کد خبر: ۳۲۷۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۸ تير ۱۴۰۲ - 2023June 29
در شرایط فعلی با افزایش تالارهای پذیرایی، موسسات کرایه ماشین‌های لوکس، افزایش هزینه آرایشگاه و لباس عروس و از سوی دیگر تهیه جهیزیه‌های بسیار هزینه‌بر در این شرایط تورم اقتصادی ازدواج بسیاری از جوانان را به تاخیر می‌اندازد.
شفا آنلاین>سلامت>در چند سال گذشته موضوع ازدواج آسان و دوری از تجمل‌گرایی در برگزاری مراسم ازدواج در حالی کمتر مورد توجه جوانان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد که این موضوع می‌تواند مانعی بزرگ برای تشکیل خانواده باشد.

به گزارش شفا آنلاین: ازدواج، برگزاری مراسم و تهیه جهیزیه در زمان‌های گذشته بسیار ساده‌‌تر از شرایط امروزی برگزار می‌شد و همین ساده‌زیستی و پایین‌بودن توقعات به تشکیل بسیاری از خانواده‌های خوشبخت انجامیده است.

اما در شرایط فعلی با افزایش تالارهای پذیرایی، موسسات کرایه ماشین‌های لوکس، افزایش هزینه آرایشگاه و لباس عروس و از سوی دیگر تهیه جهیزیه‌های بسیار هزینه‌بر در این شرایط تورم اقتصادی ازدواج بسیاری از جوانان را به تاخیر می‌اندازد.

دختران و پسرانی که می‌توانند با نگاهی ساده‌تر، لحظات جوانی خود را در کنار همسر و پس از آن فرزند خود بگذرانند، اکنون برای تهیه هزینه‌های ازدواج در تکاپو هستند.

بنابراین با توجه به ضرورت ازدواج و اهمیت تشکیل خانواده در رشد فردی و جامعه، بازنگری و اصلاح برخی از این رفتارها در مراسم ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد.

انتخاب دقیق و مراسم آسان

در این راستا محمدحسین توانایی، کارشناس مهارت‌ های زندگی درباره ضرورت ازدواج آسان اظهار می‌کند: «تاکید بر این است که انتخاب دقیق و مراسم آسان باشد. انتخاب دقیق همراه با معیارهای انتخاب همسر مانند کفویت و تناسب اعتقادی، فرهنگی، خانوادگی، سنی و تحصیلی همراه باشد و از سوی دیگر در کنار انتخاب دقیق، مراسم آسان برگزار شود.»

وی می‌افزاید: «ازدواج آسان یعنی انتخاب اولیه دقیق باشد که اگر این قسمت اول به‌درستی انجام شود، به‌طورطبیعی نتیجه این امر مراسم آسان می‌شود چراکه در معیارهای انتخاب همسر تاکید می‌کنیم که طرفین به تفاهم و توافق کامل برسند و در راستای این توافق باید معیارها و شرایط اقتصادی هم بازگو شود.»

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که تفاهم در مسائل اقتصادی اهمیت بسیاری دارد، ادامه می‌دهد: «طرفین معیار افراد درخصوص مسائل اقتصادی را باید مورد توجه قرار دهند و با هم درباره ابهامات و انتظارات خود گفت‌وگو کنند، همچنین بهتر است که خواستگار شرایط اقتصادی خود را توضیح دهد.»

توانایی عنوان می‌کند: «خواستگار باید اعلام کند که اهمیت خانواده و تامین رفاهیات برای او بسیار مهم است اما شرایط برگزاری یک مراسم تجملاتی را ندارد و حتی هزینه بسیاری را برای مراسم عقد و ازدواج نمی‌تواند داشته باشد. اگر این گفت‌وگوی اولیه براساس انتخاب دقیق و به‌درستی صورت گیرد و پاسخ مناسبی از طرف خانم دریافت شود، به‌صورت طبیعی به نقطه حذف مراسمات تجملاتی می‌رسیم و به زمان‌های گذشته ازدواج آسان بازمی‌گردیم.»

ضرورت ازدواج آسان

به اعتقاد این کارشناس: «ازدواج آسان در صورتی انجام می‌شود که انتخاب دقیق به‌ویژه درخصوص معیار اقتصادی صورت گیرد. اگر خواستگار به‌درستی بر این موضوع تمرکز داشته باشد، امکان توقع بیجا وجود نخواهد داشت. نکته بعدی این است که در صورتی مراسم آسان برگزار خواهد شد که خود خواستگار هم این تفکر را داشته باشد و این بینش و نگرش را در خود تقویت کرده باشد که حتی با وجود تمکن مالی بازهم به دلایل گوناگون تلاش کند تا بریز و بپاش و تجمل‌گرایی در مراسم صورت نگیرد.»

این کارشناس مهارت‌های زندگی یادآور می‌شود: «خواستگار می‌تواند خودش مواردی را مورد نظر قرار دهد که برای تامین آن از هزینه مراسم ازدواج بکاهد. به‌طورمثال می‌تواند این هزینه را صرف کمک به محرومین، مستضعفین و افراد کم‌برخوردار یا مشاغل تولیدی در شرایط نامناسب اقتصادی جامعه کند و بسیاری از افراد را از معضل بیکاری نجات دهد و اضافه آن هزینه‌ها را مدیریت کند. خواستگار با این دلایل می‌تواند از نظر شخصیتی و اعتقادی خودش را مجاب کند که حتی با فرض تمکن مالی، بازهم تلاش خود را به کار بگیرد تا مراسم را به‌صورت آسان برگزار کند.»

توانایی درباره ضرورت برگزاری آسان مراسم ازدواج می‌افزاید: «این امر موجب تاخیر در ازدواج جوانان می‌شود. وقتی فردی مراسم باشکوه و تجملاتی برای ازدواج برگزار می‌کند یا به‌دلیل سطح توقعات و انتظارات از روی احساس و هیجان مراسم پرخرج را می‌گیرد، این خودش می‌تواند جوانی را که از حداقل امکانات برخوردار است و با همان حداقل می‌تواند همسری برای خود انتخاب کند، از این کار منصرف نماید و با خود بگوید باید هزینه زیادی برای مراسم ازدواج تامین کند و با مشاهده شرایط نامناسب مالی خود ازدواج را به تاخیر می‌اندازد تا بتواند در آینده مراسم مناسبی مانند سایرین برگزار کند.»

تقویت باورهای دینی و عزت‌نفس

وی درباره راهکار مناسب برای فرهنگ‌سازی درخصوص برگزاری مراسم آسان برای ازدواج می‌گوید: «راهکار، تقویت باورها و اعتقادات مذهبی است که هرقدر افراد از نظر ایمان و باورهای مذهبی قوی‌تر باشند، کمتر به این‌جور مسائل رو می‌آورند و الگوهای خود را اهل‌بیت اسلام قرار می‌دهند که همواره افراد را به ساده‌زیستی توصیه کرده‌اند و در عمل هم خودشان از هرگونه اسراف و ریخت‌وپاش برحذر بودند.»

این کارشناس مهارت‌های زندگی عنوان می‌کند: «تقویت اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس در افراد راهکار دیگری برای دوری از تجملات است. افراد باید به تقویت مبانی شخصیتی خود بپردازند یعنی طرفین تلاش کنند تا عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنند و از هیجانات کاذب برحذر باشند. دختران و پسران با کنار گذاشتن چشم و همچشمی خودشان را با دیگران مقایسه نکنند.»

توانایی ادامه می‌دهد: «تقویت عزت‌نفس‌ یک مسأله درونی است که طرفین ازدواج باید در خودشان این مهم را تقویت کنند و دیدگاه بهتری از خودشان را در نظر گیرند. آنها باید حالت خودآگاهی مرتبط با عزت‌نفس را توسعه دهند چراکه هرقدر شناخت آنها نسبت به جایگاه انسانی خود مانند مبدأ آمدن آنها به این جهان، ماموریت آنها در دنیا و سفر آینده انسان بیشتر شود، دیدگاه، باور و نگرش بهتری نسبت به شخصیت انسانی خودشان پیدا می‌کنند.»

وی خاطرنشان می‌کند: «تقویت روحیه، مهارت خودآگاهی و عزت‌نفس باعث ارتقای همان خودکارآمدی در افراد می‌شود و خیلی راحت می‌توانند خود را از باورهای غلط عمومی مانند برگزاری مراسم تجملاتی و گران دور نگه‌دارند.»

مسئولان، ساده‌زیستی را الگو قرار دهند

برای موضوع ازدواج آسان باید در سطح جامعه فرهنگ‌سازی صورت گیرد، توضیح می‌دهد: «طبیعی است که مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی نقش موثری در این موضوع دارند. هرقدر که قوانین بهتری در مسائل اجتماعی و سیاسی مدون شود و کارآمدتر باشد، ازدواج آسان به‌درستی در جامعه ترویج می‌یابد. درواقع قوانین باید به گونه‌ای باشد که زمینه اجرایی‌شدن داشته باشد.»

توانایی یادآور می‌شود: «همچنین مدیران خودشان هم به سمت ساده‌زیستی و دوری از تجمل‌گرایی تمایل پیدا کنند. طبیعی است که این حرکت آنها می‌تواند روی همه جمع اثرگذار باشد. مردم وقتی مشاهده کنند که مسئولان و مدیران از حداقل امکانات در مکان مستقر خود برای تهیه میز، صندلی، اتاق و اتومبیل استفاده می‌کنند و با برخورداری از حداقل‌ها، ساده‌زیستی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، به سمت زندگی ساده پیش می‌روند.»

وی اظهار می‌کند: «براساس فرمایش حضرت‌علی(ع) که می‌فرمایند مردم به حاکمان بیشتر از پدران خود شبیه هستند، مسئولان ما هم الگو بگیرند و ساده‌زیستی را در همه زمینه‌های زندگی و از همه مهم‌تر در مراسم ازدواج مورد توجه قرار دهند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: