کد خبر: ۳۲۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 10
براساس ماده یک پیمان‌نامه، کودکان زیر 18سالی که در خیابان کار و زندگی می‌کنند، در این دسته قرار می‌گیرند؛ خانواده ندارند و یا امکان دسترسی به خانواده برخی از آنها وجود ندارد.
شفا آنلاین>سلامت>کودک کار یا کودک خیابان موضوعی است که هنوز برای خیلی از مردم تعریف شده نیست و هرجا صحبت از کودک کار یا کودک خیابان می‌شود، بچه‌هایی که سر چهارراه‌ها با شیوه‌های مختلف مشغول کسب درآمد هستند، در ذهن‌ها به تصویر کشیده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:درحالی‌که طبق تعریف مدافعان حقوق کودک و کارشناسان این حوزه کودک کار و کودک خیابان 2گروه متفاوت از همدیگر هستند. کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به‌صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند که این امر آنها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربه دوران کودکی بی‎بهره می‌سازد و سلامت روحی و جسمی آنها را تهدید می‌کند. این کودکان وابسته به خانواده هستند و درصورت کار نکردن آنها، خانواده شان قادر به تأمین نیازهای ضروری خود نیستند؛ اما کودکان خیابان، کودکان بی‌خانمانی هستند که دوره‌ای از زندگی خود را در خیابان سپری می‌کنند. در واقع کودک خیابانی یک ناهنجاری اجتماعی است.

براساس ماده یک پیمان‌نامه، کودکان زیر 18سالی که در خیابان کار و زندگی می‌کنند، در این دسته قرار می‌گیرند؛ خانواده ندارند و یا امکان دسترسی به خانواده برخی از آنها وجود ندارد. از مهرماه سال گذشته دولت تمرکز خاصی برای چاره اندیشی با مسئله کودکان کار و خیابان داشته و جلسات کارگروهی در کمیسیون‌ها و اندیشکده‌های نزدیک به دولت درباره حل چالش‌های مربوط به پدیده کار کودک برگزار شد. در ابتدای مهرماه سال۱۴۰۱ هیأت دولت در راستای ضرورت بازنگری در مقررات اجرایی برای ارتقای حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان با بازنگری آیین‌نامه اجرایی ماده(۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان موافقت کرد و در این زمینه بودجه ای اختصاص داد. یکی از طرح‌هایی که حالا امید می‌رود با اجرای آن ساماندهی کودکان کار و خیابان بعد از سال‌ها به سرانجام برسد «کد یونیک» یا همان کدی که قرار است از طریق اسکن، عنبیه چشم کودکان کار و خیابان را شناسایی کند؛ یکی از طرح‌های 5‌گانه ساماندهی کودکان خیابان که تحت عنوان توانمندسازی خانواده کودکان، جمع‌آوری مشخصات بیومتریک کودکان، اجرای طرح دوستدار کودک، بهره‌گیری از نظام تبلیغاتی، ترویجی و رسانه‌ای و رصد مستمر وضعیت کودک کار از طریق سامانه‌ای ویژه دنبال می‌شود. حالا که حدود 2سال از اجرای این طرح می‌گذرد، محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: در کل کشور نزدیک به ۸۰درصد و در تهران نزدیک به ۷۳درصد از کودکان کار و خیابانِ شناسایی شده، از اتباع سایر کشورها هستند. با اجرای طرح اسکن عنبیه کودکان کار و خیابان، کارشناسان بهزیستی امیدوارند به بانک اطلاعاتی جامعی درباره کودکان خیابان دسترسی پیدا کنند؛ چرا که دیگر در این طرح، خبری از تکرار شمارش یک کودک در هر منطقه‌ای از کشور که باشد، نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: