کد خبر: ۳۲۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 18
شاید بتوان مهم‌ترین عامل در حرکت لاک‌پشتی نماگرهای سهامی به سمت ارتفاعات بالاتر را به بلاتکلیفی سهامداران متاثر از عوامل مختلف نسبت داد.
شفا آنلاین>سلامت>بلاتکلیفی در بازار سرمایه موج می‌زند. هرچند شاخص کل بورس در نخستین روز از هفته جاری با رشدی محدود کار خود را به پایان برد، بااین‌حال این روند برای گذر از یک هفته پرتلاطم، نتوانست انتظارات در این بازار را برآورده سازد.

 شاید بتوان مهم‌ترین عامل در حرکت لاک‌پشتی نماگرهای سهامی به سمت ارتفاعات بالاتر را به بلاتکلیفی سهامداران متاثر از عوامل مختلف نسبت داد. این بلاتکلیفی مختص روزها و هفته‌های اخیر نیست و به دوره‌ای بازمی‌گردد که سیاستگذار به انحای مختلف اقداماتی را در این بازار پیاده کرد که حتی راهبردهای حمایتی نیز در بورس تهران جوابگو نبود.

 این شرایط به‌گونه‌ای نماگرهای سهامی را هدایت کرده که معامله‌گران عمدتا خرد بازار در سال‌های گذشته به‌کرات شاهد آب‌شدن سرمایه خود در بخش مولد اقتصاد کشور بودند. بر این اساس می‌توان به‌وضوح دلیل چنین رویدادی را در بلاتکلیفی‌های کنونی یافت. تداوم مخابره اخبار ضدونقیض از دامنه برخی سیاستگذاری‌ها در حالی به قوت خود باقی است که اقتصاد کشور به‌شدت متاثر از روند نامطمئن مذاکرات هسته‌ای و ادامه‌دار شدن بلاتکلیفی ناشی از آن توانسته بر کم‌رمقی بورس تهران و رکود تقاضا در شرایط فعلی بیفزاید. از این‌رو باید اذعان کرد که چشم‌انداز تاریک از سیاستگذاری‌های اقتصادی به عنوان یکی از موانع جدی، بورس را از مسیر صعودی بازداشته است.

در هفته گذشته نیز این موضوع به‌وضوح در بازار رؤیت شد، به طوری که انتشار اخبار آزادسازی بخشی از منابع مسدود‌شده از حساب وکالتی متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نتوانست بازار سهام را تحت‌تاثیر قرار دهد. این در حالی است که در شرایط عادی بخش عمده این منابع باید وارد بازار سهام می‌شد. اما آنچه در واقعیت اتفاق افتاد آن است که آزادسازی بخشی از مبالغ مسدود‌شده خودرو سبب رونق بازارهای موازی و افزایش قیمت ارز و طلا شد.

این موضوع به‌وضوح از نااطمینانی سرمایه‌گذاران درخصوص سرنوشت ورود پول به بازار سهام حکایت می‌کند. یکی از مسائلی که طی دو سال گذشته لطمات فراوانی به بازار سهام وارد کرده است، اختلاف وزارت صمت، شورای رقابت و سیاستگذار در بخش قیمت‌گذاری و عرضه خودرو در بورس کالا بوده است. انتشار اخبار متزلزل و ۲۴ساعته و حتی در این مورد لحظه‌ای به قدری بورس را با نوسانات کاهشی مواجه کرده است که نه خودروسازان تکلیف خود را می‌دانند و نه فعالان اقتصادی و سهامداران. علاوه بر ابهامات بازار خودرو، قرار گرفتن صنایع بورس در حصار اماواگرها سبب شده فعالان اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی نتوانند دست به اقدامات مهمی بزنند. موانعی همچون نرخ خوراک در صنعت پتروشیمی، بهره مالکانه در صنایع معدنی، تعرفه‌های دولتی در گروه‌های خدماتی، قیمت‌گذاری دستوری‌، و سهمیه‌بندی برق و گاز در فصول گرم و سرد سال بر بلاتکلیفی‌های موجود دامن زده است.
 
طبعا در چنین شرایطی و از محل اختلاف سلیقه‌ها، ناکارآمدی و سوء‌مدیریت در اعمال سیاستگذاری‌های اقتصادی، عبور کامل از زیاندهی بورس با اما‌و‌اگرهای فراوانی مواجه است. با توجه به اینکه در بازار سهام آینده خرید و فروش می‌شود (P/ E آینده‌نگر) هر تصمیمی که باعث شود این اعداد مخدوش شود بازار را ملتهب جلوه می‌دهد. حسن رضایی‌پور/کارشناس بازار سرمایه/ دنیای اقتصاد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: