کد خبر: ۳۲۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 08
معنی مسکن و خانه چیزی باقی نمانده، مگر مکان و جایی که دائم برای خلق ثروت و افزایش دارایی خرید و فروش می‌شود. در اینجا خانه به معنای جای امن، آرامش‌بخش، اسکان ایمن و سرپناه نیست
شفا آنلاین>سلامت>جامعه ایران امروز به دلایل متعدد به خانه، سرپناه و تعاریف گوناگون از واژه مسکن به شکل یک کالای سرمایه‌ای که طی سال‌های متمادی ارزش‌افزوده دارد نگاه می‌کند.مساله مسکن در ایران به دلیل تورم‌های سالیانه دو‌رقمی، سرمایه‌گذاری کم‌ریسک با قابلیت خرید و فروش به صورت پنهانی، امکان معاوضه کردن با سایر کالاها و نگاه سرمایه‌ای داشتن از معنای اصلی خود خالی شده است.

به عبارتی از معنی مسکن و خانه چیزی باقی نمانده، مگر مکان و جایی که دائم برای خلق ثروت و افزایش دارایی خرید و فروش می‌شود. در اینجا خانه به معنای جای امن، آرامش‌بخش، اسکان ایمن و سرپناه نیست، بلکه جایی است که می‌توان آن را خرید، به فروش گذاشت و به صورت ماهیانه از کرایه و ارزش افزوده آن استفاده کرد.
همچنین در ایران از خانه می‌توان کسب سود کرد، با وجود متراژ بزرگ آن را از چشم دولت مخفی نگاه داشت و مهم‌تر از همه خانه را بدون ساکنان خالی گذاشت تا از شر فرسودگی در امان بماند. آنگونه که برخی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها چنین کرده‌اند.
براساس آمارهای اعلام‌شده در سراسر کشور بیش از ۵/۲ میلیون خانه بدون سکنه وجود دارد. اکثر این خانه‌ها طی یک دهه گذشته ساخته شده‌اند و به اصطلاح نوساز و جدید هستند، اما به دلیل غیبت سازوکارهای قانونی و نبود نظارت‌های دقیق، این خانه‌ها خالی و به عبارت دقیق‌تر «خانه‌های صفر و کلیدنخورده» از سوی خریداران ملک احتکار شده‌اند. این آمار زمانی جالب‌تر می‌شود که رد پای بانک‌ها نیز به میان می‌آید. بنابراین بی‌دلیل نیست که در میان مجتمع‌های مسکونی با ۵۰ واحد خالی و بدون سکنه روبه‌رو هستیم.
در میان خبرها و اظهارات برخی مدیران دولتی و بانکی متوجه می‌شویم که از این تعداد خانه خالی، بیش از ۷۰ درصد سهم بانک‌های کشور است. به عبارتی هر کدام از بانک‌ها به خرید، مشارکت در ساخت، در اختیار گرفتن ساختمان‌های تملیکی و در نهایت احتکار خانه‌ اقدام کرده‌اند. این مساله نشان می‌دهد بانک‌ها به عنوان موسساتی که امکان پرداخت وام در جهت رونق بخشیدن به ساخت و ساز و برقراری تعادل در این بازار را دارند، در عمل برخلاف این رویکرد در حال آشفته‌سازی شرایط مسکن و برهم زدن عرضه و تقاضا در کشور هستند.
نکته مهم‌تر اینکه با وجودی که دولت وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را اعلام کرده و در عمل همچنان در حال تهیه زمین برای متقاضیان است، در وسط شهرها، کوچه‌ها، مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌های نوساز جای دو و نیم میلیون مسکن خالی برای کسب سودهای غیرقابل باور، دامن زدن به دلالی و سوداگری، بورس‌بازی و موج‌سواری در این بازار آشفته خالی است. یکبار دیگر عدد دو میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی خالی را بخوانید تا به عمق سفته‌بازی، سوداگری، دلالی، واسطه‌گری و آشفتگی این بازار پی ببرید.
متاسفانه به نظر می‌رسد تا زمانی که دولت با همکاری مجلس امکان و توان شناسایی و اعمال قانون برای سوداگران بازار مسکن را نداشته باشد و بانک‌ها به اسم خانه‌های تملیکی در حال آشفته‌سازی این بازار هستند و نظام عرضه و تقاضا را به بهانه‌های مختلف از جمله واگذاری خانه به مدیران شعب و در اختیار داشتن مهمانسرا وضعیت نابسامان موجود را پایدارتر و عده‌ای با ترفندهای بسیار از جمله خرید خانه به صورت وکالتی به احتکار خانه اقدام می‌کنند، امیدی به متعادل کردن و بازگرداندن معنای واقعی مسکن در کشور نخواهد بود.رضا صادقیان/ جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: