کد خبر: ۳۲۷۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۱ تير ۱۴۰۲ - 2023July 02
بی‌تردید برای افزایش تولید ناخالص داخلی کشور، نقش کارآفرینان بسیار مهم است؛ اگر اینطور نبود کشورهای پیشرو در اقتصاد هرگز به نقطه‌ای که در حال حاضر رسیده‌اند، نمی‌رسیدند.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌گوید: برای شناسایی کارآفرینان بالقوه، امکان بررسی ایده‌ها و ارائه خدمات آموزشی به آنها 31 مرکز تخصصی آموزش‌های کارآفرینی و مهارت‌های کسب‌وکار در کشور ایجاد شده است.

 به گزارش شفا آنلاین:بی‌تردید برای افزایش تولید ناخالص داخلی کشور، نقش کارآفرینان بسیار مهم است؛ اگر اینطور نبود کشورهای پیشرو در اقتصاد هرگز به نقطه‌ای که در حال حاضر رسیده‌اند، نمی‌رسیدند.

در چند دهه اخیر دولت‌ها در ایران از این مؤلفه مهم و تأثیرگذار غافل بودند، اما در دولت سیزدهم، به این جایگاه به دید ارزش‌افزوده نگاه شده و این دولت مصمم است که در گام دوم انقلاب سهم کارآفرینان در اقتصاد را افزایش دهد.

یکی از مهم‌ترین راهکارهای حمایت و گسترش کارآفرینی، تشکل‌سازی یا به عبارتی «نهادسازی» برای این موضوع است؛ چیزی که حالا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم به آن واقف شده و به همین خاطر است که برای اولین بار در کشور، این دولت سال گذشته، اساسنامه کارآفرینی را تهیه و تدوین و ابلاغ و کانونی را تحت عنوان کارآفرینان برتر ایجاد کرد.

نیاز کشور به 2 میلیون کارآفرین

در حال حاضر ایران کمی بیش از 400 هزار نفر کارآفرین دارد و بنابر داده‌های آماری برای اینکه اقتصاد کشور به پایداری مطلوب برسد، 2 میلیون کارآفرین نیاز دارد. به عبارتی کشور با کمبود 1 میلیون و 600 هزار کارآفرین مواجه است.

بر همین اساس، راهبرد دولت سیزدهم شناسایی نیروهای کارآفرین است و برای این امر ایجاد مراکز فعال آموزش‌های کارآفرینی و مهارت‌های کسب‌وکار می‌تواند بستر مناسبی برای این موضوع باشد.

راه‌اندازی مراکز تخصصی آموزش‌های کارآفرینی و مهارت‌های کسب‌وکار

غلامحسین حسینی‌نیا درباره راه‌اندازی این مراکز می‌گوید: هدف اصلی فعالیت مراکز تخصصی آموزش‌های کارآفرینی و مهارت‌ های کسب‌ و کار، توسعه اجرای طرح کارآفرینی مهارت‌بنیان و پرورش کارآفرینان مولد، ایجاد اشتغال پایدار، تجاری‌سازی ایده‌ها با تکیه بر ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و نهادهای پشتیبان و حمایت از ایده‌های خلاق و نوآور است.
حسینی‌نیا، با توضیح اینکه این مراکز در راستای ایجاد کسب‌وکارهای پر کاربرد است، می‌گوید: مراکز تخصصی آموزش‌های کارآفرینی و مهارت‌های کسب‌وکار، در راستای پرورش کارآفرینان مولد و ایجاد اشتغال پایدار از طریق بسترسازی برای ایجاد کسب‌وکارهای پررشد در اکوسیستم کارآفرینی در دولت سیزدهم آغاز شده است.

نحوه شناسایی کارآفرینان

حسینی‌نیا درباره نحوه فعالیت مراکز تخصصی آموزش‌های کارآفرینی و مهارت‌های کسب‌وکار می‌گوید: این مراکز در حوزه‌های مختلفی از جمله شناسایی کارآفرینان بالقوه، امکان بررسی ایده‌ها، ارائه خدمات آموزشی کارآفرینی و مهارتی، مشاوره، فضای کاری، منتورینگ، تأمین مالی دوره نوزادی و نوپایی تا مرحله ورود به بازار و جذب سرمایه‌گذار فعالیت می‌کنند.هدایت مهارت‌آموزان و کمک به کارآفرینان در این مراکز بر پایه مشاوره شغلی و آموزشی، پردازش ایده و داوری، تیم‌سازی، خدمات فنی و کارآفرینانه، شناسایی توانمندی‌ها و آشنایی با شرکت‌های موفق و کسب و کارهای پلتفرمی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، خدمات‌دهی مراکز تخصصی آموزش‌های کارآفرینی و مهارت‌های کسب‌وکار را به دو دسته تقسیم می‌کند و توضیح می‌دهد: خدمات این نوع مراکز به مهارت‌آموختگان کارآفرینی و دارندگان ایده‌های نواستارتاپی متقاضی برای حضور در کارگاه‌های مرکز در دو دسته آموزش‌های تخصصی کارآفرینی و آموزش‌های مهارتی است. بر این اساس تیم‌های دارای ایده از طریق رویدادهای کارآفرینی نظیر مسابقات ایده یا طرح کسب‌وکار، اردوهای کارآفرینی و نظایر آن ایده‌های خود را مطرح کرده و توسط شتاب‌دهنده‌ها، یا پارک‌های علم و فناوری هدایت خواهند شد.

نیاز به افزایش 30 درصدی مهارت‌ها

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به متناسب‌سازی کیفی و کمی خروجی آموزش و تربیت حرفه‌ای با نیازهای بازار کار می‌گوید: در راستای ارائه خدمات مهارتی به کارآفرینان و کارجویان طرح‌های مختلفی از سوی این سازمان اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور درباره مزایای این مراکز می‌گوید: با مجهز شدن کارآفرینان به ابزار دانش و مهارت با رونق بنگاه‌های اقتصادی شاهد ارتقای بخش تولید و اقتصاد کشور خواهیم شد.وی بیان می‌کند: یکی از معضلات جدی بحث مهارت‌آموزی است. افرادی که در رشته‌های مختلف مهارت کسب می‌کنند، جذب بازار خواهند شد؛ در حال حاضر بنگاه‌های اقتصادی به دنبال نیروهای توانمند و متخصص هستند.

حسینی‌نیا با بیان اینکه نهضت مهارت‌آموزی در گام دوم انقلاب یکی از برنامه‌های تحولی در سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور است، گفت: مهارت‌‎آموزی منجر به اشتغال‌پذیری جوانان و بالطبع باعث اشتغال پایدار می‌شود.

وی می‌گوید: آموزش‌های مهارتی در سند تحولی، متناسب‌سازی کیفی و کمی خروجی آموزش و تربیت حرفه‌ای با نیازهای بازار کار، شکل‌دهی و حرفه‌ای‌سازی سمت تقاضای بازار مهارت، توسعه ظرفیت‌های آموزشی مهارتی مرتبط با مشاغل خدماتی، گفتمان‌سازی الگوهای صحیح مهارت سرمایه انسانی، ارتقای جایگاه تجربه و مهارت در بازار کار و تقویت نظام تنظیم‌گری مهارت در سطح ملی است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خاطرنشان می‌کند: نیاز به افزایش 30 درصدی مهارت‌ها در حوزه‌های مختلف داریم. در همین راستا مهارت‌های نرم، سخت و فرامهارت، برای مشاغل آینده در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تدوین شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: