کد خبر: ۳۲۷۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۲ - 2023June 22
صحبت‌های رئیس جمهوری در خصوص افزایش تولید و واردات به صورت توامان در حالیست که اواخر خردادماه ۱۴۰۲ با تصویب مجلس، واردات خودروهای کارکرده برای تنظیم بازار خودرو مجاز اعلام شد.
شفا آنلاین>سلامت>سید ابراهیم رئیسی روز گذشته از پیگیری واردات خودرو و در کنار آن افزایش تولید داخلی خبر داد. خبری که به نظر می‌رسد برای خریداران خبر خوبی باشد زیرا آنها را یک قدم به آرزوی خود، یعنی خودرودار شدن نزدیک می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:شب گذشته سید ابراهیم رئیسی در نهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصادی بهتری در پیش خواهیم داشت اعلام کرد که باید تولید خودرو را افزایش داده و همچنین خودروی مورد نیاز را از خارج وارد کنیم. این یعنی ما هر دو راه حل را انتخاب و دنبال می‌کنیم.

رئیس جمهوری همچنین اضافه کرد که به سمت تولید ۱.۷ میلیون خودرو در سال در حال حرکتیم. اگر به تولید ۲ میلیون خودرو در سال برسیم دیگر نیازی به واردات هم نخواهیم داشت. دولت هم تولید خودرو و هم واردات خودرو را با جدیت دنبال می‌کند و در این مدت در افزایش تولید خودرو موفق بودیم.

رئیسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سرمایه‌گذاری ایران در کشورهای آمریکای لاتین نیز اشاره کرد و گفت که چرا باید تراکتورسازی ۷ سال و خودرو سازی ما ۹ سال در ونزوئلا تعطیل و نیمه‌تعطیل بماند؟ گسترش ارتباطات فناوری، رونق بازار محصولات دانش‌بنیان ایرانی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله دستاوردهای مهم سفرهای برون‌مرزی اخیر است.

صحبت‌های رئیس جمهوری در خصوص افزایش تولید و واردات به صورت توامان در حالیست که اواخر خردادماه ۱۴۰۲ با تصویب مجلس، واردات خودرو های کارکرده برای تنظیم بازار خودرو مجاز اعلام شد.

از طرفی چندی پیش نیز  عباس علی آبادی - وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت - با اشاره به اینکه واردات یک پتانسیل جدی برای مدیریت بازار به منظور جلوگیری از رانت وانحصار است اظهار کرد که در حوزه کالاهای‌های تک و کالاهای راهبردی و کالاهایی که کشور باید استقلال داشته باشد، سیاست دیگری حاکم است که مطابق با آن سیاست باید عمل شود اما در موضوعاتی که نه مزیت اقتصادی و نه مزیت رقابتی داریم، باید به سمت تعامل با دنیا رویم.

بنابر گفته وزیر صنعت، مجلس نقطه نظرات خود را در حوزه واردات ارائه کرده و به تازگی نیز مصوبه‌ای در این حوزه داشته که در همین راستا ما مصوبات را رعایت خواهیم کرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در روزهای گذشته علت کاهش قیمت خودرو را افزایش تولید داخل و ایجاد امیدواری در واردات خودرو عنوان کرد و گفت که سال گذشته تولید خودرو افزایش یافته و به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو افزایش پیدا کرد. تولید در سال ۱۴۰۰ بالغ بر۹۰۰ هزار خودرو بود که در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو رسید. از طرف دیگر امیدواری نسبت به واردات خودرو در جامعه ایجاد شده است.

همچنین بر اساس آمارهای تولید سالیانه انواع خودرو که اخیرا دولت منتشر کرده است میزان خودروهای ناقص کف پارکینگ در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ به صفر رسیده است و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ نیز به نسبت مدت مشابه سال قبل روند کاهشی به خود گرفته است.

بر این اساس در سال ۱۴۰۱، فروردین‌ و اردیبهشت ماه ۵۲ هزار و ۶۸۹ دستگاه خودروی ناقص، در خردادماه ۴۲ هزار و ۴۲۰ دستگاه، تیر ۲۰ هزار و ۷۹۰ دستگاه، مرداد ۷۶۶۸ دستگاه، شهریور ۲۳۲۵ دستگاه خودروی کف پارکینگ است که از مهر تا اسفند همان سال نیز میزان خودروهای کف پارکینگ صفر بوده است.

در سال ۱۴۰۰ نیز، فروردین و اردیبهشت‌ماه ۱۳۲ هزار و ۲۱۵ دستگاه، خرداد ۱۴۳ هزار و ۷۶۷ دستگاه، تیر ۱۳۷ هزار و ۲۶۱ دستگاه، مرداد ۱۳۰ هزار و ۸۵۴ دستگاه، شهریور ۱۴۹ هزار و ۴۸۸ دستگاه، مهرماه ۱۵۹ هزار و ۳۸ دستگاه، آبان ۱۶۵ هزار و ۶۱ دستگاه،‌ آذر ۱۷۲ هزار و ۶۴۶ دستگاه، دی ۱۵۹ هزار و ۳۵۱ دستگاه، بهمن ۱۲۸ هزار و۱۲۶ دستگاه و  اسفندماه نیز ۱۰۵ هزار و ۷۹۶ دستگاه خودروی کف پارکینگ داشتیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: