کد خبر: ۳۲۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۵ تير ۱۴۰۲ - 2023July 06
در راستای اجرای این قانون، سامانه‌ عقد و تمدید قرارداد الکترونیک نیز طراحی شده است که از بهمن سال قبل در استان‌های پایلوت و از ۱۱ اردیبهشت سال‌جاری در سراسر کشور آغاز به کار کرد. هدف از طراحی سامانه تسهیل فرآیند عقد و تمدید قرارداد الکترونیکی، حذف فرآیندهای کاغذی، جلوگیری از تردد فیزیکی افراد به ادارات کل و... است
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به قانون «الزام عقد قرارداد پزشکان و مؤسسات پزشکی با بیمه‌ها»، از مکاتبه با سازمان نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهت اطلاع‌رسانی به تمامی پزشکان و مراکز پزشکی غیرطرف قرارداد خبر داد.


به گزارش شفا آنلاین: دکتر کیوان تاج‌بخش درباره اخباری مبنی بر این‌که اگر مراکز درمانی با مراکز بیمه پایه قراردادی وضع نکنند، شرط تمدید پروانه برای آنها لغو می‌شود، در گفت‌وگو با ایسنا این‌گونه توضیح داد: طبق جزء ۵ بند «ک» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و بند «ل» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ همه مراکز سلامت (اعم از مطب پزشکان، داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و...) ملزم شده‌اند که اقدام به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر پایه کنند و در صورت عدم عقد قرارداد، مراجع صاحب صلاحیت صدور پروانه مانند سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و... می‌توانند صدور یا تمدید پروانه‌ها را انجام ندهند. این قانون از سال گذشته ابلاغ شده و لازم‌الاجرا‌ست.

فراخوان بیمه سلامت برای عقد قرارداد
وی در‌خصوص اقدامات سازمان بیمه سلامت در این رابطه، بیان کرد: با توجه به تکالیف قانونی خود، بخشنامه‌ای به تمامی ادارات کل استانی ابلاغ کردیم تا فهرست مراکز غیر طرف قرارداد را با توجه به بازدیدهای میدانی احصا کنند و علاوه بر آن تمامی مراکز را با فراخوان جهت عقد قرارداد با بیمه‌ها دعوت کنند. اقدام مهم دیگر مکاتبه با سازمان نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهت اطلاع‌رسانی به تمامی مراکز غیرطرف قرارداد است.او تاکید کرد: از سوی دیگر طی مکاتبه با وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان غذا و دارو و سازمان بهزیستی، فهرست مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت در کل کشور را از آنها درخواست کردیم که با توجه به این فهرست اقدام به عقد قرارداد کنیم.

برخورد با متخلفان
تاج‌بخش ادامه داد: در گام دوم به تمام استان‌ها اعلام کردیم اسامی مراکزی که بنابر نیاز بیمه‌شدگان خود تمایلی به عقد قرارداد با بیمه‌ ندارند را به مراجع مربوط جهت تصمیم‌گیری اعلام کنند. مکاتباتی نیز در راستای تمدید پروانه تمامی پزشکان با سازمان نظام پزشکی داشتیم چون با توجه به تمدید قبلی انجام شده، اعتبار پروانه پزشکان تا ۳۱ فروردین امسال بود و برای پس از آن تمدید اعتباری انجام نشده بود؛ هرچند برای جلوگیری از بروز اختلال در کار بیمه‌شدگان، دسترسی پزشکان به سامانه‌ها را قطع نکردیم؛ البته این مکاتبه هنوز پاسخ داده نشده است.

طراحی سامانه عقد و تمدید قرارداد
وی افزود: در راستای اجرای این قانون، سامانه‌ عقد و تمدید قرارداد الکترونیک نیز طراحی شده است که از بهمن سال قبل در استان‌های پایلوت و از ۱۱ اردیبهشت سال‌جاری در سراسر کشور آغاز به کار کرد. هدف از طراحی سامانه تسهیل فرآیند عقد و تمدید قرارداد الکترونیکی، حذف فرآیندهای کاغذی، جلوگیری از تردد فیزیکی افراد به ادارات کل و... است. از زمان ثبت درخواست پزشک یا مؤسسه در سامانه، ظرف ۲۴ ساعت کاری، درخواست در این سامانه تایید می‌شود.

الزام تمامی مراکز پزشکی به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه
مدیر‌کل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران،‌ تاکید کرد: تمامی مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت فارغ از نوع مالکیت (خصوصی، عمومی غیردولتی، خیریه و دولتی) موظف به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه هستند. نظارت بر مراکزی که از عقد قرارداد خودداری می‌کنند با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است.
وی افزود: تاکنون حدود ۲۰ هزار مطب شخصی، حدود ۱۳ هزار داروخانه، ۹۵۳ بیمارستان و ۵۵ مرکز درمان ناباروری در کل کشور اقدام به عقد قرارداد با سازمان بیمه سلامت کرده‌اند و آمار عقد قرارداد از سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

برچسب ها: بیمه سلامت ، پزشکی ، بیمه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: