کد خبر: ۳۲۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 20
وي پس از گذراندن دوره اي در لندن و مراجعت به ايران بلا درنگ بخش سيتوژنتيك انساني را در بيمارستان زنان را تاسيس و عملا" شروع به فعاليت نمود و اولين نتيجه سيتوژنتيك را در تاريخ 1348 گزارش نمود. ايشان مركز پاتولوژي و ژنتيك كريمي نژاد را در شهرک غرب- تهران ايجاد كرده بود
شفا آنلاین:دکتر محمد حسن کریمی نژاد استاد برجسته ژنتیک و پاتولوژی کشور ،پس از سالها خدمت به مردم ،دار فانی را وداع گفت.

دكتر محمد حسين كريمي نژاد در 22 ابان سال 1307 در سيرجان بدنيا آمد.پس از طي تحصيلات ابتدايي و متوسطه در سيرجان و اصفهان وارد دانشكده پزشكي دانشگاه تهران شد.او تحصيلات خود را در رشته پاتولوژي كودكان در سوئد ادامه داد و توانست دوره هاي آموزشي سيتولوژي مديكال و ژنتيك انساني را طي كند.

دكتر كريمي نژاد در سال 1359 با رتبه علمي استادي به افتخار بازنشستگي نائل آمد. اما فعاليت هاي آموزشي خود را كنار نگذاشت وي سپس به عنوان استاد و مدير گروه ژنتيك دانشگاه علوم پزشكي ايران به فعالیت هایش ادامه داد.

وی پنجمين فرزند خانواده بود وبعد از ایشان دو پسر ديگر به نام های حسين و عباس متولد شدند . مادرشان در تيرماه 1313 در هنگام زايمان هفتمين فرزند خود بدرود حيات گفت ." مرگ ناگهاني مادرم در كاشانه ما زلزله و طوفاني عظيم برانگيخت كه همه چيز را بهم ريخت و مدتها پس از مرگ او پس لرزه ها ادامه داشت " پدر دكتر كريمي نژاد مالك سرشناس ومردي متدين واهل ادب بود پس از مرگ مادرش مدتها مانند قوئي كه جفت خود را از دست داده باشد مات وغم زد ه بود . اداره امور خانه بر عهده خواهر بزرگ 13 ساله اش ومادربزرگ مادري بود.نامبرده در خرداد ماه 1328 پدرش را از دست داد.يكي از برادرانش كارمند وزارت پست و تلگراف بود و ديگري مسئول اداره داروخانه اي بود و ديگر برادرش قاضي بود.برادر كوچک شان نیز جراح مغز و اعصاب و پروفسور دانشگاه "كلن" مي باشد.

تحصيلات رسمي و حرفه اي :
 24-1314 :تحصيلات دوره ابتدائي و دوره اول دبيرستان در دبيرستان بدر سيرجان 27-1324:دوره دوم دبيرستان در دبيرستان سعدي اصفهان 33-1327:دانشكده پزشكي دانشگاه تهران 34-1333:دستيار افتخاري كودكان در بخش كودكان دكتر قريب 36-1334 : خدمت وظيفه پادگان سوار سيرجان 40-1336: تخصص آسيب شناسي دانشكده پزشكي دانشگاه تهران 42-1341:فوق تخصص پاتولوژي كودكان گروه آسيب شناسي بيمارستان كارولين سكا فلوشيب موسسه NIB سوئد بخش پاتولوژي كودكان ( پروفسور ايو مارك) استكهلم سوئد 1344 :فوق تخصص سيتو پاتولوژي : انستيتو سرطان تهران تحت نظارت سازمان بهداشت جهاني 1347 :فوق تخصص ژنتيك انساني: فلوشيب سازمان بهداشت جهاني به مدت شش ماه 1350: استفاده از بورس سازمان بهداشت جهاني براي كسب تجربه بيشتر در پاتولوژي زنان به بخش پاتولوژي بيمارستان عموم بوستون ماساچوست رفت.

خاطرات و وقايع تحصيل :


"علاقه زيادي به ادبيات داشتم ساعات انشاء فارسي ميدان كوچكي براي جولان من بود انشاءهاي نسبتاً طولاني و مفصلي مي‎نوشتم بطوريكه دوستان همدوره اي اقرار ميكنند يكي از دلخوشي هاي آنها اين بود كه دبير ادبيات از من بخواهد انشاء خود را ارائه كنم" از ديگر خاطرات دكتر كريمي نژاد فوت پدرش در سال 1328 بود كه او در اواخر سال تحصيلي مطلع شد.

فعاليتهاي ضمن تحصيل :

محمد حسن كريمي نژاد در حين تحصيل در دبيرستان سعدي انجمن ادبي را تشكيل دادو بعد به عنوان دبير اين انجمن انتخاب شد.او به همراه دوستان خود روزنامه ديواري "نامه سعدي " را منتشر كرد.ايشان در زمان دانشجويي مشغول به ياد گرفتن زبانهاي خارجي فرانسه و انگليسي بود. دكتر كريمي نژاد از ديگر فعاليت هاي خود در دانشگاه چنين گفته بود:"من در آن موقع همراه عدّه اي علاقمند به «جبهة ملي» بودم. در آن زمان، فضاي دانشگاه بيشتر در اختيار دانشجويان حزب توده بود. آنها نشريه اي به نام «دانشجو» چاپ مي‎كردند كه هفته اي يكبار منتشر مي‎شد و مورد علاقه بسيار دانشجويان قرار مي‎گرفت. ما در برابر آن نشريه «دانشجويان» را منتشر كرديم. از كارهاي من در اين نشريه تهيه بيوگرافي از اساتيد سرشناس آن زمان بود. ضمن آن مقاله هاي سياسي هم مي‎نوشتيم.

استادان و مربيان :

دكتر بوئه فرانسوي،پروفسور بيورن ايو مارك ،پروفسور كاسلمن،پروفسور روبرت اسكالي ،دكتر خسرو آبادي ،دكتر شمسا و دكتر شيخ از اساتيد دكتر كريمي نژاد بوده اند.

هم دوره اي ها و همکاران :

مرحومان پروفسور مورانت و پروفسور لهمن و دكتر تبريز چي از همكارن دكتر كريمي نژاد مي باشند.

همسر و فرزندان :

محمد حسن كريمي نژاد در هشتم آذر ماه 1340 ازدواج كرد. "اعتقاد دارم بهترين و مهمترين كاري است كه در طول زندگي خود انجام داده ام"وی سه فرزند دختر و پنج نوه داشت.

وقايع ميانسالي :

در سال 1366 بعنوان دستيار رسمي در بخش آسيب شناسي دانشكده پزشكي مشغول به كار شد" در سال 1340 مرحوم دكتر فرهاد قانون تمام وقت را به تصويب شوراي دانشگاه تهران رسانيد كه من ايراداتي بدان داشتم و نقد آن را در روزنامه كيهان منتشر كردم. " مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : 44-1340: استاديار تمام وقت 52-1345: دانشيار 59-1352: استاد تمام وقت و مدير گروه آسيب شناسي دانشكده پزشكي رازي 1359 : بازنشستگي از دانشگاه تهران بنا به تقاضاي شخصي 73-1371: استاد و مدير گروه ژنتيك دانشگاه علوم پزشكي ايران ،عضو هيئت مديره انجمن پاتولوژيست هاي ايران ،عضو هيات مديره و رئيس گروه ژنتيك انساني انجمن ژنتيك ايرانمراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد.

محمد حسن كريمي نژاد بدستور استاد دكتر كمال الدين آرمين مسئول تاسيس و اداره بخش پاتولوژي بيمارستان زنان شد. وي پس از گذراندن دوره اي در لندن و مراجعت به ايران بلا درنگ بخش سيتوژنتيك انساني را در بيمارستان زنان را تاسيس و عملا" شروع به فعاليت نمود و اولين نتيجه سيتوژنتيك را در تاريخ 1348 گزارش نمود. ايشان مركز پاتولوژي و ژنتيك كريمي نژاد را در شهرک غرب- تهران ايجاد كرده بود

محمد حسن كريمي نژاد معتقد بود كه مهمترين عامل در تشخيص صحيح بيماري توجه به شرح حال باليني است.

 وی به دانشجويان چنين توصيه مي کرد: "اوّل اينكه، رشته اي را انتخاب كنند كه واقعاً به آن علاقه دارند. دوم اينكه پشتكار داشته باشد كه بالاتر از هوش است. آدم هاي تيز هوش هم اگر پشتكار نداشته باشند، به آنچه مي‌خواهند نمي رسند و مهمتر از همه هميشه آمادة مقابله با مشكلات باشند تا بتوانند به خوبي از عهدة آن برآيند.

جوائز و نشانها :

 1370: دريافت لوح تقدير بمناسبت نگارش بهترين كتاب پزشكي اصول ژنتيك انساني و بيماريهاي ارثي برنده جايزه بهترين كتاب علمي سال.چگونگي عرضه آثار : محمد حسن كريمي نژاد در چهارمين دوره آن سال 1968 در دانمارك شركت نمود و با دنياي بي انتهاي علم ژنتيك آشنائي پيدا كرد و به دانش ژنتيك انساني سخت علاقمند شد. او به مدت دو ماه اضافه بر دوره چهارماهه آموزش جهت يادگيري كارهاي عملي به هزينه شخصي ماند و در مراجعت به ايران به لندن رفته و با مرحومان پروفسور مورانت و پروفسور لهمن طرح بررسي عوامل ارثي خون‏ كردهاي ايراني را پايه ريزي كردند‏كه اين طرح درتابستان 1970 اجرا و نتيجه ‏آن منتشر گرديد. اولين مقالات خود را در دو شماره اول و دوم مجله هفدهم دي و بهمن 1351 مجله جراحي و پزشكي منتشر نمودو اين خود مقدمه اي براي تدريس اصول ژنتيك پزشكي و بيماريهاي ارثي براي دانشجويان پزشكي در رشته هاي وابسته و تهيه جزوه هاي درس ژنتيك شد كه در طول دوازده سال پنج بار بازبيني و تكميل تر گرديد. نتيجه اين تجربيات بصورت كتابي تحت عنوان اصول ژنتيك انساني و بيماريهاي ارثي در اسفند ماه 1363 در 251 صفحه منتشر گرديد و پس از مدت كوتاهي ناياب شد.

پایگاه خبری شفا آنلاین درگذشت این استاد برجسته پزشکی کشور را به خانواده ایشان و مردم ایران زمین تسلیت می گوید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: