کد خبر: ۳۲۴۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023May 07
رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران چند روز پیش گفت:«ارز مصوب برای دارو از 8/4میلیارد دلار سال گذشته به 5/3میلیارد دلار کاهش یافته و این جوابگوی حوزه دارو و تجهیزات نیست. به نظر رئیس جمهور حتی با کاهش ارز اختصاص یافته هم داروی کشور در حال تولید است. »
شفا آنلاین>سلامت>در حالیکه تولید کنندگان دارو هم میگویند دیگر قادر به تولید نیستند و خطوط تولیدشان در آستانه توقف است و  حتی ثبت‌سفارش مواد اولیه را هم  انجام نداده‌اند،  موجودی انبارهای‌شان برای تولید در وضعیت مناسبی نیست و صنعت دارو نیمه جان شده امروز رئیس جمهور مدعی شد 95 درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل کشور در حال تولید است و با همکاری مجلس در بودجه سال پیش رو در تلاشند تا کشور در حوزه سلامت دچار تنگنا نشود.»

به گزارش شفا آنلاین: عبده زاده رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران چند روز پیش گفت:«ارز مصوب برای دارو از 8/4میلیارد دلار سال گذشته به 5/3میلیارد دلار کاهش یافته و این جوابگوی حوزه دارو و تجهیزات نیست. به نظر رئیس جمهور حتی با کاهش ارز اختصاص یافته هم داروی کشور در حال تولید است. »

حالا اما آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با بیان اینکه :«هر گونه هزینه کردن در حوزه سلامت هزینه نیست و سرمایه گذاری است.» میگوید: «در بودجه 1402 با همکاری مجلس تلاشمان این است که در حوزه سلامت عزیزان دچار تنگنا نشوند و این بخش برای ما بخش ویژه ای است و به معیشت و سلامت مردم توجه کرده ایم.»

این در حالی است که محمد عبده‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای تولیدی می‌گوید : «اکثر کارخانجات تولیدی به‌شدت نگران آینده دارو هستند چرا که شاخص‌های تولید در 3حوزه تخصیص ارز، تامین نقدینگی و قیمت‌گذاری با سردرگمی و عدم‌تصمیم‌گیری همراه است.»

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم چندی پیش هشدار داد که ذخیره استراتژیک دارویی در کشور بسیار پایین و با نبود بسیاری از داروها مواجه هستیم. دکتر شهریاری برای اتمام حجت با دولت تهدید کرده بود که : «به طور قطع اگر طی دو تا سه هفته اخیر شاهد انجام اقدامات جدی در این رابطه نباشیم مسائل را به صورت مکتوب خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال خواهیم کرد.»

دکتر شهریاری با بیان اینکه 69 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در قانون بودجه 1402 توسط دولت برای دارو به هیچ وجه جوابگو نیست، گفت: «پیشنهاد افزایش این بودجه را دادیم اما متاسفانه با مخالفت دولت روبه‌رو شد؛ البته با رئیس مجلس گفت‌وگو و رایزنی‌هایی داشتیم و قرار شد در نشستی با حضور ایشان، روسای بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و گمرک و همچنین وزرای بهداشت و اقتصاد برای آخرین بار اتمام حجت کنیم و هشدارهای لازم را در مورد وضعیت نامناسب دارو بدهیم.»

از طرف دیگر محمود نجفی‌عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی می‌گوید ما در زمان جنگ هم چنین شرایطی نداشتیم که سرم و شربت‌ها دچار کمبود شوند، اما امروز دارویی که 30سال است در کشور تولید می‌شود را واردات فوریتی می‌کنیم.»

مسعود پزشکیان نماینده مجلس هم روز پیش گفته بود : دولت برای دارو برنامه‌ریزی نداشت، حالا مردم باید تاوان بدهند. او مدعی است به تولیدکننده ارز و ریال ندادند که مواد اولیه وارد کنند.

اینطور که پیداست احتمالا رئیسی یک بار هم لایحه پیشنهادی بودجه در بخش سلامت را نخوانده است . رییس جمهور با وجود این وضعیت بغرنج دارو و تجهیزات پزشکی کشور و بودجه ای که تا نصف سال هم کفاف نظام سلامت کشور را نمی دهد، ادعا می کند بخش سلامت بخش ویژه ای است و از بودجه 1402 تعریف و تمجید می کند؟!سلامت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: