کد خبر: ۳۲۵۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - 2023May 28
با توجه به این که تمام هزینه‌ها و درآمدهای مترو مربوط به شهرداری است، دست ما در کاهش نرخ بلیت مترو نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی بازتر است
شفا آنلاین>سلامت>در حالی که اخیرا با تصویب شورای شهر تهران، میزان افزایش قیمت بلیت مترو در سال جدید ۱۰ درصد کاهش یافت و قرار شد که نرخ بلیت مترو در سال ۱۴۰۲ تنها ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر شود، اما همچنان هیچ تغییری در گرانی بیش از ۴۰ درصدی کرایه تاکسی و اتوبوس‌های پایتخت پدید نیامده و این مساله سبب گلایه اقشار کم‌درآمد جامعه بخصوص کارگران و بازنشستگان شده است. البته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، نرخ‌های تعیین‌شده توسط شورا برای حمل‌ونقل عمومی را نتیجه بررسی‌های کارشناسی متعدد می‌داند، اما می‌گوید در راستای عمل به شعار سال یعنی «مهار تورم»، احتمال بررسی مجدد نرخ کرایه‌های تاکسی و اتوبوس در پارلمان شهری پایتخت وجود دارد.
 
به گزارش شفا آنلاین:در حالی که براساس تصویب شورای شهر تهران از ابتدای اردیبهشت امسال قیمت بلیت مترو به طور متوسط ۲۵ درصد افزایش یافته بود، اما هفته گذشته اعضای شورا در راستای عمل به شعار سال یعنی «مهار تورم، رشد تولید» و در پی گلایه‌هایی که پیش از این تهرانی‌ها نسبت به افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی داشتند، میزان رشد نرخ بلیت مترو در سال ۱۴۰۲ را ۱۰ درصد تعدیل کردند و قرار شد که میانگین قیمت بلیت مترو در سال جاری نسبت به سال گذشته تنها ۱۵ درصد افزایش داشته باشد؛ البته این تغییر قیمت در بلیت مترو از حدود یک هفته دیگر اعمال خواهد شد.

با این حال، شهروندان تهرانی هنوز هم نسبت به افزایش محسوس کرایه تاکسی و قیمت بلیت اتوبوس در سال جدید نسبت به سال گذشته گلایه دارند و معتقدند که میزان رشد کرایه‌ها بیشتر از مقدار افزایش حقوق آنها در سال ۱۴۰۲ بوده و همین مساله باعث شده است که سهم حمل‌ونقل عمومی در سبد معیشت تهرانی‌ها در سال جاری از سال‌های قبل بیشتر شود؛ چراکه براساس مصوبه شورای شهر تهران، متوسط قیمت بلیت اتوبوس ۴۰ درصد و در برخی خطوط تا ۴۵ درصد بیشتر شده و کرایه تاکسی‌ها نیز به طور متوسط ۴۵ درصد و در برخی خطوط تا ۵۵ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در سال جاری متوسط افزایش حقوق کارمندان تنها ۲۰ درصد و کارگران و بازنشستگان نیز حداکثر ۲۷ درصد بوده است.

گلایه شهروندان از وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی و افزایش هزینه‌های رفت‌وآمد

اما در حالی در سال ۱۴۰۲ نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی تهران بیشتر از متوسط حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان افزایش یافته است که کیفیت خدمات ارائه‌شده در وسایل نقلیه عمومی پایتخت شامل مترو، اتوبوس و تاکسی نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده و همچنان شهروندان نسبت به شلوغی قطارهای مترو، ازدحام و تاخیر در حرکت اتوبوس‌ها، کمبود تاکسی‌های خطی در سطح شهر و خرابی‌های مکرر ناوگان مترو و اتوبوسرانی گلایه دارند و معتقدند همه این‌ها باعث می‌شود که در برخی مواقع، ناچار شوند عطای رفت‌وآمد با ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به لقای آن ببخشند و مجبور باشند که یا با وسایل نقلیه شخصی تردد کنند یا از تاکسی‌های اینترنتی یا دیگر روش‌های حمل‌ونقلی استفاده کنند که کرایه‌های آنها نیز نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی را تجربه کرده است.

وقتی هم که شهروندان ناچار شوند که در برخی مسیرهای روزمره خود، از تاکسی‌های اینترنتی و سایر وسایل نقلیه استفاده کنند، طبیعتا هزینه تردد روزانه آنها در سطح شهر چند برابر می‌شود؛ مساله‌ای که اکنون گریبان‌گیر زندگی بسیاری از تهرانی‌ها شده و باعث شده است که هزینه رفت‌وآمدهای روزمره بخش مهمی از سبد معیشت آنها را شامل شود. این در حالی است که در همین یک سال گذشته هم‌زمان با افزایش هزینه‌های رفت‌وآمد، سایر هزینه‌های زندگی شهروندان نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته و همه این مسائل، بار مشکلات اقتصادی روی دوش اقشار کم‌درآمد را سنگین‌تر کرده است.

کارگران و بازنشستگان خواستار دریافت کارت تخفیف استفاده از مترو و اتوبوس

این‌ها فقط بخشی از گلایه‌هایی است که شهروندان تهرانی نسبت به وضعیت حمل‌ونقل عمومی پایتخت دارند، گلایه‌هایی که تعدادی از کارگران و بازنشستگان کارگری در یک روز گرم بهاری آن را با ما در میان گذاشتند و تاکید کردند که کمبود وسایل نقلیه عمومی و گرانی کرایه‌ها بیش از همه به قشر کارگری فشار وارد می‌کند که ناچارند در طول روز چند مرتبه از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و حتی اگر مشکلی با بالا رفتن کرایه‌ها نداشته باشند، شلوغی و ازدحام مترو و اتوبوس و خرابی‌های متعدد این وسایل نقلیه باعث از بین رفتن آرامش روانی و حتی سلامت جسمانی آنها می‌شود.

در چنین شرایطی اقشار کم‌درآمد ساکن پایتخت بخصوص کارگران و بازنشستگان، از دولت و شهرداری تهران انتظار دارند که اولا هرچه سریع‌تر کمبودهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی را برطرف کنند تا معطلی‌های آنها برای سوار شدن به مترو، اتوبوس‌، ون، تاکسی خطی و ... و ازدحام و خرابی‌های موجود در این ناوگان کمتر شود و ثانیا برای این که بخشی از بار هزینه‌های رفت‌وآمد از روی دوش شهروندان کمتر شود، با در نظر گرفتن یارانه یا کارت تخفیف، کاری کنند که کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی حداقل برای اقشار کارگری شامل کارگران شاغل و بازنشسته ساکن پایتخت کاهش یابد.

تعدیل قیمت بلیت مترو و اتوبوس‌های تندرو در راستای عمل به شعار سال و رفع ایرادات فرمانداری

گلایه‌های اقشار کم‌درآمد جامعه درباره گرانی کرایه‌های تاکسی و اتوبوس و شلوغی و خرابی‌های مکرر ناوگان مترو و اتوبوسرانی شهر تهران را با سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در میان گذاشتیم و او نیز در توضیح نحوه تعیین نرخ کرایه‌ها  گفت: هزینه‌های مترو شامل تجهیزات، حقوق پرسنل، تعمیر و نگهداری و ... مربوط به شهرداری تهران است و تعدیل میزان افزایش قیمت بلیت مترو در روزهای اخیر نیز در چارچوب سیاست‌های کلی نظام در سال جاری برای کاهش بار هزینه‌های معیشتی از روی دوش مردم صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به این که تمام هزینه‌ها و درآمدهای مترو مربوط به شهرداری است، دست ما در کاهش نرخ بلیت مترو نسبت به سایر وسایل نقلیه عمومی بازتر است. بنابراین با وجود این که با افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت مترو، فقط ۱۰ درصد از هزینه تمام شده سفر با مترو از شهروندان گرفته می‌شد، ولی بازهم در راستای عمل به شعار سال و سیاست‌های کلان کشور، میزان افزایش قیمت بلیت مترو تعدیل شد و سهم مردم از پرداخت هزینه تمام‌شده سفر با مترو بیش از پیش کاهش یافت.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در بخش اتوبوس‌های تندرو (BRT) نیز پس از ایرادی که فرمانداری تهران به مصوبه اولیه شورا درباره افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی پایتخت وارد کرد، نرخ پیش‌بینی‌شده برای پرداخت هزینه پیمایش هر یک کیلومتر از طریق این اتوبوس‌ها توسط شهروندان نصف شد و این مساله تعدیل قابل توجه میزان افزایش قیمت بلیت اتوبوس‌های تندرو در سال جدید را به همراه داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: مترو و اتوبوس‌های تندرو جزو وسایل نقلیه‌ای است که تمام هزینه‌ها، درآمدها، حقوق پرسنل و سایر مسائل مربوط به آن توسط شهرداری تهران مدیریت می‌شود و شورا می‌تواند با دست بازتری درباره قیمت‌های آن تصمیم‌گیری کند، اما بخش زیادی از اتوبوس‌ها و تمام ناوگان تاکسیرانی پایتخت توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و اگرچه آنها هم باید به نرخ‌های مصوب عمل کنند، اما در تعیین قیمت‌های مربوط به این اصناف مانند سایر مشاغل صنفی باید هزینه‌کردها و حاشیه سود حداقلی افراد فعال در این صنف‌ها را در نظر بگیریم و قیمت‌ها را طوری تعیین کنیم که این مشاغل به تعطیلی کشانده نشوند.

لزوم ایجاد تعادل بین هزینه‌های شهروندان و حفظ سود تاکسی‌ها و اتوبوس‌های خصوصی

تشکری هاشمی با تاکید بر این که در تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها باید تعادل بین دشواری‌های ناشی از افزایش قیمت برای شهروندان و مشکلات ناشی از پایین بودن نرخ برای رانندگان تاکسی رعایت شود، اظهار داشت: ما تمام تلاش خودمان را انجام دادیم تا در تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال ۱۴۰۲، حداقل فشار ناشی از گرانی به مردم وارد شود، ولی بازهم باید قیمت‌ها را به نحوی تعیین می‌کردیم که درآمدهای رانندگان تاکسی به قدری کاهش نیابد که حاشیه سود حداقلی آنها به زیان تبدیل شود، زیرا اگر تاکسی‌دارها نتوانند هزینه‌های مربوط به درآمد ماهانه، تعمیر خودرو، تامین سوخت و سایر اقلام مصرفی خود را از محل کرایه‌ها تامین کنند، از کار کردن با تاکسی‌های خود دست می‌کشند و این مساله به تشدید معضلات ناشی از کمبود وسایل نقلیه عمومی دامن می‌زند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر ادامه داد: با وجود تمام این مسائل، ما سعی کردیم در تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها، حتما هوای شهروندان را داشته باشیم و ضمن رایزنی با کارشناسان، سازمان تاکسیرانی و خود رانندگان تاکسی، قیمت تمام‌شده تردد مردم با استفاده از تاکسی در مسیرهای مختلف را استخراج کردیم و کرایه‌ها را بر مبنای حداقل‌های ممکن تعیین کردیم. ما مشابه این مسیر را برای تعیین نرخ کرایه اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز طی کردیم و تلاش داشتیم که در تعیین قیمت بلیت این اتوبوس‌ها نیز طوری نرخ‌گذاری کنیم که هم رانندگان و مالکان اتوبوس‌ها بتوانند به فعالیت در مسیرهای خود ادامه بدهند و هم شهروندان حداقل هزینه‌ها را پرداخت کنند.

عضو شورای شهر تهران البته از احتمال بررسی مجدد نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها خبر داد و گفت: با وجود این که نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های بخش خصوصی با در نظر گرفتن تعادل بین حاشیه سود حداقلی رانندگان و مالکان خودروها و پرداخت حداقل هزینه‌ها توسط مردم در نظر گرفته شده است، اما بازهم با توجه به سیاست‌های کلان نظام و رویکردی که شورای اسلامی شهر تهران دنبال می‌کند، قرار شده است که شورا بررسی مجددی را روی نرخ کرایه این وسایل نقلیه انجام دهد تا اگر در جایی مبلغ دریافتی از حد متعارف بیشتر باشد، حتما این نرخ تعدیل شود، ولی محاسبات گذشته ما و گزارشاتی که سازمان تاکسیرانی و شرکت واحد اتوبوسرانی ارائه کرده‌اند، مؤید این مساله نیست که مبلغی بیش از حداقل‌ها برای افزایش نرخ کرایه‌ها در بخش تاکسی‌ها و اتوبوس‌های خصوصی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این که براساس مصوبه شورای شهر، شهرداری تهران مکلف شده است که در یک ماه آینده، لایحه‌ای را در راستای عمل به شعار سال یعنی «مهار تورم» ارائه کند و برنامه‌های خود برای تعدیل هزینه‌های مربوط به خدمات شهری را در این لایحه مطرح کند، احتمال دارد در این لایحه پیشنهاداتی نیز برای کاهش برخی نرخ‌ها در حمل‌ونقل عمومی پایتخت در نظر گرفته شود. البته نباید فراموش کنیم که نمی‌توان مبلغ کرایه‌ها را بیش از حد کاهش داد و اگر قرار باشد حاشیه سود بخش خصوصی را به حدی پایین بیاوریم که دیگر فعالیت در سطح شهر برایشان به صرفه نباشد، در آن صورت مشکلات مربوط به حمل‌ونقل عمومی پایتخت دوچندان خواهد شد.

اختصاص ۱۳۵۰ میلیارد برای تعمیرات اساسی اتوبوس‌ها و ۱۵۵۰ میلیارد تومان برای اورهال مترو

همچنین وقتی گلایه‌های شهروندان درباره خرابی‌های مکرر و متعدد قطارهای مترو و اتوبوس‌ها و معطلی‌های بیش از حد تهرانی‌ها در طول مسیر تردد روزمره خود بر اثر این اتفاقات را با تشکری هاشمی در میان گذاشتیم، او در پاسخ این‌طور توضیح داد: موضوع تعمیرات اساسی ناوگان مترو و اتوبوسرانی از جمله موارد مهمی است که در شورای شهر تهران، هم تسریع روند مربوط به آن را از شهرداری مطالبه کردیم و هم منابع لازم برای این کار را در بودجه امسال برای مدیریت شهری در نظر گرفتیم، زیرا معتقدیم تا زمانی که اتوبوس‌های جدید تولید داخل یا وارداتی وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت شود یا واگن‌های جدید خارجی یا داخلی به ناوگان مترو اضافه شود، باید بتوانیم از همین امکاناتی که داریم به نحو مطلوب استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: امسال در همین راستا یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان برای تعمیرات اساسی ناوگان اتوبوسرانی بودجه در نظر گرفته‌ایم و همچنین بیش از ۶ هزار میلیارد تومان نیز برای خرید اتوبوس‌های جدید در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران پیش‌بینی شده است. البته در هر دو موضوع، معاونت حمل‌ونقل شهرداری در حال انجام اقدامات خوبی است و در حال حاضر قرارداد خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس با سازندگان داخلی منعقد شده و قرار بر این است که این اتوبوس‌ها به صورت تدریجی وارد چرخه خدمت‌رسانی شود. در حوزه اورهال اتوبوس‌ها نیز اقدامات مناسبی در حال انجام است و اتوبوس‌های اورهال‌شده به صورت پیوسته در حال ورود به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت هستند.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری، یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان نیز برای اورهال واگن‌های مترو اختصاص داده شده است، عنوان کرد: با توجه به این که برنامه‌ها برای ورود واگن‌های وارداتی به ناوگان مترو تا سال آینده به نتیجه نخواهد رسید، ما به دنبال تامین منابع مالی اورهال واگن‌های موجود هستیم تا با سرعت هرچه بیشتری بتوانیم واگن‌هایی را که از خط خارج شده‌اند، تعمیر کنیم و به چرخه بازگردانیم. در بازدیدی هم که اخیرا از کارخانه واگن‌سازی تهران داشتم، دوستان گزارش دادند که برای اورهال ۲۰۳ واگن معادل ۲۹ رام قطار مترو شامل ۱۳ رام قطار DC و ۱۶ رام قطار AC در سال جاری برنامه دارند تا بتوانیم مشکلات ناشی از کمبود و خرابی‌های مترو را به حداقل برسانیم.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای اورهال اتوبوس‌ها و واگن‌هایی که از مدار فعالیت خارج شده‌اند، اما بازهم مطالبه شهروندان تهرانی درباره کمبود و خرابی‌های مترو و اتوبوسرانی را به حق می‌دانیم و به همین دلیل در تمام جلسات از مسئولان شهرداری می‌خواهیم که سرعت تعمیرات اساسی در ناوگان مترو و اتوبوسرانی را افزایش دهند تا خرابی‌ها و معطلی‌هایی که مردم در مسیرهای تردد روزمره خود تجربه می‌کنند به حداقل برسد و بتوانیم رضایتمندی بیشتر شهروندان محترم پایتخت را جلب کنیم. ایلنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: