کد خبر: ۳۲۵۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 17
آقای بالسینی گفت: با ابلاغ جدول کارمزد‌هایی که نظام بانکی قرار است از تراکنش‌های مختلف بانکی و خدمات متفاوتی که ارائه می‌دهد دریافت کند مسائل گوناگونی مطرح شده است چند نکته اساسی در این زمینه وجود دارد.

شفا آنلاین>سلامت>کارشناس امور بانکی گفت: در همه دنیا نظام بانکی بخش قابل توجهی از درآمد‌های خود را از محل کارمزد خدمات دریافت می‌کند، یعنی اساسا بانک‌ها کارمزد محور هستند.

به گزارش شفا آنلاین:آقای بالسینی گفت: با ابلاغ جدول کارمزد‌هایی که نظام بانکی قرار است از تراکنش‌های مختلف بانکی و خدمات متفاوتی که ارائه می‌دهد دریافت کند مسائل گوناگونی مطرح شده است چند نکته اساسی در این زمینه وجود دارد.

در ابتدا باید گفت در همه دنیا نظام بانکی بخش قابل توجهی از درآمد‌های خود را از محل کارمزد خدمات دریافت می‌کند، یعنی اساسا بانک‌ها کارمزد محور هستند، ولی در کشور ما به سبب نابسامانی‌هایی که وجود داشته بانک‌ها از راه‌های دیگر به طور مثل فروش املاک و دارایی و نرخ تسعیری که در خصوص ارز ایجاد شده و... کسب درآمد کرده اند.

او افزود: کارمزد‌هایی که ابلاغ شده است از این بخش که منابع قابل توجه و مطمئنی را برای نظام بانکی از بابت خدمات ایجاد می‌کند نکته مثبتی است، ولی در این زمینه چند نکته وجود دارد تا این سیاست به کارایی برسد یکی از موارد، بحث هزینه‌هایی است که از طریق تراکنش‌های دستگاه‌ های پوز اتفاق می‌افتد یعنی دارنده پوز یک کارمزد (برای خدمات زیر ۶۰۰ هزار تومان، ۱۲۰ تومان کارمزد در نظر گرفته شده) باید برای استفاده از آن بپردازند. مسئله قابل توجه این است که یکسری از فروشگاه از این موضوع مستثنی شده اند نانوایی ها، جایگاه سوخت و سوپرمارکت‌ها جزء این گروه هستند، اما خوب ما مشاغل مشابه زیادی داریم که باید این کارمزد را بپردازند که به نظر می‌رسد این مسئله نیازمند بررسی جدی تری است تا خدمات بر اساس یک قانون مشخص مستثنی شوند. مثلا چه تفاوتی بین سوپرمارکت و میوه فروشی وجود دارد که اولی مستثنی شده و دومی باید کارمزد بپردازد. هر چند که در ابتدای راه هستیم.

او می‌گوید: نکته بعدی این که، درست است استفاده از پوز به سبب الزامات مختلف در اقتصاد فراگیر شده، اما سختگیری‌های بی مورد در این بخش می‌تواند سبب رواج روش‌های جایگزین برای دور زدن پوز و کنار گذاشتن آنها شده و تلاش‌های سالیان گذشته برای فراگیر کردن پوز در این زمینه آسیب ببیند. اما در کل اصل کارمزد‌ها اقدام رایج در دنیا است نکته مهم در خصوص ریزه کاری هاست که باید توجه بیشتری به آن شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: