کد خبر: ۳۲۶۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - 2023May 31
صحرایی، مجلس را برای تحول جدی و اساسی در مهمترین وزارتخانه کشور برای امروز و آینده کشور در کنار خود بداند.
شفا آنلاین>سلامت>در جریان رای اعتماد به رضا مرادصحرایی از مجلس مطرح شد

به گزارش شفا آنلاین: نمایندگان مجلس پس از دیدار با مقام رهبری به‌دنبال آن بودند که سخت‌گیری‌ها را نسبت به دولت کمتر کنند تا دولت به آنچه وعده داده، برسد. اما هستند نمایندگانی که معتقدند دولت سیزدهم فردی بهتر و متخصص‌تر از صحرایی هم نداشته که بتواند آن را به مجلس معرفی کند. با این حال روز گذشته رضا مرادصحرایی، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی، رئیس دولت برای وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد مجلس را کسب کرد. او از 269 نماینده حاضر در مجلس 167 رای موافق، 86 رای مخالف، 14 رای ممتنع و 2 رای باطله کسب کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس پس از رای اعتماد مجلس به صحرایی با بیان اینکه امیدوارم علاوه بر توجه به رتبه‌بندی معلمان، ارتقای آموزشی و علمی معلمان نیز در دستور کار قرار گیرد، گفت: «صحرایی، مجلس را برای تحول جدی و اساسی در مهمترین وزارتخانه کشور برای امروز و آینده کشور در کنار خود بداند. او نوع مدیریت و حکمرانی بر آموزش و پرورش را بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکل و چالش تشخیص داده‌ است. اگر امروز در حوزه رشد و پیشرفت و در حوزه اقتصادی اگر دچار مشکل هستیم، به همین وزارت‌خانه مهم آموزش و پرورش باز می‌گردد، لذا توقع‌مان این است که حتما به موضوع آموزش و پرورش به‌معنای معلم، مدرسه و دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان رکن اصلی آموزش در این حوزه توجه شود.»

هشدار انجمن اسلامی معلمان

صحرایی در حالی رای اعتماد گرفت که انجمن اسلامی معلمان ایران یک روز قبل در بیانیه‌ای به مجلس هشدار داده بود که انتخاب این فرد می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد، چراکه صحرایی یک فرد امنیتی است. موضوع امنیتی شدن آموزش و پرورش با ورود وزیر انتخابی دولت برای اولین بار است که به‌صورت رسمی از سوی یک انجمن مطرح می‌شود. این انجمن اصلاح‌طلب در بیانیه خود نوشت: «پرواضح است که موفقیت و مردمی بودن هر نظام سیاسی به سیاست‌گذاری و میزان حساسیت آنان به مسئله آموزش و پرورش باز می‌گردد، زیرا هیچ عرصه و حوزه‌ای از زندگی اجتماعی، سیاسی و مدنی نیست که با آموزش و پرورش مرتبط نباشد. امروز با عملکرد ناصواب و نابجای متولیان امر و عدم شناخت کافی دولت از حوزه تعلیم و تربیت از «مرگ معلم» به زبان جامعه‌شناختی و روان‌شناختی سخن به میان می‌آید که معنای مختصر آن به فنا رفتن آینده کشور است و متاسفانه پس از آن همه اجحاف در حق معلم و با چالش‌های فراوانی که مدیریت ناکارآمد و ناتوان بر نظام آموزشی و بالطبع بر کل کشور تحمیل نمود؛ ناباورانه پس از برکناری وزیر قبلی آموزش و پرورش که در یک دوره؛ جنگ روانی در آموزش و پرورش راه انداخت، صحرایی برای جایگزینی معرفی شده که به امنیتی بودن شهره و کار از جنگ روانی هم گذشته است.»

امنیتی شدن وزارت آموزش و پرورش را تایید نمی‌کنم

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس دولت سیزدهم درباره انتخاب صحرایی با وجود اعتراض بخشی از معلمان، تاکید کرد: «من این موضوعاتی که در بیانیه معلمان منتشر شده را تایید نمی‌کنم. چون او در دانشگاه فرهنگیان بود و کاری به معلمان نداشت. معلمان در آموزش و پرورش بودند و او با اساتید در دانشگاه فرهنگی بود و موضوعاتی که درباره مسائل امنیتی مطرح می‌شود، صحت ندارد.»

او افزود: «معمولا قبل از رای اعتماد، ممکن است برخی از نمایندگان هم با گزینه پیشنهادی مخالفت کنند. بنابراین مخالفت یک موضوع طبیعی است. اما وقتی یک فردی رای آورد، همه با او همکاری می‌کنند تا موفق شود و در راستای ارتقا و تقویت فعالیت‌های او قدم برمی‌دارند.»

معاون پارلمانی رئیس دولت سیزدهم گفت: «گزینه‌های مختلف در دولت مطرح شده و آنها برنامه‌های خود را لحاظ می‌کنند و دولت فردی را انتخاب می‌کند که توانمندی، تجربه و... دارد و بررسی می‌کند که این فرد بین نمایندگان مقبولیت داشته باشد تا بتواند رای اعتماد بگیرد. در حال حاضر عباس علی‌آبادی که برای وزارت صمت به مجلس معرفی شده است، پیشینه درخشانی در وزارت نیرو، دستگاه‌های اجرایی کشور و مپنا دارد و اقدامات انجام‌شده بارها مورد تمجید رهبری قرار گرفته است. سعی دولت بر این است که بهترین افراد را انتخاب کند تا بار مسئولیت سنگین را بر عهده بگیرد.»

کاسه دولت سیزدهم خالی است

محمود احمدی‌بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه بیانیه انجمن اسلامی معلمان را ندیدم، تاکید کرد: «قالب مجلس به این نقطه رسیده که دولت رئیسی، کسی را هم‌وزن این وزارتخانه معرفی نخواهد کرد. چون در کاسه این دولت همین افراد هستند و نمایندگان مجلس بر این باورند که اگر به این گزینه رای نمی‌دادند یک گزینه ضعیف‌تر به مجلس معرفی می‌شد.» او افزود: «مجلس اعتقاد دارد حالا که وزیر صمت استیضاح شده، قطعا کسی ضعیف‌تر از فاطمی‌امین معرفی خواهد شد، چون تصمیم‌گیرندگان در فضاهای خاص دیگری هستند. مجلس هم نمی‌تواند طوری عمل کند که دولت توپ را به زمین آنها بیندازد و بگوید هر کسی را معرفی کردیم، مجلس آن را رد می‌کند. در حقیقت مجلس اعتقاد دارد که دولت کسی را هم‌وزن وزارتخانه‌ها معرفی نمی‌کند. وزارت آموزش و پرورش راهبردی و استراتژیک است و هیچ وقت فکر نمی‌کردم انتخاب، این باشد. این وزارتخانه یک وزارت با 500 یا 2000 کارمند نیست، بلکه خانواده بزرگ تعلیم و تربیت است که میلیون‌ها خانواده پشت سر آن قرار گرفته است. کسی که متولی آموزش و پرورش می‌شود، وزیر شعار نمی‌شود.» احمدی‌بیغش با اشاره به اینکه متاسفانه آسیب بزرگ در کشور این است که در 20سال اخیر حرص و ولع به جایگاه‌ها وجود دارد، گفت: «حاضرند آسمان را به زمین بدوزند تا به پست برسند و منابع ملی و مردم برایشان مهم نیست. بنابراین این موضوعات چندبعدی هستند نه وابسته به یک مؤلفه.»

وجدان اجازه نداد رای موافق بدهم

جلال رشیدی‌کوچی، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز تاکید کرد: «همانطور که انجمن اسلامی معلمان به صحرایی انتقاد دارند، بسیاری از معلمان هم می‌گویند که او برای وزارت آموزش و پرورش خوب است. ضمن آنکه مشخص بود مجلس به او رای می‌دهد. او افزود: «بعد از مطالعه برنامه‌های ارائه‌شده توسط صحرایی و صحبت‌های امروزش نتوانستم وجدان خودم را راضی کنم و چون همه رای موافق می‌دهند، من هم رای بدهم. به نظرم شاید او توانایی لازم را نداشته باشد و امیدوارم در عمل ثابت کند که من اشتباه کرده‌ام. چون ثابت شدن اشتباه من به نفع مردم و فرهنگیان است.»

افراد زیادی در سطح صحرایی داریم

احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز درباره انتخاب صحرایی گفت: «مجلس به او رای داد و او وزیر شده است. هرچند احتمال دارد باب میل من یا برخی دیگر نباشد. باید کمک کرد تا بتواند از عهده وظیفه خود بربیاید. این‌بار مجلس نشان داد که وفاق کلی در مورد صحرایی نداشته و این بار تعداد آرا با دوره گذشته که بالای 200 رای به وزرا می‌دادند، متفاوت است. فکر می‌کنم مجلس سنجیده و متین رفتار کرد.» او با تاکید بر اینکه رهبری هم سفارش کردند که سخت‌نگیرید تا کارها صاحب داشته باشد، افزود: «مجلس برای آنکه از بی‌سروسامانی عبور کنیم به ناچار تن به این داد که رای بدهد. وگرنه افراد بسیاری مانند صحرایی در آموزش و پرورش داریم. در آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هزار نفر را می‌توانم لیست کنم که در رده صحرایی هستند. اما حالا گذشته و الان با یک وزیر طرف هستیم که باید پاسخگو باشد و برکارش نظارت داشته باشیم. معتقدم توصیه رهبری در نظر مجلس بسیار مؤثر بود که کار زودتر صاحب پیدا کند.»
نظرات مخالف و موافق معلمان درباره صحرایی

محمد رشیدی، عضو هيئت‌رئيسه مجلس درباره بیانیه انجمن اسلامی معلمان هم تاکید کرد: «من این مطلب را نشنیدم، اما آنچه در مجلس شنیده‌شده این است که معلمان نسبت به صحرایی نظرات مخالف و موافقی داشتند. در این مدت کوتاهی که او سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود، حاشیه‌ها و التهاباتی که وجود داشت، جمع شد و قاطبه معلمان به‌نوعی از عملکردش در این مدت کوتاه رضایت داشتند.» او افزود: «مجلس شرایط کشور و آموزش و پرورش را می‌سنجد، در یک جمع‌بندی رای قابل اعتمادی به صحرایی داده شد. نمایندگان هم اعتماد کردند، هم رای بالایی به او ندادند. این نشان می‌دهد که مجلس با یک سیستم خودکنترلی، توانمندی وزیر را بررسی کرده و پس از آن نمایندگان به گزینه انتخابی دولت رای دادند. این یک رای معمولی و برای اعتماد به او کافی است، اما صحرایی باید تلاش‌های بیشتری کند تا بتواند رضایت اکثریت جامعه فرهنگیان را به دست آورد.»

انتظار از وزیر آموزش و پرورش زیاد است

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره نگرانی از امنیتی شدن آموزش و پرورش با ورود صحرایی تاکید کرد: «صحرایی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را در کمیسیون‌ها مطرح کرد. دیدگاه‌های او علم‌پایه است و به نظر من علم‌پایه بودن یکی از ضرورت‌های آموزش و پرورش است، چراکه سال‌هاست این معضل گریبان‌گیر نظام آموزشی کشور است.» او با بیان اینکه نگاه او به ساختار آموزش و پرورش یک نگاه مثبت است، افزود: «اما وزیر آموزش و پرورش موظف است نسبت به اینکه اصناف و صنف آموزش و پرورش که بعضا به دلیل مشکلات معیشتی معترضند و تجمع می‌کنند، طی سازوکار قانون این موضوعات را نظام‌مند کند و هر اعتراضی را امنیتی نکند، بلکه اعتراضات را انتقاد سازنده تلقی کند تا در مسیر ارتقای آموزش و پرورش موفق شود.»

حیدری گفت: «به عنوان کسی که در حوزه‌های امنیتی تجربه دارم و سال‌ها در شورای امنیت در وزارت کشور کار کرده‌ام، می‌دانم که نگاه صحرایی باید نگاهی انتقادپذیر نسبت به ساختار آموزش و پرورش باشد که او این ظرفیت را دارد، چون در استان کرمانشاه معلم بوده و پس از آن مراحل مدیریتی را از پایه شروع کرده است. در مدتی که سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود هم شناخت خوبی نسبت به ساختار این وزارتخانه پیدا کرده است. اعتقاد دارم که او ضعف‌های آموزش و پرورش را به‌خوبی می‌شناسد و دنبال رفع ضعف‌هاست. اما اگر نگاهش به موضوعات علمی، سازنده و انتقادپذیر باشد، می‌تواند در آموزش و پرورش یک ساختار جدید به وجود آورد و پایه ‌آموزش و پرورش را پس از سال‌ها درست و اساسی ساماندهی کند.» این نماینده مجلس با اشاره به اینکه انتظارات از وزیر آموزش و پرورش زیاد است، تاکید کرد: «دانش‌آموزان، فرهنگیان، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و به‌طور کلی حاکمیت از وزارت آموزش و پرورش انتظارت و توقعات زیادی دارند و وزیر جدید باید تلاش کند تا این توقعات را اولویت‌بندی کند تا این وزارتخانه به‌خوبی مدیریت شود.»هم‌میهن

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: