کد خبر: ۳۲۴۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 10
وزیر اسبق بهداشت ودرمان هشدار داد:
گلوگاه پزشکی را به دست بیمه‌ها داده اند یعنی تعرفه‌های پزشکی را باید بیمه‌های درمانی تعیین کنند. هیچ حرفه‌ای در کشور اینگونه نیست و همه جا ارائه کنندگان یک خدمت و دریافت کنندگان آن خدمات با همدیگر اقدام به تعیین تعرفه و حق الزحمه خود می‌کنند ولی در مورد خدمات درمانی و پزشکی، متأسفانه تعیین کننده تعرفه‌ها گروه پزشکان نیستند و سازمان‌های بیمه گر در کنار وزارت بهداشت اقدام به تعیین تعرفه می‌کنن
شفا آنلاین:-سلامت >جامعه پزشکی> وزیر اسبق بهداشت  گفت: بی شک با فقیر کردن جامعه پزشکی، برنامه‌های کشور پیش نمی‌رود و من به آینده پزشکی در کشور خوش بین نیستم.

تهدید آینده پزشکی کشور

به گزارش روابط عمومی جامعه جراحان ایران ،دکتر ایرج فاضل در آستانه برپایی چهل و چهارمین کنگره جامعه جراحان ایران ضمن بیان این مطلب افزود: به ظاهر و با بهانه دلسوزی برای مردم، اغلب اوقات تعرفه‌های پزشکی دستخوش تغییرات ناخوشایندی می‌شود که همین مسئله موجب بروز نا امیدی در میان جامعه پزشکی شده است. بی شک با فقیر کردن جامعه پزشکی، برنامه‌های کشور پیش نمی‌رود و من به آینده پزشکی در کشور خوش بین نیستم.

تعیین تعرفه عادلانه حق جامعه پزشکی است

 رییس جامعه جراحان ایران گفت: نکته مهم دیگر اینکه گلوگاه پزشکی را به دست بیمه‌ها داده اند یعنی تعرفه‌های پزشکی را باید بیمه‌های درمانی تعیین کنند. هیچ حرفه‌ای در کشور اینگونه نیست و همه جا ارائه کنندگان یک خدمت و دریافت کنندگان آن خدمات با همدیگر اقدام به تعیین تعرفه و حق الزحمه خود می‌کنند ولی در مورد خدمات درمانی و پزشکی، متأسفانه تعیین کننده تعرفه‌ها گروه پزشکان نیستند و سازمان‌های بیمه گر در کنار وزارت بهداشت اقدام به تعیین تعرفه می‌کنند؛ بدین ترتیب شاهد فقیر شدن پزشکی کشور خواهیم بود که نشانه آن در کاهش تعداد داوطلبان کنکور، همچنین کم شدن تعداد متقاضیان رشته‌های تخصصی پزشکی مشهود است.

رییس اسبق سازمان نظام پزشکی افزود: در برخی از رشته‌های تخصصی پزشکی و جراحی حتی یک نفر داوطلب هم نداریم. این مسئله برای آینده کشور بسیار نگران کننده است و باید اصلاح شود. جامعه پزشکی نیز همانند سایر حرفه‌ها و صنوف در تعیین تعرفه‌های خود باید حق اظهار نظر کارشناسی داشته باشد؛ من ادامه این وضع را به صلاح مردم و کشور نمی بی نم چون آثار نا خوشایندی خواهد داشت.

جراح پیوند گفت: نگرانی دیگر من بابت عدم تأمین ارز کافی برای حوزه بهداشت و درمان است؛ بی شک هرگونه سرمایه گذاری در این زمینه پاسخ خواهد داد ولی باید بدانیم که جان مردم شوخی بردار نیست. تأمین به موقع و با کیفیت مواد اولیه جهت تولید دارو در کشور یک ضرورت جدی است؛ داروهایی که وارد می‌شود نیز باید ارز آن به موقع فراهم شود و باید به گونه‌ای تأمین شود که مردم دچار مشکل نشوند.

مسافرت برخی ایرانیان به خارج برای فروش اعضای بدن قابل پیوند

فاضل در ادامه گفت: در کشور طی سال‌های گذشته ضوابطی بر قرار کردیم که خرید و فروش اعضای بدن ممنوع باشد؛ حتی حضور خارجی‌ها برای پیوند اعضا در کشور نیز ممنوع است؛ بنابر این پیوند عضو برای بیگانگان در کشور ممنوع اعلام شده است. الان پدیده جدیدی که به ندرت اتفاق می‌افتد مسافرت ایرانیان به کشورهای مختلف دنیا و منطقه به منظور فروش اعضای قابل پیوند بدن است که این موضوع مسئله وسیع‌تری محسوب می‌شود و نیازمند رسیدگی گسترده نسبت به ضوابط مصوب کشورمان است.

وی افزود: بسیار باعث تأسف است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد ولی باید دانست که این اتفاق برای مردم کشورهای افغانستان، پاکستان و…، نیز رخ می‌دهد! نکته حائز اهمیت این است که اجازه ندهیم در کشور خودمان چنین اتفاقی رخ دهد و از این نظر خوشحال هستیم که ضوابط آن از سال‌ها قبل در کشور تصویب شده تا چنین اقدامی در ایران رخ ندهد.

فاضل ادامه داد: ممکن است پشت پرده و به طور غیر قانونی افرادی چنین اقداماتی را در کشور انجام دهند ولی تا جایی که اطلاع دارم چنین اقدامی در ایران قابل انجام نیست. ولی در همه نقاط دنیا خرید و فروش اعضای بدن انسان، خلاف قوانین بوده و ممنوع است. کلیه عضوی از بدن انسان است که به دلیل جفت بودن امکان اهدای آن از فرد زنده وجود دارد. البته بخش‌هایی از کبد نیز قابلیت اهدا از فرد زنده به فرد بیمار را خواهد داشت.

آینده پیوند اعضا و اهدا عضو

وی افزود: امروزه به لطف سال‌ها تلاش و کسب دانش، انواع پیوند بافت‌ها و اعضای بدن در کشور در حال انجام است. سال‌های دور اولین و دومین پیوند روده باریک در خاورمیانه را بنده انجام دادم. این کار در شیراز ادامه پیدا کرد و اکنون لوزالمعده نیز برای بیماران با موفقیت پیوند می‌شود. پیوند کبد و کلیه نیز طی سال‌های اخیر از موفقیت‌های چشمگیری برخوردار شده و حتی پیوندهای دشوارتر از این نیز در کشور انجام پذیراست.

فاضل گفت: نکته مهم نخستین موارد از پیوند است و زمانی که تجربه اندوخته شد روند کار آسان و موفقیت‌ها بیشتر خواهد بود. اساس کار ما از روز اولی که من پیوند اعضا را آغاز کردم بر مبنای آموزش به همکاران بود. این گسترش توانمندی پیوند اعضا و تسری دادن آن به سراسر کشور مهمترین اقدام طی سال‌های گذشته بوده است. در مورد پیوند کبد دکتر ملک حسینی در شیراز کار را با جدیت پیگیری کرد و اکنون در جایگاه خوبی در این زمینه قرار داریم، به گونه‌ای که می‌توان گفت در کل از نظر پیوند اعضا در کشور به نقطه خوبی رسیدیم.

وی افزود: پس از اینکه با فتوای حضرت امام (ره)، استفاده از اعضای افراد مرگ مغزی مجاز اعلام شد گره کار نیز باز شد. اگر چه در آن زمان سه مرتبه مجلس آن را رد کرد ولی در ادامه، قانون و فتوای امام پشتیبان هم شدند تا بتوانیم از اعضای قابل پیوند بدن افراد دچار مرگ مغزی برای نجات جان بیماران استفاده کنیم. بزرگ‌ترین کمک را فتوای حضرت امام به پیوند اعضا کرد.

رئیس جامعه جراحان ایران، به چالش‌های حوزه سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: پزشکی مملکت از ابتدای انقلاب به مرور زمان سیر صعودی و جهشی پیدا کرد. در ابتدای پیروزی انقلاب نیازمند پنج هزار پزشک خارجی بودیم. بسیاری از کارهای پزشکی باید در خارج از کشور انجام می‌شد به گونه ای که حتی برای یک عمل "بای پس" عروق قلب بیمار باید با زحمات فراوان و هزینه‌های هنگفت به خارج از کشور اعزام می‌شد. در همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب آهسته آهسته اعمال جراحی قلب، پیوند کلیه، پیوند کبد و سایر اعضا با سرعتی جهشی در کشور رشد کرد به گونه ای که در نهایت نتایج آن افتخار آمیز بود. این روند در حد خودکفایی کامل ادامه یافت تا جایی که حتی یک بیمار نیز مجبور به خروج از کشور نبود ولی اکنون با کمال تأسف در حال مشاهده یک روند معکوس در این زمینه هستیم.

چهل و چهارمین کنگره جامعه جراحان ایران پس از ۳ سال وقفه به دلیل پاندمی کرونا، در روزهای ۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های رازی برگزار خواهد شد


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهروز برومند
|
United States
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
0
0
در این که گرانی و تهیدستی در ایران وجود دارد دیگر نیازی به سند و مدرک در کار نمیباشد.یکی از راه های پرداخت بدهی های سنگین برای خانواده های تهی دست و نیازمند فروش کلیه به کسانی بود که نیاز به کلیه داشتند. نمونه های بسیاری از فروش کلیه در ایران سبب شد که با کمک و همراهی پزشکان دست اندر کار
پیوند خرید و فروش کلیه در ایران ممنوع شود . بی شک کسانی که ناگزیر بودند از راه فروش کلیه پولی بدست آورند برای فروش اندام های بدن خود به کشورهای همسایه دورنزدیک بروند و برای اینکار درخواست سند به معنای آنست که دولتمردن میخواهند این کار ادامه یابد زیرا کسانی که چنین درمانده هستند با فاش نمودن نام خود دردسر بیشتری برای خودشان نمی خواهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: