کد خبر: ۳۲۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 11
فرآیند تولید داروهای بیولوژیک به ویژه داروهای مشتق از پلاسما پیچیده و زمان‌بر است و این فرآیند به تامین مداوم پلاسمای اهدایی از اهداکنندگان بستگی دارد.
شفا آنلاین>سلامت>صنعت پلاسما در ایران به نسبت دیگر صنایع حوزه سلامت کشور سابقه چندان طولانی ندارد، با این وجود این صنعت توانسته طی حدود دو دهه اخیر به دستاوردهای چشمگیری برسد که منجر به نجات جان هزاران نفر در سراسر کشور شده است.
 
 به گزارش شفا آنلاین: پلاسما نقش بسیار مهمی در حفظ عملکرد طبیعی بدن دارد و خصوصا در بیماران مبتلا به نقص ایمنی اولیه، اختلالات انعقادی، بیماری‌های مزمن و بعضی سرطان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین بیمارستان‌ها از پلاسما برای بیمارانی که دچار سوختگی‌های شدید، شوک، تروما و برخی از افرادی که تحت پیوند قرار دارند، استفاده می‌کنند.
 
فرآیند تولید داروهای بیولوژیک به ویژه داروهای مشتق از پلاسما پیچیده و زمان‌بر است و این فرآیند به تامین مداوم پلاسمای اهدایی از اهداکنندگان بستگی دارد.
 
در حال حاضر ۱۴ مرکز خصوصی جمع‌آوری پلاسما در استان‌های تهران، البرز، قم، یزد و گیلان فعال هستند و با هدف بهبود میزان تامین پلاسما، تعداد این مراکز با حمایت دولت در حال افزایش است. با افزایش هرچه بیشتر تعداد مراکز خصوصی جمع‌آوری پلاسما، ظرفیت پلاسمای اهدایی و در نتیجه تولید محصولات مشتق از پلاسما افزایش خواهد یافت و در نهایت بیماران بیشتری می‌توانند از داروهای حیاتی مشتق از پلاسما بهره‌مند شوند.
 
بد نیست بدانید که داروهای مشتق از پلاسما شامل ایمونوگلوبولین‌های وریدی هایپرایمونوگلوبولین‌ها، فاکتورهای انعقادی مانند فاکتور ۸ و ۹، فیبرینوژن پروترومبین کمپلکس و غیره و آلبومین هستند.
 
یکی از شرکت‌های اصلی تولیدکننده محصولات مشتق از پلاسما در جهان، شرکت آلمانی بیوتست (Biotest) است. این شرکت تولید داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی برای بیماران ایرانی را حدود ۲۰ سال پیش آغاز کرد و شرکت درمان آرا نیز به عنوان نماینده بایوتست در ایران طی حدود ۲۰ اخیر نقشی پررنگ در توسعه صنعت پلاسما در کشور داشته است. اهدای پلاسما به منظور تامین پلاسمای موردنیاز برای تولید داروهای حیاتی در مراکز خصوصی جمع‌آوری پلاسما در ایران حدود دو دهه قدمت دارد.
 
در همین حال همزمان با برگزاری پنل برنامه‌ریزی توسعه صنعت پلاسما در سومین رویداد ایران بایو، کمپین "ایران پلاسما" با شعار "از اهدا تا احیا" کلید خورد.
 
هدف از کمپین "ایران پلاسما" با شعار "از اهدا تا احیا" افزایش سطح آگاهی عموم جامعه درباره اهمیت پلاسما، محصولات مشتق از پلاسما و نقش هر فرد در نجات جان انسان‌های دیگر با اهدای پلاسما است.فانا
 

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: