کد خبر: ۳۲۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 21
درحالی‌که گفته می‌شود ایران وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده است، زنگ خطر نرخ «رشد جمعیت ایران» به صدا درآمده و به اذعان جمعیت‌شناسان تا سال ۱۴۲۰ این نرخ به «صفر» می‌رسد؛
شفا آنلاین>سلامت>در حالی‌که گفته می‌شود ایران وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده است، زنگ خطر نرخ «رشد جمعیت ایران» به صدا درآمده و به اذعان برخی جمعیت‌شناسان تا سال ۱۴۲۰ این نرخ به «صفر» می‌رسد.


به گزارش شفا آنلاین:درحالی‌که گفته می‌شود ایران وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده است، زنگ خطر نرخ «رشد جمعیت ایران» به صدا درآمده و به اذعان جمعیت‌شناسان تا سال ۱۴۲۰ این نرخ به «صفر» می‌رسد؛ موالید در کشور نیز همچون کشورهای دیگر کاهش یافته و آمار مرگ و میر به دلیل سالخوردگی، تصادفات و... رو به افزایش است؛ تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا مسئولان سیاست‌ها و مشوق‌هایی برای افزایش جمعیت اتخاذ کنند.

از آن‌جایی که حاصل تفاضل  میزان موالید از میزان مرگ و میر «رشد طبیعی جمعیت» خوانده می‌شود، کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس و معاون سابق مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در حال حاضر رشد طبیعی جمعیت ایران را از ۸ در هزار یا ۰.۸ درصد نیز کمتر عنوان و گفته است که رشد طبیعی جمعیت ایران، در حال حرکت به سمت صفر است. زمانی که دو نرخ موالید و مرگ و‌ میر به یک‌دیگر برسند رشد جمعیت صفر خواهد شد. پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که در سال ۱۴۲۰ و شاید زودتر نرخ رشد جمعیت صفر شود.

کاظمی‌پور با بیان این‌که در حال حاضر کشور ژاپن در مرحله سوم سالمندی قرار دارد و بیش از ۲۴ درصد جمعیت این کشور سالمند هستند، می‌افزاید: برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد تا سال ۱۴۳۰، ۲۶ درصد جمعیت ایران سالمند خواهد بود و این درحالی‌است که سالمندی جمعیت موجب افزایش مرگ و میر و کاهش رشد جمعیت خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که سالمندی جمعیت پدیده‌ای حتمی است، اعلام می‌کند که تا سال ۱۴۲۰ ایران حدود ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود ۲۰ میلیون نفر از این افراد را سالمندان تشکیل خواهند داد؛ حتی اگر باروری افزایش یابد باز هم ۲۰ میلیون نفر سالمند در ایران وجود دارد.

این جمعیت‌شناس با بیان این‌که اگر تصادفات کاهش یابد از انواع ناتوانی‌ها نیز کاسته می‌شود، شاخص امید زندگی ایران را حدود ۷۴ سال و شاخص امید زندگی توام با سلامت را حدود ۴۰ الی ۴۵ سال اعلام می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: