کد خبر: ۳۲۷۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۹ تير ۱۴۰۲ - 2023June 30
چیزی که همین حالا هم فاصله معناداری با برخی از کشورهای دیگر دارد اما ما چقدر در هفته کار می‌کنیم و چه میزان از این ساعات کار مفید است؟
شفا آنلاین>سلامت>موضوع تغییرات ساعت‌های کار ادارات دوباره باعث سردرگمی شهروندان شده است. ساعت کار این ادارات درحالی تغییر کرد که ساعت‌های معمول امسال به عقب‌کشیده نشد!

به گزارش شفا آنلاین: موضوعی که واکنش‌های بسیاری را هم به همراه داشت. موضوعی که با رفت و برگشت‌های پینگ‌پنگی میان دولت و مجلس و تغییر چندباره تصمیمات، مانند ثانیه‌شمار سرگردانی میان عقربه‌هاست. فارغ از آن اما آنچه در میان واکنش‌ها به تغییر ساعت کار کارمندان پرتکرار دیده می‌شد به میزان بهره‌وری کاری کارمندان می‌پرداخت. موضوعی که حتی تا پیش از به جلو کشیده‌شدن ساعت کاری آنها چالش‌هایی به همراه داشته است. بسیاری از منتقدان این طرح باور داشتند این تغییر ساعت باعث کاهش ساعت مفید کاری آنها خواهد شد.

چیزی که همین حالا هم فاصله معناداری با برخی از کشورهای دیگر دارد اما ما چقدر در هفته کار می‌کنیم و چه میزان از این ساعات کار مفید است؟ آمارهای متناقضی در این میان وجود دارد. به‌عنوان مثال در یکی از این دسته آمارها که وزارت کار آن را منتشر کرده نشان می‌دهد ساعت کار مفید کارمندان ایرانی در روز تنها ۲۲ دقیقه است! راندمان یا کار مفید براساس میزان ساعت کار روتین در هر روز، مواد مصرفی و استفاده‌شده، ذهنیتی که از سود و زیان داریم، همچنین میزان واقعی سود و زیان سنجیده می‌شود. به تعبیر دیگر این عوامل میزان بازده کار را در شرایط گوناگون تعیین می‌کنند. براساس آمارها میزان کار مفید در ایران حداکثر ۱۱ساعت در هفته و در بخش‌های دولتی حدود ۲۲دقیقه در روز برآورد شده است.

در حالی‌که در کشوری همچون فرانسه میزان کار مفید حدود ۳۰ تا ۳۳ ساعت در هفته تخمین زده شده است، یعنی مردم فرانسه حدود پنج ساعت و نیم در روز کار مفید می‌کنند. در آمارهای منتشر شده جهانی هم این تفاوت معنادار به چشم می‌آید. به‌عنوان مثال آن‌طور که این آمارها گواه می‌دهند، کارمندان کشور کره جنوبی در حالی ۴۰ساعت در هفته کار می‌کنند که همه این ساعت‌ها براساس معیارهای تعریف شده مفید محسوب می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: