کد خبر: ۳۲۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 10
موضوع اینترنت طبقاتی سال‌هاست که مطرح شده و با اوج‌گیری محدودیت‌های اینترنت از پاییز ۱۴۰۱ تا امروز حرف‌و‌حدیث‌ها درباره اجرایی شدن آن شنیده می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>موضوع اینترنت طبقاتی سال‌هاست که مطرح شده و با اوج‌گیری محدودیت‌های اینترنت از پاییز ۱۴۰۱ تا امروز حرف‌و‌حدیث‌ها درباره اجرایی شدن آن شنیده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:آخرین اظهارات مسوولان در خصوص اجرایی شدن این طرح به صحبت‌های معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری برمی‌گردد که اعلام کرد همه چیز برای اجرایی شدن این ایده آماده است. دهقانی فیروزآبادی که البته تاکید دارد اسم این طرح «اینترنت حرفه‌ای» یا «اینترنت خاص» است نه «اینترنت طبقاتی»، درباره نحوه اجرایی شدن طرح مذکور گفت: «در این راستا با وزیر ارتباطات همنشینی داشته‌ایم تا بتوانیم در ابتدا حداقل در تهران و استان‌های بزرگ مراکز هم‌آفرینی و نوآوری داشته باشیم تا علاقه‌مندان بتوانند به ‌صورت حرفه‌ای از شبکه ارتباطی قوی استفاده کنند.»

به این ترتیب، به نظر می‌رسد با‌وجود موضع‌گیری بسیاری از کارشناسان، رسانه‌ها، کسب‌وکارها و فعالان حوزه اینترنت نسبت به ایده طبقاتی کردن اینترنت و ذکر چندین و چندباره اینکه چرا با اینترنت طبقاتی مخالفیم، این طرح در دستور کار مسوولان و نهادهای کشور بوده و مسیر خود را پیش رفته است. حالا کاربران اینترنت و فعالان حوزه فضای مجازی و صنعت ICT با راه‌اندازی کارزاری، مخالفت خود را با اینترنت طبقاتی اعلام کرده‌اند؛ اینترنتی که بارها از زبان وزیر ارتباطات، نمایندگان مجلس، معاون فناوری رییس‌جمهوری و سایر مسوولان با نام‌های مختلفی همچون اینترنت ویژه، باز و حرفه‌ای مطرح شده است.

کارزاری برای نه گفتن به «اینترنت طبقاتی»
در همین راستا در متن این کارزار آمده است: «ما امضاکنندگان این کارزار مخالفت شدید خود را با «اینترنت طبقاتی» تحت هر عنوانی نظیر اینترنت ویژه، اینترنت حرفه‌ای و… اعلام می‌داریم و پیمان می‌بندیم که از این امکان تبعیض‌آمیز استفاده نخواهیم کرد.» نویسندگان متن این کارزار امکانی به نام اینترنت طبقاتی را «آپارتاید نوین» خوانده و علت عدم تمایل به استفاده از آن را این‌طور توضیح داده‌اند: «ما نسبت به خطرات و تبعات استفاده از مواهب این آپارتاید نوین هشدار می‌دهیم و آن را نوعی رانت جهت تطمیع نخبگان و متخصصان جامعه می‌دانیم.» این کارزار با ذکر این نکته که «دسترسی آزاد به اینترنت بدون فیلتر، به‌صورت برابر و برای همه، تحت قوانینی در چارچوب حقوق بشر جهت حفظ حقوق کاربران و کسب‌و‌کارها، از حقوق بدیهی شهروندی است» مخالفت خود با اینترنت طبقاتی را اعلام کرده و در ادامه متن کارزار هم آمده است: «هیچ کس حق ندارد با رویکردی قیم‌مآبانه تصمیم بگیرد که چه کسی حق استفاده از چه محتوا و خدماتی را دارد یا ندارد!»

گفتنی است بحث اینترنت طبقاتی یا اینترنت با سطوح دسترسی متفاوت در دولت سیزدهم برای اولین‌بار در تیرماه ۱۴۰۱ و از زبان وزیر ارتباطات مطرح شد. او در یک برنامه زنده تلویزیونی از رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها برای اقشار خاص همچون اساتید دانشگاه خبر داد. پس از فیلترینگ گسترده در پاییز سال گذشته، برخی نمایندگان مجلس از لزوم ایجاد دسترسی متفاوت برای اقشار مختلف سخن گفتند. سپس ردپای اینترنت طبقاتی در آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها دیده شد و اتحادیه فناوران رایانه تهران نیز با انتشار اعلامیه‌ای اظهار کرد که اعضای این اتحادیه می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر بهره‌مند شوند. معاونت حقوقی وزارت علوم نیز در نامه‌ای از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خواست تا فهرست اعضای هیات‌علمی خود را برای دریافت «اینترنت باز» یا همان بدون فیلتر ارسال کنند. پیشنهاد ارائه اینترنت باز به این اقشار در راستای جدیدترین مصوبه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بود.

گفتنی است نهادهای مختلف صنفی همچون نصر تهران و انجمن تجارت الکترونیک مخالفت خود را با اینترنت طبقاتی اعلام کرده‌اند. کارشناسان نیز بر این باورند چنین دسترسی‌های متفاوتی می‌تواند منجر به خشم عمومی شود.

فقدان مدیریت کارآمد
در همین خصوص دکتر اسماعیل قدیمی استاد ارتباطات گفت: این نوع تصمیم‌گیری‌ها در مورد اینترنت یا به‌طور کلی در خصوص وسایل ارتباط جمعی نشان‌دهنده یک مدیریت نامنسجم و غیرراهبردی است که با وظایف خود آشنا نیست. زمانی که دقت کنید درخواهید یافت که در طول سال از هر نظر که به اینترنت نگاه کنید، دچار اختلالات متعدد است. همچنین در تصمیم‌گیری‌های جدیدی هم که در این حوزه اعمال می‌شود، شاهد محدود کردن استفاده از این وسیله واقعا حیاتی برای مردم خواهیم بود. او ادامه داد: در دنیای امروز که فاصله‌های جغرافیایی، تفاوت کسب‌و‌کارها و سلیقه‌ها وجود دارد، شاهد این هستیم که تمام این موارد وابستگی شدیدی به اینترنت دارند. این نوع تصمیم‌گیری‌های متضاد و متفاوت نشان‌دهنده‌ فقدان یک مدیریت کارآمد است که متوجه اهمیت خود در جامعه نیست.

هر کشوری بدون اینترنت فلج است
قدیمی در ادامه بیان کرد: شاخص سرعت و کیفیت اینترنت در هر جای دنیا نشان‌دهنده پیشرفته‌ بودن اقتصاد و تجارت آن کشور است. به عنوان مثال اگر اینترنت را از کشوری مانند کره جنوبی، ژاپن یا آمریکا بگیرید بخش اعظم نظام اقتصادی آن از کار می‌افتد. به این دلیل که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی امروز در مرکز اقتصاد همه کشورهای دنیا هستند. هیچ کالا و وسیله‌ای را نمی‌توانید سراغ داشته باشید که اینترنت و تکنولوژی‌های ارتباطات در درون آن نباشد. همچنین تکنولوژی هوش مصنوعی که در لبه تکنولوژی دنیا قرار دارد، هر روز ورود بیشتری به مسائل اقتصادی و تجاری دارد و نقش عظیمی را در رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه افراد و شرکت‌ها دارد.او در ادامه افزود: زمانی که مجموعه فعالیت‌های مسوولان را طی یکی، دو سال اخیر نگاه کنید، درمی‌یابید که تلاش‌ها و اقدامات آنها به‌گونه‌ای است که باعث ایجاد اختلال در این روند می‌شود. اقتصادی که تحت فشار تحریم و مشکلات اساسی است، به جای اینکه از این وسیله استفاده مناسبی داشته باشد و کیفیت آن را افزایش دهد دقیقا برعکس آن عمل می‌کند. وزارت ارتباطات که مسوولیت این داستان را دارد مگر خودش در کابینه و جریان مشکلات کشور نیست که این را بفهمد که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در قلب تولید کالاهای دنیا قرار دارد.

دست از این نوع تصمیمات بردارید
قدیمی در پایان گفت: بنابراین به این عزیزان پیشنهاد می‌دهم از تصمیماتی که بوی تبعیض و محروم کردن عده‌ای از افراد از این وسایل ارتباط جمعی را می‌دهد، دست بردارند و به موضوعاتی همچون افزایش سرعت اینترنت و امکانات فنی و هماهنگی بین سازمان‌ها که در نهایت به پیشرفت اقتصادی و تجاری کشور منجر می‌شود، کمک کنند. اگر چنین تفکری وجود داشته باشد و دست از این نوع تصمیمات بردارند و ایران را از لحاظ امکانات اینترنتی در تراز جهانی قرار دهند، مطمئن باشید بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود. جهان‌صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: