کد خبر: ۳۲۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۵ تير ۱۴۰۲ - 2023July 06
هم اکنون حدود ۶۵۰ هزار لیتر پلاسما در مراکز و سازمان انتقال خون کشور تولید می‌شود که اگر به تولید یک میلیون لیتر طی چند سال آینده برسیم امکان صادرات این محصول فراهم خواهد شد.
شفا آنلاین>سلامت>پدر علم پلاسمای ایران گفت: با افتتاح پالایشگاه پلاسما تا ۲ سال آینده جزو ۱۰ کشور دنیا در تولید پلاسما خواهیم بود و بدون شک در زمینه صادرات نیز گام‌های بلندی بر می‌داریم.

به گزارش شفا آنلاین:ناصر ریاحی روز پنجشنبه در آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با زینبیه زنجان در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های ۲ جانبه، افزود: هم اکنون حدود ۶۵۰ هزار لیتر پلاسما در مراکز و سازمان انتقال خون کشور تولید می‌شود که اگر به تولید یک میلیون لیتر طی چند سال آینده برسیم امکان صادرات این محصول فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم طی دو سال آینده به این مهم دست یابیم، سایر کشورها به رغم تحریم ایران مجبور به تهیه این فرآورده از ما خواهند بود.

ریاحی افزود: این فرآورده یکی از نیازهای مهم جوامع به شمار می‌رود، به همین دلیل ظرفیت صادرات در این بخش برای ایران فراهم شده است و با این اقدام ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

پدر علم پلاسمای ایران با بیان اینکه اولین مرکز پلاسمای ایران در سال ۱۳۸۱ افتتاح شد، افزود:در آن زمان به جز چهار کشور غربی، هیچ کشوری از وجود مرکز پلاسما برخوردار نبود.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی اولین مرکز پلاسما در کشور از متخصصان آلمانی کمک گرفتیم، اضافه کرد: این در حالی است که بعد از راه‌اندازی اولین مرکز پلاسما در ایران توانستیم نسبت به بومی‌سازی آن اقدام کنیم که نتیجه آن احداث هفت مرکز در همین راستا بود.

پدر علم پلاسمای ایران افزود: متاسفانه دولت‌های وقت این موضوع را به دلایل مختلف متوقف کردند یا اجازه توسعه به این مراکز را ندادند که خوشبختانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دوباره مجوزهای این مراکز صادر شد.

به گفته ریاحی در زمان حاضر نزدیک به ۱۳ مرکز فعال پلاسما در کشور وجود دارد و حدود چهار مرکز نیز در حال احداث است.

این فعال حوزه دارو در ایران با بیان اینکه مرکز پلاسمایی که قرار است در استان زنجان احداث شود، به لحاظ ظرفیت و سایر موارد، بزرگ‌ترین و تکمیلی‌ترین مرکز در کشور به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: طبق آخرین آمار، ۹۰ درصد پلاسمای دنیا توسط آمریکا جمع‌آوری شده، به طوری که نیم درصد تولید ناخالص داخلی این کشور از پلاسما است.

وی با بیان اینکه تولید ایمونوگلوبولین در کشور موجب کاهش مصرف ۱۰۰ میلیون دلاری ارز شده است، اظهار داشت: ضمن کسب این مزیت، دارو هم با قیمت ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

طبق این تفاهم نامه، مکانی در دانشگاه آزاد زنجان به مرکز پلاسما واگذار شده و قرار است به مرکز تحقیق و توسعه این حوزه تبدیل شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: