کد خبر: ۳۲۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۳ تير ۱۴۰۲ - 2023July 04
با توجه به تکالیف قانونی خود، بخشنامه‌ای به کلیه ادارات کل استانی ابلاغ کردیم تا لیست مراکز غیر طرف قرارداد را با توجه به بازدیدهای میدانی احصا کنند و علاوه بر آن کلیه مراکز را با فراخوان جهت عقد قرارداد با بیمه‌ها دعوت کنند
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به قانون "الزام عقد قرارداد پزشکان و موسسات پزشکی با بیمه‌ها"، از مکاتبه با سازمان نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهت اطلاع رسانی به کلیه پزشکان و مراکز پزشکی غیرطرف قرارداد خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین: دکتر کیوان تاج بخش درباره اخباری مبنی بر اینکه اگر مراکز درمانی با مراکز بیمه پایه قراردادی وضع نکنند، شرط تمدید پروانه برای آنها لغو می‌شود، توضیح داد: طبق جز ۵ بند «ک» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و بند «ل» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ همه مراکز سلامت (اعم از مطب پزشکان، داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و...) ملزم شده‌اند که اقدام به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر پایه کنند و در صورت عدم عقد قرارداد، مراجع صاحب صلاحیت صدور پروانه، مانند سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و... می‌توانند صدور یا تمدید پروانه‌ها را انجام ندهند. این قانون از سال گذشته ابلاغ شده و لازم‌الاجرا است.

فراخوان بیمه سلامت برای عقد قرارداد با مراکز پزشکی

وی در خصوص اقدامات سازمان بیمه سلامت در این رابطه، بیان کرد: با توجه به تکالیف قانونی خود، بخشنامه‌ای به کلیه ادارات کل استانی ابلاغ کردیم تا لیست مراکز غیر طرف قرارداد را با توجه به بازدیدهای میدانی احصا کنند و علاوه بر آن کلیه مراکز را با فراخوان جهت عقد قرارداد با بیمه‌ها دعوت کنند. اقدام مهم دیگر مکاتبه با سازمان نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهت اطلاع‌رسانی به کلیه مراکز غیرطرف قرارداد است.

او تاکید کرد: از سوی دیگر طی مکاتبه با وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان غذا و دارو و سازمان بهزیستی، لیست مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت در کل کشور را از آنها درخواست کردیم که با توجه به این لیست اقدام به عقد قرارداد کنیم.

مراکزی که برای قرارداد با بیمه تمایل ندارند، به مراجع تصمیم‌گیر معرفی می‌شوند

تاج‌بخش ادامه داد: در گام دوم به تمام استان‌ها اعلام کردیم که اسامی مراکزی که بنابر نیاز بیمه‌شدگان خود تمایلی به عقد قرارداد با بیمه‌ ندارند را به مراجع مربوطه جهت تصمیم‌گیری اعلام کنند. مکاتباتی نیز در راستای تمدید پروانه کلیه پزشکان با سازمان نظام پزشکی داشتیم چون با توجه به تمدید قبلی انجام شده، اعتبار پروانه پزشکان تا ۳۱ فروردین ماه امسال بود و برای پس از آن تمدید اعتباری انجام نشده بود؛ هرچند برای جلوگیری از بروز اختلال در کار بیمه‌شدگان دسترسی پزشکان به سامانه‌ها را قطع نکردیم؛ البته این مکاتبه هنوز پاسخ داده نشده است.

طراحی سامانه عقد و تمدید قرارداد الکترونیک با پزشکان

وی افزود: در راستای اجرای این قانون، سامانه‌ عقد و تمدید قرارداد الکترونیک نیز طراحی شده است که از بهمن‌ماه سال قبل در استان‌های پایلوت و از ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری در سراسر کشور آغاز به کار کرد. هدف از طراحی سامانه تسهیل فرایند عقد و تمدید قرارداد الکترونیکی، حذف فرایندهای کاغذی، جلوگیری از تردد فیزیکی افراد به ادارات کل و... است. از زمان ثبت درخواست پزشک یا موسسه در سامانه، ظرف ۲۴ ساعت کاری درخواست در این سامانه تایید می‌شود.

الزام کلیه مراکز پزشکی به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه
تکلیف مراکزی که از قرارداد با بیمه‌ها خودداری می‌کنند

مدیر کل نظارت بر خدمات بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران،‌ تاکید کرد: کلیه مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت فارغ از نوع مالکیت (خصوصی، عمومی غیردولتی، خیریه، دولتی) موظف به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه هستند. نظارت بر مراکزی که از عقد قرارداد خودداری می‌کنند با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است.

وی افزود: تاکنون حدود ۲۰ هزار مطب شخصی، حدود ۱۳ هزار داروخانه، ۹۵۳ بیمارستان و ۵۵ مرکز درمان ناباروری در کل کشور اقدام به عقد قرارداد با سازمان بیمه سلامت کرده‌اند و آمار عقد قرارداد از سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: