کد خبر: ۳۲۸۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۰ تير ۱۴۰۲ - 2023July 11
به نظر می‌رسد حواشی مربوط به نرخ خوراک همچنان دست‌بردار نیست و فضای بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.
شفا آنلاین>سلامت>بازار روز گذشته در منفی شدن هت‌تریک کرد تا باز هم برای ادامه روند صعودی با دیده تردید نگاه شود. آنچه تابلوی بورس در روز گذشته نشان داد، شاخص کلی در پایان معاملات با افت ۱۷ هزار و ۸۲۹ واحدی که معادل ۸۲/۰ درصد این شاخص بود روبه‌رو شد. بر این اساس برآیند معاملات دیروز سبب شد تا شاخص کل در سطح دو میلیون و ۱۵۸ هزار واحدی بایستد. همچنین شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش ۲۹/۱ درصدی به سطح ۷۶۰ هزار و ۸۵۷ واحدی رسید.

به گزارش شفا آنلاین:اهالی بازار سرمایه دلیل نزول ادامه‌دار بورس را تعدد اخبار درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌دانند. برخی کارشناسان معتقدند هیچ درایوری در بازار فعال نیست و تنها درایور اصلی بازار، فصل مجامع است که آن هم مانند تیغ دولبه عمل می‌کند، زیرا سهامدار منتظر برگزاری مجمع سهم خود می‌ماند و سپس آن را می‌فروشد تا از فضای التهاب تصمیم‌گیری دور باشد.
بنابراین آنچه در فضای کلی بازار مشاهده می‌شود فضای یأس و ناامیدی از بازگشت بازار به روند صعودی است. هرچند تجربه نشان داده فرآیندهای اقتصادی در کشور گاهی برخلاف آنچه تصور می‌شود پیش می‌رود و به یک باره ورق همه چیز برمی‌گردد.

به نظر می‌رسد حواشی مربوط به نرخ خوراک همچنان دست‌بردار نیست و فضای بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

مدت زیادی از ایجاد چالش پتروشیمی‌ها برای بورس تهران به واسطه اعلام نرخ جدید خوراک پتروشیمی‌ها نگذشته است و به نظر می‌رسد با شفاف‌سازی یکشنبه شب بفجر و شیراز، بار دیگر این چالش رنگ جدیدی به خود گرفته باشد. با وجود اینکه طی روزهای گذشته بارها امید تازه‌ای از سمت سیاستگذاران در رابطه با احتمال تغییر این نرخ ایجاد شد و توانست تا حدی شوک منفی واردشده به بدنه بازار سهام را کمرنگ کند، اما اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که گویا دولت به دلیل کسری بودجه خود پافشاری زیادی برای قطعی کردن نرخ ۷ هزار تومانی برای خوراک پتروشیمی‌ها دارد. یکشنبه شب شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس با انتشار یک شفاف‌سازی در سامانه کدال از ابلاغ این نرخ به پتروشیمی‌ها خبر داد تا این موضوع به یک قطعیت در بازار سرمایه تبدیل شود و نگرانی از بابت کاهش سودآوری برخی پتروشیمی‌ها به خصوص متانول‌سازان به اوج خود برسد.

این اتفاق اگرچه تنها شامل برخی صنایع از جمله صنعت پتروشیمی، فلزات اساسی، سیمانی‌ و صنایع انرژی‌بر می‌شود، اما رفتار سیاستگذار در رابطه با مسائل حیاتی برای صنایع مهم کشور که از پایه‌های توانایی اقتصادی و ارزی کشور هستند، این سیگنال را به دیگر گروه‌ها منتقل می‌کند که سهامداران دیگر گروه‌ها نیز باید هر لحظه با دیده تردید به آینده بنگرند و ریسک سیاستگذاری خلق‌الساعه و دولت بی‌پول را در تحلیل‌های خود بگنجانند.

حالا اما همچنان سهامداران منتظر هستند تا ببینند نقطه برگشت بازار دقیقا از کجا آغاز می‌شود؟
نقطه برگشت بازار به سمت صعود کجاست؟

علی فراقی  می‌گوید: در صحبت‌های گذشته ناحیه‌ای پرپتانسیل برای نقطه چرخشی بازار در نظر گرفته شد که می‌توانستیم آن را جذاب‌ترین ناحیه نسبت به دو ماهه گذشته خطاب کنیم، البته موردی که پیش آمد برگشت دو سه روزه بازار قبل از رسیدن به آن ناحیه بود که خیلی از افراد را بر این باور داشت که کف بازار با شکل‌گیری یک کف دوقلوی خوب شکل گرفته، ولی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بازار یعنی نقدینگی پس از دو روز حمایت و همراهی بازار، آن را رها کرد تا بازار دوباره بخواهد مسیر رفته‌شده را بازگردد.
این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: حال مکان‌های اصلی که می‌توان برای بازار مد نظر داشت محدوده برگشتی قبلی (البته با قدرت کمتر) و محدوده قابل توجه و پرپتانسیل دو میلیون و صد واحد بازار است. هرچند افراد بررسی شاخص کل را فاکتوری مناسب در نظر نگیرند، ولی باید به این نکته توجه داشت که زمانی که شاخص کل (یعنی صنایع ترجیحا بزرگ بازار) قصد حرکت و رشد داشته باشند و نیروی محرک (نقدینگی) برای این‌گونه صنایع بزرگ نیازمند پول زیاد در بازار فراهم باشد، می‌توان گفت که بازار کم‌کم در حال آماده شدن برای حرکتی دوباره است.
فراقی خاطرنشان می‌کند: حال پس دو ناحیه مهم دو میلیون و ۱۴۰ هزار واحد و دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد شاخص را می‌توان نواحی حساس و پرپتانسیل در نظر گرفت که اگر در حال حاضر باز هم با ریسک سیستماتیک خاصی رو به نباشیم می‌توانیم شاهد تشکیل چرخش‌های اصلی بازار باشیم که البته باید دومین ناحیه ذکرشده را اصلی‌ترین قسمت در نظر گرفت که اگر همانند چرخش حرکتی قبلی بازار با حجم‌های صحیح، ولی ادامه‌دار همراه باشد، می‌توان گفت اولین ناحیه کم‌ریسک ورود پیدا شده و دومین ناحیه ورود را می‌توان شکست.
وی می‌افزاید: اولین مقاومت حتی مینور و کوچک را البته به شرطی که با قدرتی مناسب همراه باشد می‌توان بازار در نظر گرفت که عملا هم کم‌ریسک‌ترین سبد سرمایه‌گذاری ممکن را ساخت که به احتمال بالا از لحاظ برآیند بازدهی جزو بهترین سبد‌های ممکن باشد.
فراقی همچنین اظهار می‌کند: در موردی مهم هم باید به این نکته اشاره شود که شاخص هم‌وزن و صنایع و شرکت‌های تاثیرگذار بر آن در حال حاضر کم‌ریسک‌ترین‌ها هستند، ولی در صورت اتفاق افتادن موارد گفته‌شده قبلی می‌توان شاهد یک چرخش صد و هشتاد درجه‌ای بود تا بازار پس از مدتی فرسایش قابل توجه شاهد شکل‌گیری قدم بعدی رو به بالای بازار باشد.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور می‌شود: در پایان هم اگر درصدی بخواهیم نقطه‌های پایین‌تری را برای بازار در نظر بگیریم (به احتمال بسیار کمی) و شاهد زنده شدن دوباره جریان پول در بازار نباشیم، بیش از اینکه بازار بخواهد حرکتی داشته باشد می‌تواند وارد دوره فرسایشی سخت‌تری از لحاظ زمانی شود که عملا این نظر و احتمال را می‌توان کمترین احتمال ممکن در نظر گرفت.
فراقی همچنین تاکید می‌کند: باید به این نکته اشاره کرد که با وجود ارزندگی بسیاری از شرکت‌های بازار شاهد هرچه فشرده شدن بازار از دیدگاه تکنیکی- چه در شاخص‌ها و چه در نماد‌های بازار- هستیم که در نهایت باید این فشردگی از یک سمت (بالا یا پایین) که به احتمال بیشتری به سمت بالا است، باشد.
برگ برنده بورس تهران
دانیال آستانه کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: تنها عاملی که مانع سقوط شاخص کل بورس تهران شده بحث فصل مجامع شرکت‌های بورسی است.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا ریزش شاخص کل بورس تهران همچنان ادامه دارد، گفت: تنها برگ برنده‌ای که بازار در چنین شرایطی دارد که مانع ریزش چشمگیر شاخص کل بورس شده، این است که بازار‌های موازی در حال حاضر بازار‌های جذابی نیستند. بازار‌های طلا و سکه، دلار، خودرو و مسکن در رکود است، لذا اگر ما فصل مجامع را در بورس نداشتیم و بازار‌های موازی وضعیت بهتری داشتند مسلما خروج پول از بورس دوچندان می‌شد.
آستانه با اشاره به اینکه بورس در حال حاضر تشنه یک ثبات است، ادامه داد: مثلا لازم است تصمیم‌گیری و نظر قطعی از نرخ گاز اعلام شود که با یک علامت سوال بعد از ۵۰ روز از آن رونمایی شد و مشهود بود که عده‌ای به صورت نهانی از این مساله خبر داشتند و بازار را خالی کردند. هنوز هیچ تصمیم مشخصی در ارکان قانونگذار ندیدیم که صراحتا اعلام کنند با این مصوبه موافق یا مخالف هستند.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم به خاطر بازار سرمایه یکسری صحبت‌ها را مطرح نکنند. ما در وضعیت اقتصادی نابسامانی هستیم و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم به خاطر اینکه اهالی بازار سرمایه متضرر نشوند نرخ گاز را تغییر ندهیم. این جمله درستی نیست، ولی حداقل می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مسوولان سازمان بورس شفاف باشند.
آستانه خاطرنشان کرد: اگر تصمیمی قرار است گرفته شود اولا باید شفافیت و کارایی اطلاعاتی در مورد آن رعایت شود، یعنی همه به طور یکسان در یک سخنرانی و در یک جلسه زنده هیات وزیران با این موضوع مواجه شوند، نه اینکه در سکوت خبری اتفاق بیفتد. بازگشت اعتماد سهامداران خرد به بورس مستلزم این است که تایید ضمنی از طرف نهاد‌های قانونگذار کشور انجام شود مبنی بر اینکه اگر ما می‌خواهیم تصمیمی بگیریم، سعی می‌کنیم ثبات در تصمیم‌گیری داشته باشیم و مرتبا با اعمال قوانین و مقررات جدید یک جراحی جدید در اقتصاد کشور ایجاد نکنیم. تغییر نرخ گاز برای دو صنعت بزرگ کشور تغییر نسبتا بزرگی است که می‌توانیم نام آن را «جراحی اقتصادی» بگذاریم. لازمه رشد بازار سرمایه تاییدی از سمت مسوولان سازمان بورس مبنی بر ثبات تصمیم‌گیری است.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: