کد خبر: ۳۲۸۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۹ تير ۱۴۰۲ - 2023July 10
طبق مشاهدات هزینه‌های کلاس کنکور برای هر رشته نظری متفاوت است. به‌طور کلی هزینه کلاس کنکور به صورت آنلاین برای سال ۱۴۰۲ حدودا ۹ الی ۱۵ میلیون تومان برای یک سال بود، اما گروهی حضوری حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیون در سال و هزینه کلاس کنکور تجربی وی‌ای‌پی و نیمه‌خصوصی حضوری حدود ۶۰ میلیون در سال بود
شفا آنلاین>سلامت>دولت با تشدید تورم قشر ضعیف را از چرخه آموزش خارج کرد

به گزارش شفا آنلاین:در روزهایی‌ که آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها تمام شده و داوطلبان منتظر اعلام نتایج هستند آمار و اطلاعات جالبی از قبولی‌های کنکور اعلام شده است. «منصور کبگانیان» استاد دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در شبکه چهارم تلویزیون اطلاعات نگران‌کننده‌ای از ورودی‌های دانشگاه و نسبت آنها با دهک‌های برخوردار و کم‌برخوردار اعلام کرد. این اطلاعات از این قرار است؛ سهم مدارس و دهک‌های مختلف از رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور: ‌«‌دهک اول، دوم و سوم (کم‌برخوردار): ۲ درصد»، «دهک ۸، ۹ و ۱۰ (برخوردارترین): ۸۰ درصد»، «دهک اول (ضعیف‌ترین): ۲ دهم درصد»، «دهک دهم (ثروتمندترین) ۴۸ درصد»، «مدارس دولتی: ۳/۲ درصد» و «مدارس غیردولتی: ۸۰ درصد» در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی:«دهک اول: ۳/۱ درصد» و «دهک ۸ و ۹ و ۱۰: ۸۶ درصد» در برق شریف:«دهک محروم، ۱ و ۲ و۳: صفر درصد»، «دهک ۸، ۹ و ۱۰: ۸۷ درصد» و «دهک دهم: ۶۰ درصد» در رشته روانشناسی: «دهک محروم: ۹/۲ درصد» و «دهک مرفه: ۴/۸۰ درصد».

البته پیشتر بسیاری از کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند، زیرا طبقاتی شدن آموزش طی چند سال اخیر ضربه بسیار سنگینی به آموزش کشور وارد کرده است، به‌طوری که با اعلام اسامی ۴۰ نفر برتر کنکور ۱۴۰۱ در گروه‌های آموزشی مختلف مشخص شد، سال گذشته همانند امسال رتبه‌های برتر در تصاحب مدارس خاص بوده و از میان نفرات برتر کنکور صرفا یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی عادی تحصیل کرده بود! ۲۹ نفر از مدارس استعدادهای درخشان، ۹ نفر مدارس غیرانتفاعی و یک نفر هم مدارس نمونه دولتی بودند! در کنکور ۱۴۰۰ نیز از ۳۰ نفر رتبه برتر گروه‌های تجربی، ریاضی و انسانی ۲۰ نفر دانش‌آموزان مدارس سمپاد، پنج دانش‌آموز از مدارس غیردولتی و سه دانش‌آموز از مدارس نمونه‌دولتی بودند و در میان رتبه‌های برتر کنکور، دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی حضور نداشتند.

در کنکور سال ۹۹ رتبه هفتم گروه آزمایشی علوم ریاضی در مدرسه‌ای کاملا دولتی درس خوانده بود و ۶۷ درصد رتبه‌های برتر برای مدارس سمپاد، ۱۸ درصد غیردولتی و ۱۰ درصد مدارس نمونه دولتی بودند. در کنکور ۹۸ تمام رتبه‌های برتر از میان مدارس خاص و غیردولتی بودند و جای مدارس دولتی عادی خالی بود؛ ۷۰ درصد رتبه‌های برتر کنکور این سال در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی دانش‌آموزان مدارس سمپاد بودند، سهم غیردولتی‌ها ۱۴ درصد و نمونه‌دولتی‌ها ۱۳ درصد بود. البته امسال هم شرایط همان‌گونه است.

این روند حکایت از آن دارد با تغییراتی که هر ساله در آمار و ارقام تعداد شرکت‌کنندگان و… نسبت به سال‌های قبل وجود دارد، آنچه نسبت به گذشته تغییری نداشته‌، تراژدی تلخ تضعیف روزبه‌روز مدارس دولتی و پیشتازی مدارس غیردولتی و خاص است، به‌گونه‌ای که فرزندان اقشار ثروتمند جامعه به واسطه هزینه هنگفتی که برای تحصیل می‌کنند، کنکور موفقی را پشت‌سر می‌گذارند، اما فرزندان کم‌برخوردار و ضعیف روز به روز از فضای تحصیلی عقب می‌مانند. این در حالی است که در گذشته ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل برای اقشار ضعیف یکی از مراحل پیشرفت خانواده محسوب می‌شد. چه‌بسا دکتر و مهندس‌های زیادی نیز از همین اقشار به جامعه تحویل داده شدند. به تعبیری زمانی دانشگاه پلی برای خوشبختی اقشار ضعیف بود، اما این روزها تمام درها به روی پیشرفت اقشار متوسط و ضعیف جامعه بسته شده است.

هزینه‌های میلیونی کلاس کنکور
طبق مشاهدات هزینه‌های کلاس کنکور برای هر رشته نظری متفاوت است. به‌طور کلی هزینه کلاس کنکور به صورت آنلاین برای سال ۱۴۰۲ حدودا ۹ الی ۱۵ میلیون تومان برای یک سال بود، اما گروهی حضوری حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیون در سال و هزینه کلاس کنکور تجربی وی‌ای‌پی و نیمه‌خصوصی حضوری حدود ۶۰ میلیون در سال بود. البته با توجه به تورم احتمالا همین قیمت‌ها هم برای کنکور سال جدید افزایش چشمگیری خواهد داشت.

کیفیت پایین آموزش مدارس دولتی
آنچه بر نگرانی کارشناسان افزوده سطح کیفیت آموزشی در مدارس دولتی است، زیرا براساس آمار فوق طبیعتا کیفیت آموزش در مدارس غیردولتی بیشتر شده است، چراکه گویا آنها مدام از کلاس‌های تقویتی در کنار کلاس‌های عادی مدرسه استفاده می‌کنند. این در حالی است که کیفیت در برخی مدارس دولتی و شهرستان‌ها نیز به تبع آن کمتر و کمتر می‌شود. در این روزهای تورم و گرانی، برخی خانواده‌ها با داشتن فرزندانی نخبه، توان پرداخت اقساط هزینه ثبت‌نام در کلاس‌های کنکور را ندارند و عطای آن را به لقایش می‌بخشند. به عقیده برخی از جامعه‌شناسان افرادی که در تامین معیشت روزانه خود بازمانده‌اند، آموزش فرزندان دیگر اولویت آنها نخواهد بود؛ موضوعی که برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی و شعارهای دولت سیزدهم است‌، چراکه آموزش باید برای همگان به صورت رایگان فراهم شود، اما امروزه دانشگاه به‌ کام پولدارها است. به‌طور کلی عدالت در دسترسی به فرصت‌های تحصیلی، یکی از وظایف دولت‌هاست. نظام آموزشی موظف است شرایطی را فراهم کند که افراد فارغ‌التحصیل از دبیرستان در صورت تمایل بتوانند در یک رقابت برابر وارد دانشگاه شوند و در رشته مورد نظرشان تحصیل کنند.

سقوط دانش‌آموزان فقیر
«محمدرضا نیک‌نژاد» کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به شکاف طبقاتی و تبعیض در آموزش و پرورش،  گفت: موضوع قبولی در کنکور همیشه برای همه اقشار جامعه به‌خصوص در قشر ضعیف مهم بوده است، زیرا در دهه‌های گذشته دانشگاه و ادامه تحصیل پلی برای گذر از فقر بوده است، اما این روزها نابرابری در کنکور، قشر ضعیف و حتی متوسط را از چرخه تحصیل دور کرده است. در هر صورت روند کالایی ‌شدن آموزش که آموزش با کیفیت بهتر و موثرتر را به عنوان یک امتیاز در اختیار کسانی قرار می‌دهد که قادر به پرداختن بهای آن باشند، مسابقه ورود به دانشگاه‌ها را در بر گرفته و به این ترتیب طبقات زحمتکش جامعه که در تامین نیازهای اولیه‌شان درمانده‌اند، قادر به فراهم‌کردن پیش‌نیازهای شرکت در کنکور برای فرزندان‌شان نیستند و داوطلبان طبقه فرودست در رقابتی نابرابر و ناعادلانه رویاها و آینده‌شان بر باد می‌رود. این روزها خانواده‌ها به شدت تحت فشار مالی هستند، متاسفانه همه چیز دست به دست هم داده تا آموزش دیگر در اولویت خانواده‌های قشر ضعیف و گاها متوسط نباشد. وی افزود: حال با این آمار عجیبی که منتشر شده است، تبعیض در کنکور بیشتر در مناطق کم‌برخوردار کشور است. چنان که افراد ساکن در مناطق محروم و کمتر برخوردار نه کیفیت مدارس‌شان در حد شهرهای توسعه‌یافته است و نه به امکانات آموزشی برای آمادگی کنکور دسترسی دارند. اگرچه سهمیه‌ای برای داوطلبان مناطق محروم تعیین شده است، اما چنین سهمیه محدودی محرومیت‌های عمیق و مزمن دانش‌آموزان ساکن این مناطق را جبران نمی‌کند. حال باید در نظر داشت که تبعیض مضاعف و چندلایه علیه کسانی است که در تلاقی این تبعیض‌های طبقاتی، جنسیتی و جغرافیایی ایستاده‌اند و سهم‌شان از آموزش با هرکدام از این تبعیض‌ها کاهش می‌یابد. دختران فقیر مناطق محروم بازندگان اصلی رقابت کنکور هستند و کمترین سهم را از رشته‌های مهم دانشگاهی خواهند برد. این کارشناس با تاکید بر اینکه برخی اقشار ضعیف جامعه به فرزندان خود نگاه اشتباهی دارند، بیان کرد: معمولا نگاه خانواده‌های اقشار ضعیف به فرزندان خود یک نگاه درآمدزایی است؛ به نظر آنها یک نیروی کار در خانه وجود دارد به نام پسر و یک نون‌خور اضافه دارند به نام دختر! به خاطر همین هزینه آموزش برای آنها در اولویت نیست. به گمان این‌گونه خانواده‌ها، مدرسه و در نهایت دانشگاه رفتن فرزندشان صرفه اقتصادی ندارد، زیرا وقتی پسر خانواده می‌تواند وارد چرخه کار شود و پولی خانواده بیاورد چرا باید برای آموزش او هزینه کرد. از طرفی با ازدواج زودهنگام دختر خانواده نیز بخشی از هزینه‌هایش کاسته می‌شود؛ به همین خاطر کلاس‌های کنکور برای اقشار ضعیف یک رویاست. نیک‌نژاد گفت: با این حال طبقاتی شدن آموزش طی چند سال اخیر ضربه خود را به آموزش کشور زده است، به طوری که در ورودی گروه فنی‌ومهندسی دانشگاه صنعتی‌شریف ۱/۵۵ درصد فقط از یک دهک یعنی دهک دهم هستند، بعد آن‌طرف دهک یکم صفر درصد و دهک دوم سه نفر! مقایسه کنید با دهک دهم که ۳۵۱ نفر هستند و این فاصله خیلی زیاد است. امسال نیز طبق آمار اعلام‌شده ۴۸ درصد رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ از دهک‌های دهم بودند. البته پارسال نیز وضعیت به همین روال بود؛ به‌طوری که با اعلام اسامی ۴۰ نفر برتر کنکور ۱۴۰۱ در گروه‌های آموزشی مختلف مشخص شد سال گذشته همانند چند سال اخیر رتبه‌های برتر در تصاحب مدارس خاص بوده و از میان نفرات برتر کنکور امسال صرفا یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی عادی تحصیل کرده است! ۲۹ نفر از مدارس استعدادهای درخشان، ۹ نفر مدارس غیرانتفاعی‌ و یک نفر هم مدارس نمونه دولتی بودند! بنابراین چنین شرایطی منجر به سقوط عدالت آموزشی در کشور شده است، به‌گونه‌ای که نیمی از فرزندان اقشار ضعیف از تحصیل باز می‌مانند، اما فرزندان اقشار ثروتمند با پول به درجات عالی می‌رسند. این در حالی است که در گذشته افراد می‌توانستند با تحصیل طبقه خود را تغییر دهند، اما امروزه خانواده‌ها توانایی فرستادن فرزندان خود به مدرسه را هم ندارند چه برسد به اینکه فرزند خود را برای کنکور آماده کنند؛ بنابراین شکاف طبقاتی در آموزش و پرورش به شدت عمیق شده است. رواج آموزش طبقاتی برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی و حتی شعارهای دولت سیزدهم درخصوص محرومیت‌زدایی و ریشه‌کنی فقر مطلق است؛ موضوعی که این روزها انتقادات زیادی به آن شده است. دولت به جای محرومیت‌زدایی و ریشه‌کنی فقر مطلق، با ایجاد تورم فرزندان قشر ضعیف را از چرخه آموزش خارج کرده است.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: