کد خبر: ۳۲۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 05
بررسی روند قیمتی این خودروها نشان می دهد طی این دو ماه قیمت بخش زیادی از این خودروها از 100 تا 300 میلیون تومان کاهش داشته است.

شفا آنلاین>سلامت>بررسی قیمت برخی خودرو های داخلی در بازار نشان می دهد، طی دو ماه گذشته بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان افت قیمت داشته اند.

 به گزارش شفا آنلاین: سال گذشته قیمت خودرو با تنش های بسیاری همراه بود و کمتر خریداری می توانست از کارخانه یا بازار خودروی مورد نیاز خود را خریداری کند. از یک طرف خودروساز بر طبل افزایش قیمت ها می کوبید و ازطرف دیگر وزارت صمت از برنامه های خود برای مدیریت قیمت ها در بازار صحبت می کرد.

بلاتکلیفی بازار در نهایت باعث شد تا طرح فروش خودرو توسط سامانه یکپارچه در اسفند ماه 1401 اجرایی شود و به نوعی بخشی از تقاضای بازار به سمت خرید خودرو از این سامانه رفت اما با آغاز سال 1402 پیش بینی کاهش قیمت ها در بازار محقق نشد و حتی با اعلام قیمت های جدید انواع خودروهای داخلی توسط دولت جرقه جدیدتری برای رشد قیمت ها در بازار خودرو زده شد .

بر همین اساس طی فروردین ماه «دناپلاس» در بازار 795  میلیون تومان قیمت گذاری شد و رشدی 10 میلیونی را تجربه کرد و «دنا پلاس توربو اتومات» هم با رشد 63 میلیونی در بازار یک میلیارد و 20 میلیون تومان قیمت خورد و در بازار وارد باشگاه یک میلیاردی‌ها شد. علاوه بر این «207 پاناراما اتومات» هم در بازار یک میلیارد و 165 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

البته تا اواسط اردیبهشت ماه روند صعودی قیمت خودرو ادامه داشت و همین مساله سیاست گذار خودرویی را به فکر انداخت تا با اجرای مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و جلوگیری از درج قیمت در پلتفرم های انتشار دهنده آگهی به نوعی مانع افزایش قیمت بازار خودرو شود.

با این اقدامات مدتی است قیمت انواع خودروها در بازار در سراشیبی قرار دارد اما باید این نکته را مدنظر قرار داد که بلاتکلیفی قیمت محصولات مونتاژی، قوت گرفتن ورود کارکرده‌ها و همچنین دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه از جمله دلایل افت قیمت همراه با رکود معاملات به شمار می آیند.

کارشناسان معتقدند  اجرای مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو یکی از دلایل افت قیمت ها در بازار خودرو است. در واقع با توجه به اختلاف قیمت خودرو ها از بازار تا کارخانه، افراد ترجیح می‌دهند خودروی موردنیاز خود را از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو خریداری کنند.

البته ممکن است تحویل خودرو، مدت زمان زیادی طول بکشد اما اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار به میزانی است که صرف مدت‌زمان بیشتر برای دریافت خودرو، باز هم برای مشتریان صرفه اقتصادی دارد.

موضوع دیگری که بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت خودروهای مونتاژی و حتی داخلی داشته است قیمت‌گذاری این محصولات توسط شورای رقابت است که بهای این خودروها را حتی نسبت به قیمت قبلی نمایندگی‌‌ها با کاهش قابل‌توجهی همراه کرده و اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را برای این دست از خودروها بیش از پیش افزایش داده است.

بنابراین مشتریان ترجیح می‌دهند برای خرید این خودروها تا تعیین‌تکلیف نهایی اختلافات میان خودروسازان خصوصی و شورای رقابت صبر کنند.

علاوه بر این دلیل دیگر کاهش قیمت خودرو و رکود در بازار خودرو را باید  ورود خودروهای وارداتی دانست چراکه پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان گویا به مرحله عملیاتی نزدیک شده و حتی قیمت پایه چانگان نیز تعیین شده است. بنابراین متقاضیان ترجیح می‌دهند تا ورود خودروهای خارجی و تاثیر آن بر بازار از خرید خودرو خودداری کنند.

در ادامه این گزارش می خواهیم به نوسانات قیمتی 15 خودروی داخلی پرتقاضای بازار طی 3 ماه گذشته بپردازیم که در طول این مدت قیمت ها روند صعودی و نزولی قابل توجهی را تجربه کرده است.

بررسی روند قیمتی این خودروها نشان می دهد طی این دو ماه قیمت بخش زیادی از این خودروها از 100 تا 300 میلیون تومان کاهش داشته است.

نام خودروقیمت فروردین ماه 1402قیمت خردادماه 1402
شاهین730 میلیون تومان600میلیون تومان 
کوییک آر420 میلیون تومان353 میلیون تومان 
کوییک معمولی415 میلیون تومان349میلیون تومان
سمند سورن پلاس 732 میلیون تومان610 میلیون تومان
رانا پلاس 620 میلیون تومان500 میلیون تومان
دنا پلاس 805 میلیون تومان680 میلیون تومان
دنا پلاس توربو اتوماتیک1 میلیاردو 30میلیون تومان 900 میلیون تومان
پژو 207 پانا1 میلیاردو 165 میلیون تومان975 میلیون تومان
تیبا صندوق دار405 میلیون تومان357 میلیون تومان
ساینا420 میلیون تومان340 میلیون تومان
تیبا 2406میلیون تومان355 میلیون تومان
پژو 207 دنده ای800 میلیون تومان685 میلیون تومان

هایما S5 پلاس

1 میلیاردو 640 میلیون تومان1 میلیاردو 320 میلیون تومان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: