کد خبر: ۳۲۸۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۸ - ۱۵ تير ۱۴۰۲ - 2023July 06
دام زنده زمانی که کشتار می‌شود حدود ۴۵ درصد گوشت می‌دهد و قیمت منطقی‌به این صورت است که ۵۵ درصد افت لاشه را باید به قیمت اضافه کرد تا قیمت نهایی استخراج شود.
شفا آنلاین>سلامت>هم‌ اکنون دام زنده توسط فعالان بازار گوشت به قیمت حدود کیلویی ۱۴۰ هزار تومان از دامداران خریداری می‌شود و بعد از کشتار و بسته بندی به قیمت حدود ۴۸۰ هزار تومان در قصابی‌ها عرضه می‌شود. مابه‌التفاوت شدید قیمت گوشت در مراحل مختلف تولید در سایه نبود نظارت‌های دولتی به جیب دلالان و عوامل پشت پرده بازار گوشت قرمز گرم می‌رود.

به گزارش شفا آنلاین:افشین دادرس رئیس اتحادیه دام سبک ضمن اشاره به فرایند تولید گوشت قرمز گفت: دام زنده زمانی که کشتار می‌شود حدود ۴۵ درصد گوشت می‌دهد و قیمت منطقی‌به این صورت است که ۵۵ درصد افت لاشه را باید به قیمت اضافه کرد تا قیمت نهایی استخراج شود. به طور مثال اگر قیمت دام زنده اکنون حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان باشد، قیمت لاشه نباید حدود ۴۵۰ هزار تومان باشد. یعنی سودی معادل 200 درصد سهم گرانفروشان گوشت قرمز می شود.

وی افزود: در سالهای اخیر به دلیل سیاست‌گذاری‌های اشتباه و ضد تولید دولت تعداد دام کاهش پیدا کرد اما از سوی دیگر میزان مصرف نیز پایین آمد و اکنون دام در سطح کشور به میزانی وجود‌ دارد که پاسخگوی نیاز مصرفی باشد. فقط موضوع این است که ارزی که اکنون به واردات تعلق می‌گیرد اگر بخشی از آن به تولید اختصاص پیدا می‌کرد ممکن بود شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم. علیرغم تمام فشاری که روی تولید می‌گذارند در بخش توبید و عرضه هیچ نظارتی وجود ندارد و فعالان بازار گوشت کاملا آزاد و ‌رها هستند و بار گرانی گوشت را بر سر تولید می‌ریزند و بخش خدمات که بسته‌بندی و عرضه را به‌صورت خرده فروشی بر عهده دارد بدو‌ن هیچ نظارتی پیش می‌رود. اکنون واردات گوشت با این حجم بسیار زیاد و به بهانه قیمت بالای گوشت تولید داخل انجام می‌شود، (چه گوشت گرم و چه سرد) اما گوشت گرم وارداتی هیچ تاثیری روی قیمت گوشت گرم داخلی نگذاشته و به همان قیمت محصول داخلی عرضه می‌شود. سوال اساسی اینجاست که محصولات واردات چطور عرضه می‌شود و به کجا می‌رود؟ چرا قیمت‌ها و محل عرضه به صورت شفاف اعلام نمی‌شود؟ مگر غیر از این است که خروج این ارز باید برای مردم منفعتی داشته باشد. شرکت بسته بندی که گوشت خارجی را عرضه می‌کند دقیقا با همان رنگ و بسته بندی و برچسب گوشت داخلی، گوشت وارداتی را هم عرضه می‌کند. در قصابی‌ها هم همین موضوع رخ می‌دهد و هیچ نظارتی بر این موارد وجود ندارد؟

دادرس با اشاره به عدم تخصیص کالابرگ الکترونیکی به گوشت قرمز گرم تولید داخل گفت: قیمت تمام‌شدت برای دام زنده به شدت بالا رفته است که این بر روی قیمت تمام‌شده موثر است. از طرفی هزینه حمل و نقل در هفته‌های اخیر ۳۰ درصد بالا رفته که این بر ‌روی تمامی ابعاد کار تاثیر می‌گذارد. نکته دیگر این که بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بخش ریادی از یارانه بخش کشاورزی خارج شد و دولت اعلام کرد که کالابرگ الکترونیک بخشی از آن یارانه حذف شده بازگردد. اما امروز گوشت منجمد هم جزو کالا برگ الکترونیک شده اما گوشت گرم قرمز مشمول یارانه الکترونیک نشده است در حالی که گوشت منجمد یا وارداتی است یا تولیدخود دولت. ابتدا قرار بود این کالابرگ اجباری باشد و یارانه به این سمت سرازیر شود اما حالا اعلام شده که می‌توان به صورت نقدی آن را دریافت کرد که خود این امر‌ باعث رشد شدید نقدینگی و پدید آمدن تورم بالاتر خواهد شد. این در حالی است که محصولاتی نظیر ماکارونی هم جزو کالابرگ الکترونیک است و شوینده بهداشتی نیز به آن اضافه خواهد شد و جای سوال است که چرا از تولید گوشت حمایتی نمی‌شود.

 

رئیس اتحادیه دام سبک با اشاره به قیمت‌های فعلی دام زنده و لاشه گوش گرم قرمز در بازار گفت: اکنون باید گوشت به قیمت ۳۴۰ تا ۳۵۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد اما کمتر از ۴۶۰ هزار تومان به دست مصرف کننده نمی‌رسد و واردات هیچ اثری بر تنظیم بازار نگذاشته است. عوامل بازار گوشت نظیر مغازه دار، شرکت بسته بندی و غیره سود اصلی را می‌برند و تولیدکننده سهمی از این ما به التفاوت ندارد. حتی آن کسی که میدان‌دار دام است، دام را از دامدار کیلویی ۱۴۰ هزار تومان خریداری می‌کند و داو را به کشتارگاه تحویل می‌دهد. از اینجای کار به بعد هرکسی در این فرایند حضور دارد بر رشد قیمت اثر می‌گذارد. من این دسته را عوامل بازار گوشت می‌خوانم که البته دامدار دیگر در این پروسه نقشی ندارد.

دادرس با اشاره به نقش عوامل نظارتی نظیر سازمان حمایت از مصرف کننده بر قیمت گوشت قرمز گفت: تمام عوامل نظارتی در این حوزه فقط به دامدار محدود می‌شود و بازدیدهای میدانی هم  فقط در میادین دام انجام می‌شود.

دولت معتقد است گوشت قرمز داخلی مشمول نظام قیمت‌گذاری نیست و به این بهانه به کل فرایند نظارت در عرضه خرده فروشی ها مورد بی‌توجهی سازمان‌های نظارتی قرار گرفته است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: