کد خبر: ۳۲۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۴ تير ۱۴۰۲ - 2023July 05
فرایند‌های بازرگانی زمانبر است و اگر ارز مورد نیاز شرکت‌های داروسازی در مقاطعی پرداخت نشود و بعد از مدتی به شکل یکجا ‌تامین شود، شرکت‌های داروسازی پول لازم را برای تهیه آن ‌در اختیار نخواهند داشت.
شفا آنلاین>سلامت>نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو با اشاره به اینکه شرکت‌های داروسازی برای تهیه ارز با مشکل نبود نقدینگی رو به رو هستند، گفت: چنین مسائلی سبب می‌شود که در بازار دارویی کشور کماکان با مشکل کمبود دارو مواجه باشیم.

به گزارش شفا آنلاین: مهدی پیرصالحی‌ در پاسخ به این پرسش که سرانجام وعده‌های داده شده به شرکت‌های داروسازی به کجا رسید؟ عنوان کرد: قسمتی از این وعده‌ها در حال عملی شدن است. برای نمونه بانک مرکزی در حال تامین ارز مورد نیاز شرکت‌های داروسازی است. اما بیشتر شرکت‌ها ریال و نقدیندگی لازم را برای تهیه ارز در اختیار ندارند.

وی درباره اینکه چرا شرکت‌های داروسازی دچار مشکل کمبود نقدینگی شده‌اند؟ نیز توضیح داد: تاخیر و فاصله‌ای که در تهیه ارز برای شرکت‌های داروسازی ایجاد شد، زمینه را برای کمبود نقدینگی ‌فراهم کرد‌.

نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو افزود: فرایند‌های بازرگانی زمانبر است و اگر ارز مورد نیاز شرکت‌های داروسازی در مقاطعی پرداخت نشود و بعد از مدتی به شکل یکجا ‌تامین شود، شرکت‌های داروسازی پول لازم را برای تهیه آن ‌در اختیار نخواهند داشت.

‌پیرصالحی با بیان اینکه ثبت سفارش و ‌تهیه مواد اولیه نیز حدود چهار تا هشت ماه زمان می برد، گفت: چنین تاخیرهایی سبب ایجاد کمبودهای دارویی می‌‌شود.

وی درباره اینکه پرداخت وام به شرکت‌های داروسازی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ نیز توضیح داد: اقدامات بالادستی لازم در این خصوص انجام شده‌ است. برای نمونه بانک مرکزی تفاهم کرده است که 30 هزار میلیارد تومان اضافه بر سال گذشته وام در اختیار شرکت‌های دارویی قرار داده شود.

نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو عنوان کرد: این مهم ابلاغ شده است. اما ‌اعتبار لازم هنوز به طور کامل در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار نگرفته است.

پیرصالحی درباره اینکه  چه میزان ارز قرار است در اختیار شرکت‌های داروسازی قرار گیرد؟ نیز گفت: نیاز شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی کشور هر ماه حدود 300 میلیون دلار است.

وی با اشاره به اینکه‌ حدود 3.5 ماه از سال 1402 گذشته است، افزود: به این ترتیب باید حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار برای شرکت‌های داروسازی تامین می‌شد که تقریبا این مهم انجام شده و بانک مرکزی حدود یک میلیارد و 100 میلیون دلار ارز تخصیص داده است. اما شرکت‌های داروسازی به دلیل نبود نقدینگی نیمی از این میزان را نتوانسته‌اند تهیه کنند.

نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو یادآور شد: در واقع مشکل نقدینگی در شرکت‌های داروسازی این روزها بیشتر از نبود ارز است.

پیرصالحی درباره اینکه با توجه به شرایط حال حاضر بازار دارویی کشور کمبودهای دارویی چه تغییراتی خواهد کرد؟ نیز گفت: فعلا کمبودها در بازار دارویی وجود خواهد داشت. اما امیدواریم با اقدامات انجام شده در خصوص ارز و فعال شدن کمیسیون قیمت گذاری مشکلات این حوزه زودتر مدیریت شود و کمبودهای دارویی کاهش یابد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: