کد خبر: ۳۲۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۲ - 2023June 22
این یکی از کشنده ترین و مقاوم ترین سرطان ها به درمان است. میزان بقا برای گلیوبلاستوما تنها ۶٫۹ درصد است و میانگین طول عمر افراد مبتلا به این نوع سرطان تنها هشت ماه است.

شفا آنلاین>سلامت>نتایج یک مطالعه جدید نشان داد: ترکیب پرتو درمانی با ویروسی که سرطان را هدف قرار می دهد، در مبارزه با یک نوع سخت و کشنده تومور مغزی موثرتر از استفاده از هر یک از این درمان ها به تنهایی است.

به گزارش شفا آنلاین:طبق گزارش انجمن ملی تومور مغز، گلیوبلاستوما (GB) بیش از نیمی از تمام تومور های بدخیم مغزی اولیه را تشکیل می دهد. این یکی از کشنده ترین و مقاوم ترین سرطان ها به درمان است. میزان بقا برای گلیوبلاستوما تنها ۶٫۹ درصد است و میانگین طول عمر افراد مبتلا به این نوع سرطان تنها هشت ماه است.

به دلیل تهاجمی بودن گلیوبلاستوما، درمان آن باید به همان اندازه تهاجمی باشد. رادیوتراپی خط مقدم درمان است، به ویژه زمانی که تومور غیرقابل عمل است، اما تمایل به از دست دادن سلول های سرطانی مهاجم دارد. درمان با ویروس انکولیتیک (OV) به عنوان یک کلاس از ایمونوتراپی ظهور کرده است که از ویروس‌ها برای آلوده کردن و کشتن سلول‌های سرطانی استفاده کرده و در عین حال پاسخ ضد توموری را در سیستم ایمنی تحریک می‌ کند. ویروس واکسینیا (VACV) یکی از این انکولیتیک ها است. ویروس واکسینیا یک ویروس دی ان ای بزرگ و دو رشته ای است که برای واکسیناسیون علیه آبله استفاده می شود و مشخص شده است که خواص ضد توموری دارد.

این مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه آلبرتا، کانادا، اثربخشی ترکیب رادیوتراپی و درمان ویروس انکولیتیک را در درمان گلیوبلاستوما مورد بررسی قرار داد. مری هیت (Mary Hitt) پژوهشگر این مطالعه می ‌گوید: درمان‌های زیادی برای سرطان وجود ندارد که به تنهایی خوب عمل کنند، زیرا ماهیت تومورها این است که به دلیل نرخ بالای جهش یکنواخت نیستند، بنابراین ترکیبی از درمان‌ها بیشترین شانس موفقیت را دارند.

محققان موش های مبتلا به تومورهای گلیوبلاستوما را به طور همزمان با پرتوهای با دوز بالا و نوع مهندسی ژنتیکی ویروس واکسینیا، علاوه بر ارزیابی اثربخشی استفاده از هر درمان به تنهایی، درمان کردند. محققان دریافتند که موش‌هایی که هر دو درمان را دریافت کرده ‌اند، نتایج درمانی بهتری نسبت به موش‌هایی داشتند که فقط یک درمان را دریافت کرده ‌اند.

کوین استوروزینسکی (Quinn Storozynsky) پژوهشگر اصلی این مطالعه، گفت: بسیار قابل توجه بود که تأثیر این ترکیب بیشتر از هر یک از اجزای آن به تنهایی بود. محققان می‌ گویند یافته‌ های آنها نشان می ‌دهد که درمان ترکیبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای کمک به مبارزه با سرکوب سیستم ایمنی که با گلیوبلاستوما رخ می ‌دهد، موثر است.

استوروزینسکی می ‌گوید: شما به راهی برای جستجو و از بین بردن سلول‌های سرطانی نیاز دارید، بنابراین اگر بتوانید سیستم ایمنی را مهار کنید، یک راه باورنکردنی است تا این واکنش حفظ ‌شده از نظر تکاملی برای شما کار کند.

محققان مایلند مطالعات بیشتری را با استفاده از ویروس واکسینیا یا سایر درمان‌های ویروس انکولیتیک در ترکیب با دوزهای مختلف پرتو برای بهینه ‌سازی اثر درمان انجام دهند. شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Cancer Letters منتشر شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: