کد خبر: ۳۲۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۳ تير ۱۴۰۲ - 2023June 24
مرکز آمار ایران از کاهش محسوس نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد امسال رونمایی و اعلام کرد نرخ تورم نقطه به نقطه از 54.6درصد در اردیبهشت امسال به 42.6درصد در خردادماه سال‌جاری رسیده به این معنا که فشار تورم بر سفره مردم 12درصد کمتر شده است.
شفا آنلاین>سلامت>مرکز آمار ایران از کاهش محسوس نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد امسال رونمایی و اعلام کرد نرخ تورم نقطه به نقطه از 54.6درصد در اردیبهشت امسال به 42.6درصد در خردادماه سال‌جاری رسیده به این معنا که فشار تورم بر سفره مردم 12درصد کمتر شده است. سؤال مهم این است که چگونه فشار تورم در یک‌ماه این اندازه کم شده و چه رازی در مسیر فراز و فرود قیمت‌ها در سبد مصرفی خانوارها نهفته است؟

 به گزارش شفا آنلاین:افت فشار 12درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه نشان‌دهنده تخلیه شوک ناشی از حذف ارز 4200تومانی کالاهای اساسی در نیمه دوم اردیبهشت سال گذشته در سبد محاسبه تورمی است به‌گونه‌ای که در خرداد سال گذشته نخستین آثار این شوک با رونمایی از تورم 10.6درصدی ماهانه آشکار شد و آنچه مرکز آمار روایت می‌کند منعکس‌کننده سطح عمومی قیمت‌ها در خرداد امسال در مقایسه با خرداد سال گذشته است.

 تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد که شهروندان ایرانی در خرداد امسال برای خرید یک سبد کالا و خدمات یکسان 2درصد بیشتر از اردیبهشت سال‌جاری و 42.6درصد بیشتر از خرداد پارسال هزینه کرده‌اند و نتیجه اینکه نرخ تورم سالانه که از اردیبهشت پارسال روندی افزایشی را طی کرده و از 37.9درصد به 49.1درصد در اردیبهشت امسال رسیده بود برای نخستین بار روندی نزولی را تجربه کرده و به 48.5درصد رسیده است. مهم این است که روند نزولی 3شاخص تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در ماه‌های بعد هم تکرار شود و دست‌کم اینکه برای محسوس شدن اثر کاهش تورم بر سبد خانوارها، نرخ تورم ماهانه به زیر یک درصد به‌صورت مستمر و پایدار کاهش یابد تا اثر آن با فاصله چند‌ماه در نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه نمایان شود. دولت سیزدهم مصمم است تا نرخ تورم نقطه به نقطه را تا آخر امسال به زیر 30درصد و در 5سال آینده به زیر 10درصد برساند و چنین گام بلندی مشروط به اصلاحات جدی در سیاست‌های پولی و مالی خواهد بود. این گزارش می‌افزاید: کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد امسال ناشی از یک اتفاق یا همان خالی شدن شوک ناشی از حذف ارز 4200تومانی است و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده هم تکرار شود اما باید دید که روند نرخ تورم ماهانه چه وضعیتی را تجربه خواهد کرد؟

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: