کد خبر: ۳۲۴۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 08
در شرایطی که این مجرم سابقه‌دار برای چندمین مرتبه به زندان افتاده و در حال گذراندن دوران محکومیتش بود، بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و مسئولان قضایی مجبور شدند برای حفظ جان زندانیان شماری از آنها را با قرار وثیقه از زندان آزاد کنند.
شفا آنلاین>سلامت>زندانی سابقه داری که در شرایط کرونایی توانسته بود با گرفتن مرخصی از زندان فرار کند، با ترفندی خاص دست به کلاهبرداری‌ می‌زد و تحت تعقیب قرار داشت تا اینکه در جریان یک سانحه رانندگی جانش را از دست داد.

به گزارش شفا آنلاین:این تبهکار سابقه‌دار که بارها دستگیر و زندانی شده و یکی از زندانیان مشهور زندان رجایی‌شهر بود، آخرین مرتبه به اتهام آدم‌ربایی دستگیر و زندانی شد. او با ربودن مردی، قصد باج‌گیری از وی را داشت که در اجرای نقشه‌اش ناکام ماند و دستگیر و پس از محاکمه به تحمل 9سال و 7‌ماه حبس محکوم شد.

در شرایطی که این مجرم سابقه‌دار برای چندمین مرتبه به زندان افتاده و در حال گذراندن دوران محکومیتش بود، بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و مسئولان قضایی مجبور شدند برای حفظ جان زندانیان شماری از آنها را با قرار وثیقه از زندان آزاد کنند. یکی از آنها تبهکار معروف بود. او با سپردن وثیقه از زندان خارج شد و قرار بود که مدتی بعد خودش را معرفی کرده و به زندان برگردد؛ اما دیگر به زندان رجایی شهر برنگشت.

کلاهبرداری میلیادری با سبکی نو
با فراری‌شدن این مجرم حرفه‌ای نام او در فهرست زندانیان تحت تعقیب قرار گرفت و حکم جلب سیارش صادر شد. ضابطان قضایی ماموریت داشتند که در 60روز او را در مخفیگاهش دستگیر کنند. او پیش از این مرتکب جرائم مختلفی از جمله آدم‌ربایی، سرقت مسلحانه، کلاهبرداری و... شده بود و به‌نظر می‌رسید این بار نیز پس از فراری‌شدن اقدامات مجرمانه‌اش را از سر گرفته است.
درحالی‌که بررسی‌های فنی- پلیسی در این‌باره ادامه داشت، مأموران به اطلاعاتی دست پیدا کردند که نشان می‌داد متهم با ترفندی نو دست به کلاهبرداری میلیاردی زده است. یافته‌های پلیس حاکی از آن بود که او به بهانه فروش دستگاه‌های ماینر با مجوز دولتی دست به کلاهبرداری از چند نفر زده و فقط در یک مورد با این ترفند از مردی 6میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است.
این شاکی درباره چگونگی فریب‌خوردنش گفت:‌ متهم مدعی بود دستگاه‌های ماینری در اختیار دارد که متعلق به یکی از نهادهای دولتی است و مجوز قانونی برای فعالیت دارد. او طوری صحبت می‌کرد که حرف‌هایش را باور کردم و طبق قراردادی که امضا کردیم برای دریافت ماینرها 6میلیارد تومان به او پرداخت کردم اما از آن روز به بعد دیگر جوابم را نداد و فراری شد. وقتی هم که از او شکایت کردم متوجه شدم در دام یک خلافکار سابقه‌دار گرفتار شده‌ام.

تعقیب سایه به سایه
با ادامه تحقیقات درباره این مجرمِ تحت تعقیب، اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های مجرمانه‌اش به‌دست آمد و معلوم شد که او از سوی پلیس آگاهی، پلیس امنیت و پلیس امنیت اقتصادی تحت تعقیب قرار دارد. مأموران تلاش‌های زیادی را برای دستگیری وی آغاز کرده بودند و با استفاده از همه سرنخ‌های موجود به‌دنبال شناسایی مخفیگاهش بودند اما او هیچ ردی از خود به جا نگذاشته و این در حالی بود که همچنان به اعمال مجرمانه‌اش ادامه می‌داد.

حادثه در بزرگراه
شامگاه جمعه اما به پلیس خبر رسید که در جریان یک سانحه رانندگی در بزرگراه زین‌الدین، در شرق تهران دو سرنشین یک موتورسیکلت که زن و مردی جوان هستند به‌شدت آسیب دیده‌اند. هر دو مصدوم دقایقی بعد توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند و در شرایطی که هر دو وضعیت وخیمی داشتند، تلاش کادر پزشکی برای نجات آنها از مرگ آغاز شد. ساعتی بعد اما مرد جوان جانش را از دست داد و زنی که همراهش بود همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

بررسی فرضیه کشته‌سازی
در این میان اما بررسی هویت مرد فوت‌شده نشان می‌داد که او همان مجرم تحت تعقیب است. با اینکه علائم ظاهری هویت او را تأیید می‌کرد اما پیکر او برای انجام بررسی‌های دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل شد چراکه کارآگاهان احتمال می‌دادند متهم تحت تعقیب شاید قصد دارد با کشته‌سازی سوابقش را برای همیشه پاک کرده و با هویت تازه‌ای به جرائمش ادامه دهد. در پزشکی قانونی اما متخصصان تشخیص هویت به عکسبرداری و انگشت نگاری از پیکر متوفی پرداختند و با تطبیق شواهد با سوابقی که از این تبهکار معروف وجود داشت تأیید کردند که پیکر متوفی متعلق به اوست. با جان‌باختن این مرد در حادثه رانندگی، پرونده زندگی وی برای همیشه بسته شد.

 تکلیف طلبِ شاکی بعد از فوت متهم چیست؟

علیرضا حیدرپور، وکیل پایه یک دادگستری: بررسی پرونده مجرم تحت تعقیب در حادثه رانندگی نشان می‌دهد که او بدهی سنگینی به گردن داشته و از سویی هیچ اموال منقول یا حساب بانکی با موجودی قابل توجهی از او وجود ندارد. در این شرایط سرنوشت اموال مالباختگان چه می‌شود و ضرر آنها چطور باید جبران شود؟
در پرونده‌های مختلف، اعم از کیفری یا حقوقی وقتی فردی که دینی (بدهی) بر گردنش است فوت شود، ابتدا باید دیون او به طلبکاران پرداخت شود و پس از آن ماترک باقیمانده بین وراث تقسیم می‌شود. در این پرونده، فرد مجرم در زمان حیات مدت‌ها متواری بوده و همه اموالش را به نام افراد دیگر کرده و از سویی حساب بانکی قابل توجهی نداشته و کارهای بانکی‌اش را نیز با کارت افراد دیگر انجام می‌داده است. به همین دلیل مالی از او باقی نمانده است. در این مورد باید برای کشف اموال احتمالی باقی مانده از او، تحقیق شود و درصورتی که مالی متعلق به او کشف شد در عوض بدهی به شاکیان پرداخت می‌شود؛ اما اگر هیچ مالی نداشته باشد بدهی او قابل پرداخت نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: