظهر سه‌شنبه به مشهد رسيديم و اعزام بعدي به مقصد تهران هم 4 ساعت ديرتر و ساعت 16 روز سه‌شنبه بود. محل استقرار و استراحت مهماندار در قطار اتوبوسي، يك صندلي چوبي است و در مسير 12 ساعته مشهد- تهران، قطار در 52 ايستگاه توقف دارد و در هر نوبت توقف، مهماندار بايد براي ورود و خروج مسافران درهاي قطار را باز و بسته كرده و ترددها را كنترل كند. من ماهانه 8 ميليون و 500 هزار تومان حقوق مي‌گيرم. 10 سال است ازدواج كرده‌ام اما با اين حقوق نمي‌توانم فرزند دومي داشته باشم و بايد هر ماه 4 ميليون تومان از حقوقم را بابت اجاره خانه‌ام در اسلامشهر بدهم و امسال شهريه مدرسه فرزندم به 12 ميليون تومان افزايش پيدا كرده است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: