کد خبر: ۳۲۸۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۵ تير ۱۴۰۲ - 2023July 06
درباره آمار و داده‌های ابتلا به سرطان در ایران همواره چالش‌های بسیاری مطرح بوده است. در این میان هم پای سیاه‌نمایی به میان آمده و وقتی از تعداد ابتلای بالای سرطان گفته شده، بوده‌اند مسئولانی که در دوره‌های مختلف این آمارها را به سیاه‌نمایی متهم کرده‌اند.
شفا آنلاین>سلامت>درباره آمار و داده‌های ابتلا به سرطان در ایران همواره چالش‌های بسیاری مطرح بوده است. در این میان هم پای سیاه‌نمایی به میان آمده و وقتی از تعداد ابتلای بالای سرطان گفته شده، بوده‌اند مسئولانی که در دوره‌های مختلف این آمارها را به سیاه‌نمایی متهم کرده‌اند.
 

به گزارش شفا آنلاین: اگرچه شیوع یک بیماری لزوما هم‌معنا با شرایط نامناسب نظام بهداشت و سلامت نیست و همین حالا هم بر اساس داده‌های موجود در پایگاه سازمان جهانی بهداشت کشور، استرالیا در صدر فهرست میزان فراوانی سرطان در جهان است و نام ایران حتی در میان ۵۰ کشور نخست این سیاهه جایی ندارد. اما ایران در آنچه به عنوان میزان شیوع سرطان خوانده می‌شود جایگاه خوبی ندارد. ساده‌ترشده این گزاره این است که بدانیم تعداد موارد جدید سرطان در ایران از ۱۱۲هزار مورد ثبت‌شده در سال۲۰۱۶ به ۱۶۰هزار مورد جدید در سال۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت. این به معنای افزایش ۴۲.۶درصدی است که نزدیک به دلیل اصلی آن به تغییر ساختار جمعیت مرتبط است. چرا که در آن سال حجم معناداری از جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند و همین حالا هم می‌دانیم بیشترین ابتلا به سرطان در میانه سال‌های ۷۰تا۸۰سالگی است. موثق‌ترین داده‌ها در این رابطه مربوط به اظهارنظر دکترعلی قنبری مطلق، رئیس اداره سرطان دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت است که گفته: «سالانه تقریبا نزدیک به ۱۵۰هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند. همچنین تقریبا سالی حدود ۵درصد هم در کشور افزایش بروز سرطان را داریم که این میزان طی دو دهه آینده در همه جای دنیا افزایش پیدا می‌کند.»

تعداد فوتی‌ها در هر ۱۰ هزار نفر جمعیت

استان‌هایی با کمترین میزان فوتی
سیستان و بلوچستان ۱.۷ نفر
هرمزگان ۲.۲ نفر
بوشهر ۲.۷ نفر

استان‌هایی با بیشترین تعداد فوتی
گیلان ۷نفر
آذربایجان شرقی ۶.۵ نفر
اردبیل ۶.۳نفر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: