کد خبر: ۳۲۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۰ تير ۱۴۰۲ - 2023July 11
کشف حجاب یک مسئله عادی نیست و من آن را برنامه‌ریزی شده می‌دانم. بی‌حجابی هم پشتوانه بیرونی دشمن را دارد و هم عده‌ای از داخل به آن دامن می‌زنند
شفا آنلاین>سلامت>تقریبا ۳۲ دستگاه در حوزه حجاب و عفاف وظایفی دارند که تنها یکی دو دستگاه در این رابطه وارد میدان شده بودند. یکی از وظایفی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ستاد امر به معروف تعریف کرده است، نظارت بر ترویج عفاف و حجاب دستگاه‌های دولتی است. به همین خاطر ما در سال گذشته شاخصه‌های عفاف و حجاب را به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم. مقداری از فعالیت‌های ما قبل از حوادث اخیر بود که رسانه‌های بیگانه در برابر آن جریان‌سازی کردند.

به گزارش شفا آنلاین:این صحبت‌ها بخشی از مصاحبه حجت‌الاسلام سیدعلی خان‌محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با خبرگزاری فارس است که در آن به این موضوع اشاره می‌کند که ۳۲ دستگاه حکومتی همراه با ۱۰۰ هزار نفر آمران معروف در کشور وجود دارند در حالی که در شرایطی فعلی و در طرحی که از ۲۶ فروردین برای حجاب اجرایی شد دو نهاد سردم دار هستند که یکی از آن‌ها پلیس است و طبیعتا وقتی وظیفه این چنینی روی دوش نهادی مانند پلیس قرار می‌گیرد، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.پس از گذشت حدود 4 ماه از این ماجرا، محمدباقی قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: «در مسئله حجاب، از ابعاد مختلف مانند بُعد شرعی، قانونی، اجتماعی و فلسفی وظیفه داریم. معتقدم جنبه هویتی حجاب مهم‌تر از چهار بُعد دیگر آن است. جنس این کار نیز ایجابی است. در گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس مشخص شد ۳۲ دستگاه، که اعتبار می‌گیرند تا در حوزه حجاب کار کنند، کوتاهی کرده‌اند. باید دقت کنیم در این میدان دوقطبی‌سازی ایجاد نکنیم. مردم را مقابل هم قرار ندهیم که این کار خواسته دشمن است. در لایحه حجاب، تمام تلاش مجلس تصویب قانونی دقیق و قابل‌اجراست تا جلوی هنجارشکنی‌ها را در این زمینه بگیریم.» او ادامه داد: «۲۳ دستگاه اصلی ما با یکدیگر ارتباط نداشتند تا داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا مردم معطل نشوند. پیش از اجرای این قانون، هر کجا بروید باید هزار بار اطلاعات و مدارک را کامل کنید. نزدیک یک دهه بود که حضرت آقا بر این پنجره واحد تأکید داشتند تا همه اطلاعات یکپارچه شود.»این صحبت‌ها نشان می‌دهد که پس از گذشت چند ماه ده دستگاه برای نظارت روی این موضوع کاهش پیدا کردند.

حواله بی‌حجابی به صهیونیسم
 البته احمدحسین فلاحی بحث حجاب را کاری فراتر از نظارت دستگاه‌ها می‌داند و بر این باور است که مواجهه مردم با حجاب به نوعی، پشتوانه صهیونیستی دارد. احمدحسین فلاحی نماینده همدان و عضو فراکسیون روحانیت مجلس هم به تازگی درباره مسئله حجاب گفت: «کشف حجاب یک مسئله عادی نیست و من آن را برنامه‌ریزی شده می‌دانم. بی‌حجابی هم پشتوانه بیرونی دشمن را دارد و هم عده‌ای از داخل به آن دامن می‌زنند. حال، عدم برخورد قاطعانه با این گروه باعث شده آن‌ها احساس کنند فضا خیلی برایشان آماده است.او معقتد است به نظر می‌رسد نوع نگاه به کشف حجاب از طرف مسئولان، نگاه کاملی نیست. واقعیت این است که این نوع نگاه  در کشور وجود دارد، پس نوع برخورد با این افراد قانون‌شکن هم طبیعتاً می‌باید تغییر پیدا کند.»

فلاحی گفت: «به نظر من کارآمدی لایحه‌ای که دولت در خصوص عفاف و حجاب به مجلس داده، زیر ۵۰ درصد است، ولی اگر این لایحه در مجلس پخته‌تر شود، این درصد افزایش پیدا خواهد کرد و نتیجه بهتری از آن خواهیم گرفت. با توجه به تجریباتی که همکاران در کمیسیون‌های مختلف دارند و ارزیابی میدانی که از پدیده کشف حجاب و مقابله با آن شده، ان‌شاءالله لایحه به گونه‌ای تقویت خواهد شد که همگان شاهد بازدارندگی بالای آن شوند.عضو فراکسیون روحانیت مجلس گفت: بعضی از افرادی که کشف حجاب کردند، آگاهانه با شبکه‌های معاند در ارتباط هستند و البته برخی از این افراد هم ناآگاهانه این کار را انجام می‌دهند که امیدوارم با تلاش مجلس و همکاری قوا، در آینده نه چندان دور شاهد ریشه‌کن‌شدن این ناهنجاری در کشور باشیم.

چرا همه چیز گردن پلیس است؟
در این میان نهادهای متعددی هستند که بر مسئله حجاب نظارت دارند اما از میان از چند ده دستگاه تمام توقعات و انتظارات از نیروی انتظامی است، پرسش اصلی اینجاست که از میان این تعداد نهاد چرا تمام توجهات روی نیروی انتظامی است و این موضوع چه نتایجی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش همدلی به گفت‌وگو با امیر دبیری‌مهر مدرس و پژوهشگر علوم انسانی پرداخت که در ادامه می‌خوانید.دبیری مهر درباره ورود پلیس به عنوان نهاد مداخله‌گر در زمینه حجاب می‌گوید: «مسئله حجاب یک موضوع فرهنگیِ پیچیده و چند لایه است و هر اقدامی که در این حوزه انجام شود، به صورت تدریجی نتایج خودش را نشان می‌دهد و اثر می‌گذارد. چه افراد بخواهند با حجاب شوند، چه بخواهند بی‌حجاب شودند، این اتفاق یک شبه رخ نمی‌دهد. متاسفانه در کشور ما، چون در حوزه فرهنگی، نرم‌افزاری و اجتماعی تقریبا یا کار جدی در حوزه حجاب انجام نشده یا اگر هم کاری انجام شده، غلط، بی‌اثر و بی‌نتیجه بوده است و چون طبیعتا نتیجه هم نداشته و یا گاهی نتیجه معکوس هم داشته، نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور، برای اینکه به بخش مطالبه‌گر این موضوع در جامعه پاسخ دهد، باید یک بیلان کاری و یک عملکردی را ارائه دهد.»

او ادامه داد: «این بیلان کاری که در حوزه فرهنگی، اجتماعی و باوری نیست، بلکه باید گزارش انتظامی و برخوردهای سخت ارائه دهد و بگوید که گشت ارشاد ما این اندازه کرده، فلان تعداد آدم جلسه توجیهی داشتند و این روش‌هایی که همه ما شاهد آن بودیم که نه تنها نتیجه مثبت نداشته، بلکه نتیجه منفی و ویران‌گر مثل ماجرای مهسا امینی هم داشته است.»

دبیری‌مهر درباره اینکه نیروی انتظامی می‌تواند آمار مکتوب و محسوس ارائه دهد گفت :«حالا نکته ماجرا این‌جاست که فقط در حوزه انتظامی می‌توانند یک گزارش محسوس ارائه دهند و آمار و ارقام را ارائه دهند و بگویند ما یک کاری انجام دادیم و فقط می‌خواهند یک گزارش به مقامات بالاتر در کشور ارائه دهند. چون بخشی می‌خواهند حجاب حفظ شود و بر این باورند که در حوزه اجتماعی و اقتصادی شکست خوردیم دست کم در این زمینه با شکست مواجه نشویم و بگویند ما دست‌آوردی به نام حجاب داشتیم. در صورتی که من معتقدم این کار به هیچ عنوان نباید روی دوش نیروی انتظامی باشد، نه تنها حالا این موضوع را می‌گویم، بلکه سالیان سال است که این ماجرا را به خود مسئولین هم گفته‌ام که اصلا و ابدا، نیروی انتظامی درباره حجاب نه تنها نباید ته صف باشد بلکه کلا نباید در صف باشد چون که این ماجرا ارتباطی به نیروی انتظامی ندارد و نیروی انتظامی وظایف مهم‌تری دارد که مبارزه با سارقین و مزاحمین است و کارش ارتباطی با حجاب ندارد و این مسئولیتی که این سال‌ها برگردن نیروی انتظامی گذاشتند، بزرگ‌ترین ظلمی است که بر این نهاد شده و باعث تضعیف نیروی انتظامی شده است و علتش این است که نیروی انتظامی به جای اینکه به مساول این چنینی بپردازد، باید وقتش را صرف مسئله حجاب کند و اقتدار این نیرو که کاهش پیدا کند، راه جولان برای خلافکاران باز می‌شود.»این پژوهشگر ادامه داد: «مسئولیت حجاب با حوزه علمیه، آموزش‌وپرورش، آموزش عالی، رسانه و این بخش‌ها است و مسئله مهم این است که این موضوع باید کاملا به روش اقناعی انجام شود. حجاب یک مسئله‌ای است که فرد باید آن را باور کند و به آن عمل کند، اگر بخواهیم فرد را مجبور کنیم، نتیجه‌اش می‌شود این چیزی که الان می‌بینیم.»او در پاسخ به این سوال که ۳۱ نهاد دیگر مشغول چه کاری هستند و بهتر نیست که بودجه ۳۲ نهاد تجمیع شود و یک‌جا هزینه شود توضیح داد: «دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی، نهاد هماهنگ کننده این مسئله است اما مشکل این است که جنس کار مسئله حجاب، اینگونه نیست که شما بتوانید از دستگاه‌های درگیر گزارش قابل محاسبه بخواهید. ولی نباید معیار سنجش کار گزارش افراد باشد در حالی که الان می‌گویند ما از دستگاه‌ها خواستیم که به ما گزارش دهند، درصورتی که یک نفر باید بگوید که گزارش این افراد هیچ ارزشی ندارد چون باید اثرگذاری کارها سنجیده شود. نهادها می‌گویند کارمان را کامل انجام دادیم، برای اینکه بتوانند بودجه بگیرند و نتیجه‌اش هم می‌شود همین سیاست شکست خورده.»اعتماد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: