کد خبر: ۳۲۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 14
زمانی که کودکان یا نوجوانان از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند حس اعتماد به نفس را نسبت به شکل ظاهری خود از دست می‌دهند یعنی احساس می‌کنند مورد توجه دیگران نیستند و به همین علت به سمت استفاده بیشتر از این لوازم می‌روند.
شفا آنلاین>سلامت>یک روانشناس خانواده در چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از آسیب‌هایی که استفاده از لوازم آرایشی در سن کم برای افراد به همراه دارد این است ذهن آن‌ها متمرکز این موضوع می‌شود درواقع این کودکان کمتر فرصت تفکر درخصوص موضوعات عمیق‌تر را پیدا می‌کنند و درنتیجه ممکن است فرد از پیشرفت باز بماند.

به گزارش شفا آنلاین:زهرا عطایی درخصوص علت گسترش استفاده از لوازم آرایشی توسط کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: شرکت‌های لوازم آرایشی که به صورت شبکه‌های خانگی یا محله‌ای اقدام به فروش محصولات می‌کنند موجب افزایش مصرف‌گرایی در بین مردم شده است همچنین در این فرآیند برخی خانواده‌ها کودکان خود را به استفاده از مواد آرایشی تشویق می‌کنند.

این روانشناس خانواده افزود: زمانی که کودکان یا نوجوانان از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند حس اعتماد به نفس را نسبت به شکل ظاهری خود از دست می‌دهند یعنی احساس می‌کنند مورد توجه دیگران نیستند و به همین علت به سمت استفاده بیشتر از این لوازم می‌روند.

وی با بیان اینکه امروزه برخی کودکان هفت یا هشت ساله در کیف خود انواع و اقسام لوازم آرایشی را به همراه دارند، ادامه داد: درواقع برخی خانواده‌ها با قرار گرفتن تحت تاثیر فضای مجازی فرزندان خود را به سمت استفاده از لوازم آرایشی هدایت می‌کنند که این موضوع می‌تواند سلامت کودکان را در معرض خطر قرار دهد.

عطایی عنوان کرد: یکی دیگر از آسیب‌هایی که استفاده از لوازم آرایشی در سن کم برای افراد به همراه دارد این است ذهن آن‌ها متمرکز این موضوع می‌شود درواقع این کودکان کمتر فرصت تفکر درخصوص موضوعات عمیق‌تر را پیدا می‌کنند و درنتیجه ممکن است فرد از پیشرفت تحصیلی باز بماند و حتی رشد همه‌جانبه کودکان و نوجوانان و پرداختن آن‌ها به مسائلی همچون تفریح، ورزش، خلاقیت و... مختل خواهد شد.

این روانشناس خانواده اضافه کرد: در برخی موارد خانواده‌ها فرزندان خود را به دلیل داشتن خلاقیت، هوش بالا، توانایی ذهنی، مهارت حرکتی و... مورد تشویق قرار نمی‌دهند و درعوض توجه ویژه‌ای به خصوصیات ظاهری آن‌ها دارند و با این کار کودکان را وارد مسیری می‌کنند که سود چندانی برای آن‌ها ندارد.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های آموزش کودکان تقلید و سرمشق‌گیری است بنابراین زمانی که کودک مشاهده می‌کند مادر در هنگام بیرون رفتن و یا زمانی که قرار است مهمانی در محیط منزل برگزار شود زمان بسیاری را صرف آراستگی ظاهری می‌کند این موضوع را یاد می‌گیرد و چون در سنین کم کودکان به شدت تحت تاثیر والدین قرار دارند فکر می‌کنند هرکاری مادر انجام می‌دهد کار مثبت و صحیحی است، البته باید توجه داشت یک خانم باید آراسته باشد اما نکته مهم این است که این آراستگی به چه معنا است.

عطایی با بیان اینکه درحال حاضر استفاده از رنگ مو به نوجوانان در سنین پایین رسیده است، یادآور شد: این موضوع علاوه‌بر اینکه گفته شد اعتماد به نفس نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و توجه آن‌ها به موضوعات مهم زندگی مانند درس را از بین می‌برد می‌تواند سلامت موی آن‌ها را نیز با خطر مواجه کند.

این روانشناس خانواده بیان کرد: مادران می‌توانند در هنگام استفاده از لوازم آرایشی توضیحاتی در اختیار فرزندان خود قرار دهند برای مثال زمانی که مادر اقدام به استفاده از کرم ضدآفتاب می‌کند می‌تواند برای فرزند خود توضیح دهد این کرم چیست و چه کاربردی دارد و مناسب چه افرادی است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده بیش از حد و مداوم از لوازم آرایشی توسط بزرگسالان نیز آسیب‌هایی به همراه دارد، این افراد علاوه‌بر اینکه سلامت خود را در معرض خطر قرار می‌دهند از نظر روانی نیز دچار مشکل می‌شوند و به صورت مداوم به فکر استفاده از لوازم آرایشی مختلف و ایجاد تغییر در ظاهر خود هستند و حتی با حضور در یک جمع خانوادگی نیز مداوم به فکر تجدید آرایش خود هستند درحقیقت این موضوع می‌تواند تمامی جوانب زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: