کد خبر: ۳۲۷۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 20
طبق گزارش کمیسیون بهداشت مجلس، تعلل در ترخیص تجهیزات پزشکی و تامین مالی بازار دارویی کشور خطر مواجهه با بحران پاییزی در حوزه سلامت و درمان را تشدید کرده است
شفا آنلاین>سلامت>طبق گزارش کمیسیون بهداشت مجلس، تعلل در ترخیص تجهیزات پزشکی و تامین مالی بازار دارویی کشور خطر مواجهه با بحران پاییزی در حوزه سلامت و درمان را تشدید کرده است

به گزارش شفا آنلاین:مصطفی عبدالهی - تصورمان این بود که پاییز و زمستان دارویی کشور، با نو شدن سال به بهار می‌رسد؛ اما گزارش کمیسیون تخصصی مجلس که صبح دیروز در صحن علنی قرائت شد، حاکی از نفوذ این بحران به حوزه تجهیزات پزشکی و حتی لوازم مصرفی بیمارستان‌هاست؛ واقعیت تلخی که البته از ماه‌ها قبل هشدار آن داده شده بود اما گویا جدی نگرفته نشد و کار به این‌جا رسید.

ایجاد اخلال در ارائه خدمات بیمارستانی
سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه «واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی» و «مدیریت بازار دارویی کشور»، حاکی از آن است که «بعد از بحران ناشی از کمبود برخی اقلام دارویی در پاییز و زمستان گذشته و البته تداوم آن، اکنون نوبت به کمبود و افزایش بی‌رویه قیمت تجهیزات پزشکی به ویژه تجهیزات پزشکی مصرفی که نیاز اولیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است رسیده به گونه‌ای که عملکرد مراکز درمانی و فرایند درمان بیماران در این مراکز با اخلال جدی مواجه شده است».

کمبود در بازار؛ دپو در گمرک!
این هم خلاصه نتایج ارزیابی‌های کمیسیون بهداشت، از وضعیت فعلی بازار تجهیزات و ملزومات پزشکی:
* از بین 3500 ایندکس (اقلام تجهیزات پزشکی)، 660 ایندکس با کمبود حاد (یعنی دارای ذخیره موجودی کمتر از یک ماه) و 189 ایندکس با کمبود (یعنی دارای ذخیره موجودی کمتر از 3 ماه ) مواجه است؛ همچنین برای 192 ایندکس در صورت اتخاذ نشدن تدابیر مناسب، رخداد کمبود پیش‌بینی می شود.
* به استناد گزارش گمرک، اکنون بیش از 360 تن تجهیزات پزشکی به ارزش 411 میلیون دلار به گمرکات کشور اظهار شده است؛ لیکن صاحبان کالا به دلیل ابهام در نرخ تعرفه گمرکی،  از ترخیص امتناع می‌ورزند.

هشدار بحران در ذخایر دارویی
* تعداد اقلام کمبود دارویی از اردیبهشت مجدد روند صعودی داشته و به 133 قلم رسیده است که اگر تدبیر نشود، طی ماه‌های آینده به ویژه مهر و آبان‌ماه، با کمبود بحرانی در ذخایر دارویی مواجه خواهیم شد.

* مانده مطالبات شرکت‌های پخش دارویی تا پایان اردیبهشت ماه به بیش از 40 هزار میلیارد تومان رسیده است که بیش از 12 هزار میلیارد تومان آن صرفاً از بابت بدهی‌های دانشگاه های علوم پزشکی و تأمین اجتماعی است.

* به‌رغم گذشت یک‌چهارم سال و لزوم پرداخت حدود  5.7 هزار میلیارد تومان ماهانه از بودجه مصوب دارویار، تاکنون منابعی از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده نشده است. سال گذشته هم از 73 هزارمیلیارد تومان مصوب، تنها  13.4 هزارمیلیاردتومان پرداخت شد!

اجرای دست و پا شکسته توافقات
در این گزارش به برخی توافقات اجرانشده یا دیر اجرا شده هم اشاره شده است:
- مصوبه 19 اردیبهشت ماه ستاد تنظیم بازار برای کاهش نرخ حقوق گمرکی تجهیزات پزشکی از چهار درصد به یک درصد، به دلیل عدم تأیید وزارت صمت اجرایی نشد و در نهایت پس از پیگیری کمیسیون و گمرک، از 25 خرداد اجرایی شده است.
- با وجود ابلاغ بخشنامه 25 خرداد، کاهش نرخ حقوق گمرکی صرفا برای کالاهای واردشده تا آن تاریخ که دارای قبض انبار گمرک است، درنظر گرفته شده در حالی که این شرط باعث تداوم شرایط بلاتکلیفی واردکنندگان و تعلل آن‌ها در ترخیص کالاها خواهد شد.
- بانک مرکزی به تخصیص و تأمین  3.5 میلیارد دلار در سال 1402 (به صورت پرداخت حداقل ماهانه 300 میلیون دلار به طور منظم)  متعهد شده بود اما با وجود گذشت سه ماه از سال جدید، اقدام مؤثری در این حوزه صورت نگرفته است.
- ابلاغیه 30 اردیبهشت بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات به زنجیره تأمین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی بابت تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش، تاکنون با تمکین بانک های عامل همراه نشده است.

- با وجود توافق صورت گرفته در جلسه 18 اردیبهشت و تعهد بانک مرکزی برای برگزاری جلسات مشترک با وزارت بهداشت و برقراری سازوکار مربوط به اعتبار اسنادی (ال سی ریالی)، تاکنون اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته است.
در نشست علنی روز گذشته، مسئولان متولی حل این مشکلات، از جمله رئیس کل گمرک، وزیر اقتصاد و وزیر بهداشت هم توضیحاتی را مطرح کردند، اما دفاعیات آن‌ها در مقابل گلایه ها و انتقادات اعضای کمیسیون بهداشت وزن کمتری داشت.
قالیباف: این وضعیت سزاوار مردم نیست
رئیس مجلس هم پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت، گلایه‌های تند و تیزی مطرح و اظهار کرد: اکنون دارو به حد کافی و بیش از نیاز در گمرک دپو شده و به دست مردم نرسیده است و این واقعاً سزاوار نیست. به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف همچنین گفت: همان قدر که هدفمندی یارانه‌ها مهم است، اهمیت دارو اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. لذا سازمان برنامه و بودجه با دقت اعتبارات این حوزه را تامین کند. قالیباف این وعده را هم داد که صفرشدن مالیات بر ارزش افزوده دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی را در جلسه سران قوا پیگیری کند.
 
 
    امیدوار به تغییر نتایج نظارت ها در گزارش چهارم
نایب رئیس کمیسیون بهداشت درباره خروجی گزارش‌های این کمیسیون برای مردم و تاثیر آن در حل مشکلات دارویی و تجهیزات پزشکی گفت: ما بر اساس وظیفه نظارتی‌مان، مکلف به بررسی عملکرد دستگاه‌ها هستیم که بر همین اساس پس از جلسات متعدد کارشناسی در کمیسیون، گزارش نهایی سوم در صحن علنی هم قرائت شد تا سایر نمایندگان و عموم مردم نیز از وضعیت موجود مطلع باشند. دکتر «سیدجلیل میرمحمدی میبدی» افزود: خوشبختانه با پیگیری کمیسیون بهداشت، بخشی از مشکلات این حوزه حل شده اما هنوز بخش قابل توجهی از آن باقی مانده است که باید مدیریت شود. وی تصریح کرد: اجرای کامل کاهش تعرفه گمرک و تخصیص منابع ارزی و ریالی، دو نیاز مهم کنونی کشور در حوزه تامین دارو و تجهیزات پزشکی است که امیدواریم با وعده‌های داده شده، به نتیجه برسد و بتوانیم در گزارش چهارم کمیسیون، خبرهای خوبی را به مردم بدهیم. میرمحمدی به جلسه عصر دیروز کمیسیون بهداشت هم اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلات دیگر این حوزه، مطالبات دانشگاه های علوم پزشکی و شرکت های دارویی است که در همین زمینه عصر دوشنبه جلسه کمیسیون بهداشت با حضور وزیر بهداشت، وزیر تعاون و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد تا پرداخت بدهی های دارویی پیگیری و راهکاری برای آن اتخاذ شود.خراسان
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: